Citat:
Ursprungligen postat av
happilappi
Ja, ju tidigare man hade stängt gränsen desto bättre hade det slutat. Men du missar ändå min poäng, i det här skedet går det inte att stoppa corona (det gick det nog aldrig), nu handlar det om att minimera den exponentiella utvecklingen av smittade så att inte sjukvården blir överbelastad. Genom att stoppa flyg, så stoppar man fler potentiella smittbärare som hade ökat den exponentiella smittan ännu mer.
Är övertygad om det också. Corona går inte att stoppa nu. De ekonomiska effekterna av Corona kommer också att bli långt värre och drabba långt fler än själva viruset i sig. Om det nu är så att 60-70% kommer att drabbas som många nu tycks tro, handlar det numera bara om att sprida ut "drabbandet". Inte att förhindra det. De åtgärder som idag vidtas av stater, tror jag i analysen om ett par år, kommer visa sig vara extremt kostsamma och jag tror många politiker och "experter" kommer att få kritik för det. Det finns även risk att de åtgärder som införs kommer att göra att Corona kommer att finnas kvar ännu längre och påverka oss under en längre tid och därmed blir den ekonomiska effekten ännu större. Ibland är det kanske bättre att få saken och det oundvikliga "överstökad". Nu är det lite som att dra av plåstret långsamt.
Samtidigt är detta kanske det uppvaknade som många behöver.
// CC