Citat:
Ursprungligen postat av
AldoRaine
Det var ju inte direkt svar på min fråga. Det finns en del självsäkra experter här som säger att ”botten är nådd” ”det har planat ut nu” ”nu är det köpläge”
Men ingen av dessa smartskaft kan gå djupare i sitt resonemang, vilket i sig tyder på omogna tonåringar som försöker leka Allan ballan
Jag är ute efter en mer djupgående teknisk analys om varför det är köpläge nu och inte om en månad eller om sex månader. Ingen av experterna har lyckats leverera det, utan svaren genomsyras av deras känslor
Vad ska du med en djupgående TA till? Eller någon TA överhuvudtaget? Vad tänker du att du ska få ut av den?
Teknisk analys skulle kunna funka om alla tror på det, och agerar efter det, då skulle det bli självuppfyllande. Men tyvärr är det inte riktigt så enkelt.
Nästa bekymmer med någon form av värderingsmodell/teori är att det kanske funkar någorlunda i en mer normal marknad. Olika tillgångsslag och olika aktier kan tex ha en negativ korrelation i det läget. Men när det blir total risk off på marknaden och alla trängs vid utgången, så korrelerar alla tillgångsslag och aktier helt plötsligt med varandra (mao allt faller).
Att försöka tajma marknaden och pricka botten kommer bli väldigt svårt. Ena dagen faller börsen 10% och allt känns nattsvart på marknaden. Nästa dag studsar det upp 10% och allt är guld och gröna skogar igen. Dom som väntar in botten kommer ha missat att köpa dagen innan, och sitta och vänta tills börsen går ner till dom nivåerna igen, vilket kanske inte kommer. Börsen börjar sedan stiga dag för dag och bli dyrare och dyrare. Till slut får dom panik och köper in sig till ett högre pris än vad dom sålde för, halvvägs in i raset.
Du kan alltid försöka pricka botten, och jag önskar dig lycka till. Tyvärr har du inte statistiken på din sida...