2020-04-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Såklart.

Bra
Då är det antecknat

Vi stämmer av i december
Citera
2020-04-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Bra
Då är det antecknat

Vi stämmer av i december

Och sedan stämmer vi av fortlöpande... förr eler senare får jag rätt. jag säger bara vänta och se...
Citera
2020-04-17, 15:29
Medlem
Citat:
Och sedan stämmer vi av fortlöpande... förr eler senare får jag rätt. jag säger bara vänta och se...

Alla baissare får rätt en gång av tio
Den smällen kan jag ta , under tiden köper jag utdelningsaktier och tjänar pengar
Har fungerat förvånansvärt bra hittills
Även om portföljvärdet åker ner ibland
Man får hålla sin strategi som fungerar. Byta ska man akta sig för
Citera
2020-04-17, 17:07
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Vad väntar menar du?
Citera
2020-04-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vad väntar menar du?

Det blir alltid börskrascher. Förr eller senare.... sista åren har vi haft en vart 10:e år ungefär.

Det kanske dröjer 20 år till nästa men... den kommer, sanna mina ord.

Till sist får jag rätt.

Notera att jag är ironisk över permabjörnarna.
Citera
2020-04-17, 17:22
Bannlyst
Citat:
Det blir alltid börskrascher. Förr eller senare.... sista åren har vi haft en vart 10:e år ungefär.

Det kanske dröjer 20 år till nästa men... den kommer, sanna mina ord.

Till sist får jag rätt.

Notera att jag är ironisk över permabjörnarna.
Mitt råd är att hålla sig borta från börsen, oavsett om det går plus eller minus. Gå ut.
Citera
2020-04-17, 17:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Frågan är: Om börsen gick upp på signalen att ett potent läkemedel mot corona är på gång, varför går den inte ner efter beskedet att det bara var ett litet steg på vägen?

Även om det skulle finnas ett klart läkemedel idag skulle det ändå ta väldigt länge tills det finns tillgängligt på marknaden.
Jag har förklarat detta gång på gång. Stockholmsbörsen lever sitt eget liv, oberoende av verkligheten. Man övertolkar positiva nyheter och undervärderar negativa. Orsaken är att det finns väldigt mycket pengar i omlopp, och börsen är det enda sättet att investera i. Dels privata tillgångar, dels pensionsmedel som varje år ökar börsvärdet med många miljarder. Detta borgar för en långvarig, ständig och konstant börsuppgång. Katastrofer som pandemier, krig eller finanskriser är bara tillfälliga hack i den kurvan. Börsen svajar till några månader, och sen börjar ruschen mot nya "all-time-high" igen.

Vi hade den här diskussionen i en annan tråd i vintras, många förutspådde en djup och långvarig nedgång på börsen. Jag trodde inte, och tror fortfarande inte på detta. Många kan bli arbetslösa, och statens finanser kan påverkas negativt, men företagens vinster fortsätter att öka. Nu mer än tidigare, olönsamma företag har rensats ut under krisen, och de som finns kvar är mer lönsamma, slimmade och effektiva än någonsin = ännu högre börskurser.
Citera
2020-04-17, 17:42
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Alla baissare får rätt en gång av tio
Den smällen kan jag ta , under tiden köper jag utdelningsaktier och tjänar pengar
Har fungerat förvånansvärt bra hittills
Även om portföljvärdet åker ner ibland
Man får hålla sin strategi som fungerar. Byta ska man akta sig för

Du inser att även de flesta som ligger lite likvida nu för att de tror att börsen kan gå ner inom närtid normalt sett har sina pengar investerade i värdepapper på samma sätt som du och därmed också tjänar på de uppgångar du tjänar på? De har bara en annan bild av vad som kan hända inom några månader mitt i coronakrisen.
Citera
2020-04-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du inser att även de flesta som ligger lite likvida nu för att de tror att börsen kan gå ner inom närtid normalt sett har sina pengar investerade i värdepapper på samma sätt som du och därmed också tjänar på de uppgångar du tjänar på? De har bara en annan bild av vad som kan hända inom några månader mitt i coronakrisen.

Dom kanske tajmar bättre än mig
Återstår att se
Citera
2020-04-26, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ok, vi får väl se om en månad vem som fått rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Varför en månad? För att du är osäker. Nästa år står dow jones på minst 30 000 kanske 35 000.

Vi återkommer

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ok? På vilket sätt? Paniken kommer stegras. Finns inget säkrare än det. En 30-procentig nergång på börsen är inte mycket till inprisning på nåt sånt här. Vi har inte upplevt nåt liknande sen spanska sjukan för drygt 100 år sen. Ingen vet hur lång tid det tar innan det kan återgå till det "normala". Särskilt inte du.
Särskilt inte du... Nu har det gått mer än en månad och vi är på fetplus sen dina nivåer.

Så då var det löst, jag fick rätt och du fel. Sopa.
Citera
2020-04-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Särskilt inte du... Nu har det gått mer än en månad och vi är på fetplus sen dina nivåer.

Så då var det löst, jag fick rätt och du fel. Sopa.

Det vet vi inte än. Jag tror fortfarande vi ska ner på lägre nivåer. Corona-krisen har bara börjat.

ps. Jag köpte dock tillbaka en del fonder tidigare. En tiondel av det jag hade innan krisen men alltid något.
Citera
2020-04-26, 22:24
Medlem
Bacchus94s avatar
Undergången är nära.

Finsk ekonomiprofessor: "Förbered er på börsras på 80-90 procent".

Den finske ekonomen Tuomas Malinen varnar för ”den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna”.

Ekonomiprofessor Tuomas Malinen, som förutspådde den ekonomiska krisen redan i januari, varnar nu för en kollaps på 80-90 procent på de amerikanska börserna, skriver Vastarinta.com. Effekterna kommer omedelbart återspeglas i Finland och övriga delar av världen, säger han.

Enligt Malinen befinner vi oss nu i ”lugnet före stormen” och en katastrof i full skala kommer att bryta ut på sommaren. Han förutspår att den finska ekonomin kommer att falla ännu mer nästa år.

Malinen varnar för ”den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna”. Hittills har centralbanker kunnat andas ut, men det kommer inte att vara möjligt när ”floden av konkurser börjar”.

Malinen tror att den politiska instabiliteten kommer att öka drastiskt i Europa och att eurozonen ”nästan säkert” kommer att falla sönder till följd av krisen.

— Den europeiska banksektorn kommer inte att kunna hantera detta slag, och antagligen inte eurozonen heller. Vi förväntar oss att eurozonen kommer börja bryta upp någon gång. Massiv fattigdom och arbetslöshet kommer att skapa all slags förödelse, särskilt i de centrala och södra europeiska staterna. Kanske också i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in