2020-03-20, 16:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Ledtråden ligger förstås i namnet. Det heter Folkhälsomyndigheten och inte Antismittspridningsmyndigheten.

Ja, ihopslagningen 2014 var idiotisk. Smittskyddsinstitutet skulle förstås ha varit kvar som en egen myndighet och rapporterat enskilt och övriga myndigheter skulle rapportera för sig varefter beslutsfähiga personer därefter kan fatta rimliga beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Nu har Östergötland högst relativ bekräftad smitta av länen i Sverige. Vilken explosion av fall där.

Östergötland 262,1
Stockholm 258,5
Jämtland 207,2
Uppsala 194,0
Skåne 161,5
Halland 154,8
Södermanland 145,9
Västra Götaland 133,3
Jönköping 133,0
Örebro 129,0
Värmland 127,9
Västerbotten 99,9
Kronoberg 90,1
Gotland 84,4
Blekinge 75,1
Västmanland 69,4
Västernorrland 61,0
Gävleborg 59,3
Norbotten 47,9
Dalarna 45,3
Kalmar 36,8

Bekräftade smittade per miljon invånare.
Någon rimlig förklaring till varför Östergötland har så många smittade? Testar de fler?
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
knappast en nyhet för de som hängt med ett tag. Sen om Dr Tengele är intresserad vet vi inte ännu
Precis. Tror även Trump talade just om detta igår. Knappast någon nyhet för någon.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du tycks vara mer ämnad åt matematik än logik, vilket är ett allmänt problem i samhället.
Välformulerat. Den bär jag med mig.
Citera
2020-03-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Eftersom alla munskydd är slut, kan man inte ta en dammsugarpåse med HEPA filter och klippa till?

Dom är inte slut. Levererades nya ifrån Tyskland nu i veckan. Tiotusentals.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Där jag bor är det fullt igen. Affärer får i regel leverans varannan eller var tredje dag. Det tog slut för att affärerna inte var beredda på att landets lågintelligenta skulle bunkra upp sig på en icke livsnödvändig produkt. Där jag bor har dom sagt att dom är beredda nu.

Vet en affär som har massa Alvedon å läkemedel med då ingen har tänkt på att dom säljer. Även handsprit.

Mest pinsamt måste ju det vara för idioterna som bunkrat nu när hyllorna fylls på igen å all deras ansträngning bara var patetisk.

Dom dom har bunkrat med livsmedel och andra förnödenheter behöver inte gå ut och handla när det riktiga kaoset bryter ut och det är fullt med smittade ute i samhället.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Vilka är de nya fakta som skulle ställa saker på kant?
Tycker det låter likadant som för en vecka sedan.
Jag vet inte. Har bara aningar. Tydligt är i vilket fall att länder har tvärvänt.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att corona drabbar gamla och sjuka verkar ju inte vara sant!
Det här är fördelningen på åldrarna som ligger på intensiven i Norge. Är det någon som hittat siffrorna i Sverige, eller är det mörkat?

Dette er oversikten fordelt på alder:
• 0–24 år: 2 pasienter
• 25-49: 9 pasienter
• 50-75: 18 pasienter
• Over 75: 5 pasienter

https://www.vg.no/nyheter/i/K39OmG/smittevernoverlege-om-yngre-corona-pasienter-flertallet-har-underliggende-sykdommer

En sak till, i princip samtliga sjuka äldre är från ett och samma äldreboende.
Hade detta kluster inte blivit sjuka så hade man nästan enbart haft unga på intensiven!
Citera
2020-03-20, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Eftersom alla munskydd är slut, kan man inte ta en dammsugarpåse med HEPA filter och klippa till?

HEPA-filtret sitter väl avskiljt längst bak på dammsugaren? Så då måste du åtminstone bära dammsugaren på ryggen och koppla slangen till en motorcykelhjälm eller liknande.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Vore det inte en bra idé att frysa tillståndet i ekonmin, företag, anställningar, beställningar, osv. Ja, dvs. i princip hela samhällstillståndet så som det var precis före pandemin, och sedan får det hända det som behöver hända, allt rasa om så är, men så fort pandemin är över, så återställer man från ena dagen till den andra ALLT till exakt samma tillstånd som när allt frös.

Sedan tar man alla smällar som har varit i tur och ordning så skulder osv. får återhämta sig.

På så vis skulle alla företag kunna vara kvar, anställningar kunna vara kvar, alla produktion bara startas upp igen som om det skedde efter semestertider på sommaren.

Vore inte det en bra lösning?

Nackdelar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har du egentligen förstått vad jag skrev och vad som står i artikeln? Det är nog du som inte är riktigt frisk i huvudet.
Man vill helt enkelt att de ska sluta med hattandet och de diffusa rekommendationerna.

Tidsplanen handlar inte om när pandemin är över, det borde t o m du begripa. Det handlar om en plan för när åtgärder sätts in, vilka åtgärderna är, omfattningen på dem och hur de är tänkta att fungera, hur länge de varar och när man planerar om när ett definitivt beslut fattas om eventuellt avslut eller förlängning.
Det är absolut nödvändigt och det klarar man av i andra länder.
Hur ska dom kunna veta det? Känner dom till utvecklingen? Vill dom ha tidsplaner och känner sig tryggare med det så gärna för mig.
Senast redigerad av Moretex 2020-03-20 kl. 16:24.
Citera
2020-03-20, 16:22
Medlem
Sunimods avatar
Fick den här länken

Regeringens stöd bluff eller?

https://www.youtube.com/watch?v=EstuFbW-_nI&fbclid=IwAR1Z4NamsXQe8XjdvRx0vGBzV9btOL3dUhBBK e2H04fw2FhETxyNIeAU16k
Citera
Medlem
Digitalvoyagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Bekräftat fall av Corona i Åre. Varför har de inte stängt ner skidanläggningen? Herregud hur ska detta sluta?
Källa?
Citera
Medlem
VaBanks avatar
Undrar hur stort mörkertalet är.

Var till bekanta i Södertälje där de berättade om en granne som är ifrån MENA som ligger hemma sjuk, dennes familj har handlat och varit där in/ut i lägenheten sista veckan, personen är äldre och kan knappt svenska - hur många såna ligger hemma och håller på och dör kan man ju fundera på.

Pratade med en kollega vars mor är dålig hemma, de har inte heller sökt vård eller ens ringt in det, även hon är ifrån utlandet, Bosnien.

När jag sa åt honom att de borde höra av sig till vården så fick jag en känga om att de skiter i och att vården är skit.

Lite typisk såndär sväng av invandrarmentalitet. Nog för att jag också säkert besitter såna tankar, men va fan kom igen liksom, hur jävla tjurskallig får man bli..
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Har det lugnat ner sig i något land förutom Kina ännu?

Singapore, Japan och Sydkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in