2020-03-20, 16:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
JORDANIEN GÅR I LOCKDOWN

Jordanien utfärdar utegångsförbud i hela landet från och med lördag morgon för att förhindra att människor rör sig utomhus om det inte är absolut nödvändigt, rapporterar Reuters. Militär ska säkerställa att utegångsförbudet följs.

Mellanöstern klarar det, men inte rika Sverige!

Dvs man skall hinna ännu idag till moskeen..
Citera
2020-03-20, 16:12
Medlem
Har det lugnat ner sig i något land förutom Kina ännu?
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Var har de olika dödsfallen skett i Sverige? Hittar ingen statistik poå det.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Exakt, det kommer vara så mycket viruser i luften ifrån alla smittade att vart man än går kommer man bli smittad på 5 sekunder, åtminstone inom bebyggda områden. Som en osynlig dimma av virusrök som andas in av varenda levande varelse tills stanken av förruttnelse och död ersätten den. Vad har vi för nytta av ekonomin då?

Att idioter inte kan förstå detta är för mig helt otroligt.
Då är det ju en jävla tur din foliehatt är så pass stor att du kan dra ned den hela vägen över huvudet...
Senast redigerad av Slashken 2020-03-20 kl. 16:20.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kul att du valde ut Kalifornien istället för USA eftersom landet USA inte alls har samma åsikt.
Det kringgick du smidigt.
I övrigt så stödjer jag Sveriges taktik ja.

Take it easy. Kalifornien är först. Sen följer resten av USA. Sen resten av världen. Till slut de enda som inte tar beslut är dumma svenskar. Men du kanske gillar dumma människor vad vet jag.
Citera
2020-03-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Vilka är de nya fakta som skulle ställa saker på kant?
Tycker det låter likadant som för en vecka sedan.

Tror de menade denna rapport från Imperial College London som kom ut för ett tag sedan.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Hur många tror ni kommer smittas av corona i Åre och Sälen den kommande helgen?

Själv tycker jag det är vettlöst av regeringen att inte stänga skidindustrin för en tid. Det är väl nu den sk kurvan ska hållas nere? Med pågående afterski mm sänder staten budskapet att epidemin nog inte är så farlig. FHM ska diskutera frågan på måndag med regionerna sägs det. Vad finns att diskutera?

Jag själv befinner mig i Åre i dagsläget, just för min familj bor här. Det kommer säkerligen smittas folk i helgen, viruset finns ju redan här. Däremot så är det betydligt mindre folk i rörelse än vad folk verkar tro, helgerna mellan sportloven och påsk brukar vara relativt lugn. Åre är så pass centrerat så att stänga ner afterski kommer inte att hjälpa, spridningen kommer att röra på sig oavsett.

Det som finns att diskutera är hur man ska ta ställning kring detta. Folkhälsomyndigheten har ju hittills beslutat att man inte får vistats över 500 personer i en sammankomst. Det här beslutet är samtliga aktörer ytterst noga med, vissa har även gått en bit under den gränsen. De allra största aktörerna för afterski har tagit till egna handlingar som att ställa in diverse evenemang, flyttat ut afterskin så alla inte trängs inomhus och gör allt för att inte bilda köer. Det man ska diskutera är nog om det behövs ytterligare åtgärder, om man bör stänga afterski eller om man klarar sig med nuvarande restriktionerna.

Jag gissar på att man vill föröka undvika att stänga ner aktiviteterna i Åre helt och hållet. Småföretagare är otroligt beroende av att skidanläggningen till viss mån är öppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att corona drabbar gamla och sjuka verkar ju inte vara sant!
Det här är fördelningen på åldrarna som ligger på intensiven i Norge. Är det någon som hittat siffrorna i Sverige, eller är det mörkat?

Dette er oversikten fordelt på alder:
• 0–24 år: 2 pasienter
• 25-49: 9 pasienter
• 50-75: 18 pasienter
• Over 75: 5 pasienter

https://www.vg.no/nyheter/i/K39OmG/smittevernoverlege-om-yngre-corona-pasienter-flertallet-har-underliggende-sykdommer

Är väl ingen som påstått att de inte drabbar folk i längre åldrar? Däremot är det inte dödligt för yngre som med äldre.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här är en live-karta : https://aqicn.org/map/world/#@g/36.284/4.4824/3z

Du klickar in på din närmaste ort, och där kommer NO2 fram !

Tack för kartan. Det ser ju rätt bra ut för oss här i Norden med mest grönt och gult.

Mellaneuropa och en stor del av Asien har betydligt mer kvävedioxid i luften. Om de också röker mer än vad vi gör i en del av dessa länder så borde de ha sämre lungor till att börja med.

Jag hoppas hoppas vi ska klara oss bättre. Letar alla halmstrån i väntan på the impending doom.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Dagens dödisar:

Spanien: 210
Iran: 149
Italien: ?
Italiens brukar släppas strax efter 18 va? Min tippning är allt utom optimistisk...
Citera
2020-03-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
JORDANIEN GÅR I LOCKDOWN

Jordanien utfärdar utegångsförbud i hela landet från och med lördag morgon för att förhindra att människor rör sig utomhus om det inte är absolut nödvändigt, rapporterar Reuters. Militär ska säkerställa att utegångsförbudet följs.

Mellanöstern klarar det, men inte rika Sverige!

Kanske just därför de klarar det. De hade väl inget direkt pengaflöde innan heller. Kommer knappt märkas någon skillnad.
Citera
2020-03-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Har det lugnat ner sig i något land förutom Kina ännu?

Sydkorea verkar ha fått ordning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in