2020-03-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag själv befinner mig i Åre i dagsläget, just för min familj bor här. Det kommer säkerligen smittas folk i helgen, viruset finns ju redan här. Däremot så är det betydligt mindre folk i rörelse än vad folk verkar tro, helgerna mellan sportloven och påsk brukar vara relativt lugn. Åre är så pass centrerat så att stänga ner afterski kommer inte att hjälpa, spridningen kommer att röra på sig oavsett.

Det som finns att diskutera är hur man ska ta ställning kring detta. Folkhälsomyndigheten har ju hittills beslutat att man inte får vistats över 500 personer i en sammankomst. Det här beslutet är samtliga aktörer ytterst noga med, vissa har även gått en bit under den gränsen. De allra största aktörerna för afterski har tagit till egna handlingar som att ställa in diverse evenemang, flyttat ut afterskin så alla inte trängs inomhus och gör allt för att inte bilda köer. Det man ska diskutera är nog om det behövs ytterligare åtgärder, om man bör stänga afterski eller om man klarar sig med nuvarande restriktionerna.

Jag gissar på att man vill föröka undvika att stänga ner aktiviteterna i Åre helt och hållet. Småföretagare är otroligt beroende av att skidanläggningen till viss mån är öppen.

På måndag kommer afterski och motsvarande sannolikt att stängas i fjällen.
Citera
2020-03-20, 16:15
Medlem
Ett av dagens dödsfall är från Sörmland.....igen!!Vad i helvete händer där borta egentligen?
Citera
2020-03-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Troligen en liten prinsessa som aldrig tagit ett hederligt handtag i sitt hela liv och ser sitt lyxliv gå upp i rök.
Påminner om Marie Antoinette. Om de fattiga är så hungriga varför äter de inte kakor?
Råder ju inte direkt någon brist på mat i landet de närmsta åren och jag ser det svårt att hända. Kina där emot och Indien kan det bli jävligt oroligt i nu.

Kärringen har helt rätt. Ska vi rasera hela samhället och bli som zomalia eller valfritt annat shithole-country för att spara 20000 åldringar och andra sjuklingar. De e fan inte värt det. Kör på som vanligt och låt skiten blåsa över, läget är som det är. De flesta kommer få skiten ändå. Rasar samhället kommer alla överlevande leva i ett jävla helvete resten av sina liv.
Citera
2020-03-20, 16:16
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Eftersom alla munskydd är slut, kan man inte ta en dammsugarpåse med HEPA filter och klippa till?

Citera
2020-03-20, 16:17
Medlem
Varför tests inte personal inom sjukvården? Och varför vill inte myndigheter svara på om testkit är slut? Varför producerar inte Sverige testkit?

Känns som en mörkning från myndigheterna här
Citera
2020-03-20, 16:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Har det lugnat ner sig i något land förutom Kina ännu?

En intressant fråga, vad säger att det verkligen lugnat ner sig i Kina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Undrar varifrån dina inkomster kommer... Om du inte är ekonomiskt oberoende kan du ju börja fundera över hur du ska finansiera dina matinköp om några månader.
Tror du att du står dig bra i konkurrensen med typ 300 000 andra nyblivna arbetslösa?
Det hela fungerar bra för mig, jag dör varken ekonomiskt eller själsligt. Har du märkt att omvärden har liknande problem och att utgångslägen ekonomiskt är mer eller minder lika? Marknader består och det var inga större fel på företagen eller ekonomin. Jag ser det som en paus och en möjlighet till något bättre då det gäller ekonomin. Sjuka och dåliga företag försvinner men andra skapas på nytt och återanställer.

Vi skulle ha stoppat detta mycket tidigare och hållit på med smittspårning nu istället. Men låt oss inte störa resennäringen och folket som åker till Italien, låt dom smitta vidare var budskapet för några veckor sedan. Vi hade vi haft en lugnare ekonomisk resa genom detta om någon gjort något tidigt.

För någon vecka sedan ville ja ha fullt stopp två eller tre veckor på icke samhällskritisk verksamhet för att kväva smittan som ändå kommit hit tack vare dumhet och feghet. Vi hade senare kunnat öppnat upp samhället och fortsätta som Sydkorea lyckades göra, testa, testa och smittspåra. Naturligtvis var det "omöjligt" eftersom krisberedskap inte fanns, för få testkit och inte heller listor över samhällsviktiga funktioner. Det hade också gett en smidigare ekonomisk resa för landet.

Nu forsätter planen att smitta ner folket och när dödstalen börjar rulla in så sätter den politiska paniken och självbevarelsedriften in och det kommer att kosta ekonomiskt för vi har ingen kontroll på smittan. Där vi står nu ville jag inte att vi skulle vara, jag ville att landet skulle vara smartare.

Kalla mig gärna för idiot men jag kom i alla fall med lösningar baserat på vad andra gör i världen, jag tänkte både på människor och ekonomin men det var ju bara en förkylning sa många. Nu ser jag tyvärr inga andra alternativ än att många dör i onödan eller för tidigt, kanske din mor och min far. Jag ser också en massa galna politiska åtgärder framöver som då blir meningslösa och saknar betydelse ju längre tiden går. Dessa "måste" ju genomföras eftersom politikerna vill överleva tills nästa val.

Vad som skulle kunna göras nu är att stänga skolor och hindra smittspridning på andra sätt, skaffa en massa testkit och försöka återfå någon form av kontroll. Detta kommer naturligtvis inte att hända så vad som återstår är karantäner för olika områden under månader då politikerna gör i byxan. Jag ville liksom bara ha stopp i några veckor vad det gäller ekonomin.

Nej, jag ser ingen domedag vad det gäller ekonomin, bara utmaningar och senare möjligheter. Vad som kommer att hända många enskilda familjer i landet blir dock tragiskt.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan nog utgå från att av de, säg, 100000 människorna är enbart en liten del i riskzonen. Utan att ha
studerat befolkningskurvan. Säg 10%. Där i sin tur 5-10% behöver intensivvård. Betydligt lägre siffror men redan här är väl sjukvården körd vad gäller platser?
Precis. kapaciteten ligger väl runt 0,3% eftrsom man kan flytta runt folk lite.
Citera
2020-03-20, 16:19
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att corona drabbar gamla och sjuka verkar ju inte vara sant!
Det här är fördelningen på åldrarna som ligger på intensiven i Norge. Är det någon som hittat siffrorna i Sverige, eller är det mörkat?

Dette er oversikten fordelt på alder:
• 0–24 år: 2 pasienter
• 25-49: 9 pasienter
• 50-75: 18 pasienter
• Over 75: 5 pasienter

https://www.vg.no/nyheter/i/K39OmG/smittevernoverlege-om-yngre-corona-pasienter-flertallet-har-underliggende-sykdommer
De yngre har större chans att klara sig även om de hamnar på intensiven. Men då måste sjukvården fungera. Vi såg i Italien att väldigt få under 50 dog innan vården kollapsade, nu dör det många i den åldern varje dag.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Nu som Volvo ständt ned fabrikerna och varslat 20 000 så kan väl staten gå in och erbjuda Volvo en bra deal för att de ska lägga om produktionen till testkit, så att vi får bukt med den här skiten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Noterade också detta. Helt sanslöst.
Jag förstår inte varför alla svenska presskonferenser är fyllda av obegripligt svammel. Känns som att det blir typ två saker sagda under en timmes malande. Dom borde ställa fram andra personer som snabbt och effektivt för fram budskapet istället för dessa figurer som inte riktigt vet vad dom ska säga och inte kan säga saker på ett rakt och enkelt sätt.

Blir ju så med den svenska modellen som innebär att många myndigheter, sjukhus och regioner tillsammans ska dela på ansvaret. Som det är nu tillämpas olika principer tex för provtagning i olika regioner. Varför det är så har ingen frågat . Men svaren finns i 22 regioner.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Eftersom alla munskydd är slut, kan man inte ta en dammsugarpåse med HEPA filter och klippa till?

Kaffefilter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in