2020-03-20, 16:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Man kan inte relatera de 16 döda till antalet smittade nu utan till vad smittläget var när dessa blev smittade. Jag vet inte hur dessa beräkningar skall göras men det medför naturligtvis att den beräknade letaliteten ökar

Absolut, det finns en kontinuerlig eftersläpning i uppgifterna rörande dödlighet. Samtidigt som vi inte klart kan veta hur många smittade som kommer att dö.

Fler dödliga fall ökar möjlighet att bedöma dödligheten och det ser inte bra ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi ligger tack och lov efter italien i dödskurvan.

Det tog Italien endast 6 dagar att gå från 1a dödsfallet till det 16e dödsfallet. I Sverige har det tagit 9 dagar.

Jag är osäker på hur stora växlar man ska dra på det, men utvecklingen i just denna aspekt i Sverige är inte negativ i förhållande till Italien.

Italien är 60 miljoner invånare och Sverige snudd på 11?

Räkna med en högre faktor så ser man att Sverige (första 9 dagarna) låg före Italien (per capita) i dödstalen, med hela 2,2x.

Eller räknar jag som en åsna? Ber i så fall om ursäkt.

Jag förstår att data samlas dagligen och det kan ändras fort över vissa kritiska dygn, men det är ju inte direkt en positiv start vi fått.

Italien antal döda första 9 dagar: 29
Sverige antal döda första 9 dagar: 11
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
After ski Idre fjäll!
https://www.youtube.com/watch?v=pujDAh7NWYI

Tagga till!

"The show must go on"..

Samtidigt stänger Las Vegas sitt..

Citera
2020-03-20, 16:04
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Tycker mer och mer att Sverige agerar nyktert i förhållande till andra länder som bara stänger ned som symboliska åtgärder. Samhället måste få leva vidare.

Här har de en ganska sund inställning. Däremot kan de inte fixa sjukvården, vilket man kan tycka att de borde med tanke på att de har våra pengar och vi betalar bland de högsta skatterna i världen. Resursbrist? Pengabrist? De ska dem fixa bara. Annars är det stöld.

En annan sak, vad tror ni händer när 40-50% av svenskarna är arbetslösa? Kriminaliteten som ni tycker är hög idag, oj vad ni kommer få åka av. Ni kommer inte ens vara trygga i era egna bostäder.

Samhället kommer explodera och alla välfärdsinsatser med det, problemen kommer att dyka upp i era egna hem. Vanliga svenskar som tidigare inte sett problemen kommer att vakna upp i en riktig jävla mardröm. Det är därför jänkarna börjat bunkra med vapen - de är smartare för de ser vad nedstängningen och ekonomin kommer leda till om man inte byter strategi.

En kraschad världsekonomi, massarbetslöshet och en systemkollaps mitt i allt kommer att bli många resor värre än pandemin någonsin kan bli. De som dött kommer vara glada att de slapp se det.
Att lägga över ansvaret på medborgarna istället för att regeringen gör sitt jobb tycker du är bra?
Det är väl bättre med en total nedstägning av Sverige i 14 dagar för att sedan återgå till det normala istället för nu när man låter smittan spridas vidare, dock men medborgarnas egna ansvar. Om allt går åt helvete vilket det förmodligen gör då kommer regeringen skylla på att medborgarna inte tog sitt ansvar och det är deras eget fel och agerande som lett fram till katastrofen!
Tycker du att detta låter som ett bra agerande från regeringens sida?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Hur många av de där 13385 är multisjuka äldre som hade dött av någonting annat i alla fall? Eller lever gamla Agda 85 år med KOL och hjärtsvikt 20 år extra bara för att hon inte smittas av Corona tror du?
Problemet är inte enbart Agda. Nu finns ca 70000-140000 människor i Sverige som är smittade.
Om 10-14 dagar kommer mellan 5-10% av dem att behöva vård om de internationella siffrorna är applicerbara med Sverige.
Vilket är ca 3500-7000 personer. Flest gamla, men även yngre som inte har fysiken med sig.
De flesta dessutom i Stockholm som har ca 150 IVA platser.
You do the math.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Sant, det kanske inte blir en peak. Det kanske bara blir en snöboll som blir större och större tills den är utom kontroll efter påskhelgen. Hur som helst; om inte regeringen går in och stänger ner städer/regioner innan påsken så kommer det vara hundra gånger värre än vad det är nu och smittan kommer spridas i hela landet på ett helt annat sätt än vad vi ser idag.

Exakt, det kommer vara så mycket viruser i luften ifrån alla smittade att vart man än går kommer man bli smittad på 5 sekunder, åtminstone inom bebyggda områden. Som en osynlig dimma av virusrök som andas in av varenda levande varelse tills stanken av förruttnelse och död ersätten den. Vad har vi för nytta av ekonomin då?

Att idioter inte kan förstå detta är för mig helt otroligt.
Citera
2020-03-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Du kommer med ett klassiskt sätt att försvara dina tidigare lögner, du förvanskar vad jag skrev för du vill så gärna ha rätt. Thailand blir nog en blandning av S och Iran när skiten kommer upp till ytan här. Wuhan drog du ur din röv så tryck dit det igen!

"Om jag trodde som du" skriver du, idiot det går inte! Och dessutom är du bara en PK-nörd!

Du får gärna fortsätta med dina okvädningsord, om det får dig att må bättre. Nu när du är enligt dig på ett ställe som snart rasar. Om du tror på vad du säger så behöver du nog lämna så fort du kan. Hur många respiratorer har de i Hua Hin? Hälften av utlänningarna där är nog i riskgruppen. Du kan titta på hur det gick i Italien. SOS international kommer inte kunna hjälpa dig. Du får nog hoppas att Thailand är bättre än vad du tror.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du behöver grundläggande kunskap i mikrobiologi och infektionsepidemiologi för att förstå vad jag pratar om. Den utbildningen tänker jag inte ge dig.
Du behöver inte ge mig något MER ÄN LÄNKAR TILL DINA PÅSTÅENDEN!
Vad är det du inte förstår?
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, förra veckan var innan Storbritannien tvärvände 180 grader i frågan. Nu hör man inte ett pip om det.
Idag på PK tyckte FHMs generaldirektör Johan Karlsson att vi pratar för mycket om strategier, och att FHM inte följer någon strategi utan ny kunskap som kommer "dag för dag".

Jag har sagt det tidigare i tråden:
Nya fakta om viruset har kommit, och det är inte goda nyheter.

Vilka är de nya fakta som skulle ställa saker på kant?
Tycker det låter likadant som för en vecka sedan.
Citera
2020-03-20, 16:06
Medlem
Den tidigare Scania-vd:n Leif Östling är kritisk mot fondchefen Kerstin Hessius som efterfrågar tydligare besked från världens politiker i hur coronaviruset ska bekämpas .

”Vårt problem är att vi saknar fakta. Kerstin Hessius lever lite i en finansbubbla”, säger Leif Östling.
https://www.di.se/nyheter/ostling-kerstin-hessius-lever-lite-i-en-finansbubbla/

https://www.expressen.se/dinapengar/leif-ostlings-kritik-hon-lever-i-en-finansbubbla/
Citera
2020-03-20, 16:06
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är bara det att folk inte verkar KUNNA ta till sig enkel matematik.

Förstå att:
a) Dividera dagens antal kända smittade med antalet hittills döda är meninglöst
b) Dividera dagens antal formodade smittade med antalet hittills döda är meningslöst
c) Ställa antalet friskförklarade i relation till antalet hittills döda är meningslöst

Därför att:
Om dödligheten till slut kommer att visa sig vara ca 1% (vilket uppskattas från länder där pandemin åtminstone tillfälligt har dragit förbi) så innebär det att antalet döda nu, är 1% av antalet smittade för 17 dagar sedan. Dvs om vi har 16 döda nu i Sverige, så kan vi anta att vi hade ungefär 1600 smittade för 17 dagar sedan. Och antalet smittade ökar sedan med 15-20% per dag.

Så (a) är meningslöst, för det beror på hur duktiga vi är på att ha hittat smittade i förhållande till totalen. (b) är meningslöst för att vi då dividerar en nu-siffra med en siffra som gällde för 17 dagar sedan. (c) är meningslöst eftersom det tar längre tid att bli frisk, än att dö.

Du tycks vara mer ämnad åt matematik än logik, vilket är ett allmänt problem i samhället.
Citera
2020-03-20, 16:07
Medlem
Det är svårt att hitta information om antalet inlagda och antalet döda i svenska medier.
Varför har inte Sverige som Norge där man ser i tabell antalet smittade, inlagda och döda av coronaviruset.
I Norge är 131 stycken inlagda på sjukhus nu och 7 stycken har dött pga coronaviruset, det ser man direkt när man går in på www.vg.no
Hur många är inlagda i Sverige pga coronaviruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in