2020-03-20, 14:49
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
ja precis, jag kan inte matte tydligen

Informationen var lite missvisande, det första fallet var tidigare på dagen sen registrerades 4 till samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Människor i Italien varnar nu andra länder för att inte ta coronaviruset på allvar. Det kommer stå er dyrt, är budskapet i en Youtubevideo med sju miljoner visningar.

I Italien underskattades coronasmittan. Det skrattades åt folk som köpte munskydd och viruset jämfördes med en vanlig säsongsinfluensa.

Sedan slog den till med full styrka. Från ett litet antal döda exploderade siffran. Nu är det så många döda att bårhuskapaciteten är slut. Det dör hundratals varje dag.

I en viral video på nätet varnar italienare folk i andra länder från att ta lätt på viruset.

Citat:
De har fått spela in ett meddelande som de skulle ha sagt till sig själva för tio dagar sedan.

– För tio dagar sedan hade vi 2.000 smittade, nu har vi 18.000 och över 1.000 döda, säger en person i videon.

– Nu jobbar man dödliga skift på sjukhuset, säger en kvinna. Vi tog det inte på allvar.

Citat:
Videon slutar med följande budskap till övriga världen: "Vi underskattade smittan. Gör inte samma misstag."
https://www.friatider.se/italienare-varnar-andra-lander-gor-inte-samma-misstag
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En kelsjuk katt kanske kan få viruspartiklar i pälsen som nästa person som gullar med katten plockar upp.

Inte osannolikt, men vi bör nog prata tyst om det så att inte någon här får för sig att vi måste bränna alla katter,,,,,NU!

Jag tror i alla fall inte att katter driver på spridningen.
Citera
Medlem
Vad vet vi om de fem som har dött idag? Gamla multisjuka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Underligt att vårt intelligenta grannland har fler fall av Corona då givet att ni gör allt rätt och vi allt fel.
Hur den algoritmen går ihop är säkert en intressant Norgehistoria...

Norge tester nå 7000 hver dag, hvor mange tester Sverige ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Deras sjukvård är redan maximerad. Du vet ingenting från S och dessutom ljuger du då du stöttat att juntan har allt under kontroll. Att manipulera bort smittan är inte att ha den under kontroll. Sluta att lägg dej i det du inte förstår och ge inte mej några råd jag inte bett om.

Vi är minst 2000 västerlänningar här och vet skillnaden mellan vad som sägs från juntan och verkligheten med viruset. 15 år och jag lär mej fler ljugerier än i dag. Bara att inte lyssna och söka info från bloggarna om läget bland sjukhusen.

Thais lika handlingsförlamade runt corona som svenskar så de går bra ihop i blåbärsskogen och nu i massagesalongerna. Om några veckor får vi se skörden i S från landet som säger "syns det inte så finns det inte" och allt är därmed sig likt som det alltid varit, vem bryr sig i övrigt?

Om du tror det så rekommenderar jag dig att fly! Då är du ett dumhuvud om du sitter på kunskapen och inte agerar. Du blir inte friskare av att skriva på FB. Om jag trodde som du så skulle jag lämna landet på än gång. För det du säger betyder att de kommer få en wuhan-situation i hela Thailand. Så antingen pratar du bara en massa skit eller så är du självmordsbenägen, möjligen helt handlingsförlamad.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Varför stänger inte FHM eller regeringen skidorterna? Klart företagen inte stänger om viljan finns att åka, det är deras ansvar att se helhetsbilden och stänga skiten.
Citera
2020-03-20, 14:50
Medlem
Nu har Östergötland högst relativ bekräftad smitta av länen i Sverige. Vilken explosion av fall där.

Östergötland 262,1
Stockholm 258,5
Jämtland 207,2
Uppsala 194,0
Skåne 161,5
Halland 154,8
Södermanland 145,9
Västra Götaland 133,3
Jönköping 133,0
Örebro 129,0
Värmland 127,9
Västerbotten 99,9
Kronoberg 90,1
Gotland 84,4
Blekinge 75,1
Västmanland 69,4
Västernorrland 61,0
Gävleborg 59,3
Norbotten 47,9
Dalarna 45,3
Kalmar 36,8

Bekräftade smittade per miljon invånare.
Citera
2020-03-20, 14:51
Medlem
"Underliggande sjukdom"

Är det någon annan som är kritiskt mot det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Definiera "stor".

Mot bakgrund av att majoriteten endast får milda eller inga symptom.

"Milda symptom" enligt WHO är alla som inte må på sjukhus för intensiv behandling, så lunginflammation är "milda symptom".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vad vet vi om de fem som har dött idag? Gamla multisjuka?

Med tanke på att endast 0,3% (enligt TV4 igår) av de avlidna i Italien inte haft underliggande sjukdomar är sannolikheten att de döda i Sverige också haft flertalet sjukdomar väldigt hög.
Citera
Medlem
Det börjar o spåra ur.
Va håller regeringen på med.
Håll utegångsförbud med kraftiga böter eller fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in