2020-03-20, 11:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Skrämsel propaganda.

Du kommer att få se värre saker.

Mångdubbelt fler kommer att bli rånmördade under mass-depressionen än som dör av Corona.
Det ena utesluter inte det andra. Och antalet som dör av annan vårdbrist kommer nog också överstiga coronaoffren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det är ju exakt det här man INTE ska göra.
Fan är det för fel på folk. Jag tappar tron på mänskligheten.

Träffade en granne i trapphuset som hade åkt in till DS närakut med smärta i ljumskarna osv men vänt i dörren på Närakuten..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vi forskare säger att vi har inte sett ett värre virus än det här på mer än 100år.
Senast var spanska sjukan och då dog miljontals..
Sen har denna pandemi nyss börjat så vi måste göra LOCKDOWN världen över i minst 1månad eventuellt mer, för att rädda liv.

Du är ingen forskare!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
1177- har ju varit nedringt i veckor!
Några har väl fått korona och har andnöd. Det är endast då man får komma in på sjukhuset.
Helst ska du dö först innan du kommer, då är du en bra och duktig coronapatient.

Ja de här 50 miljonerna till krisberedskap.se eller corona självtest på 1177, fungerade uppenbarligen inte. Någon måste ta tag i det här.
Citera
2020-03-20, 11:10
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Youtube sänker videokvaliteten i Europa

Youtube blir nästa strömningsjätte att sänka videokvaliteten på sin plattfrom för att minska påfrestningen på nätets bandbredd.

Under torsdagen meddelade Netflix att man, efter önskemål från EU-håll, kommer att sänka kvaliteten på allt sitt innehåll i Europa de kommande 30 dagarna för att förhindra att internet går på knäna i coronatider.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OpA4bw/youtube-sanker-videokvaliteten-i-europa

MEN FÖR I HELVETE. Vem vill sitta och kolla på 480p? Är det bara Europa som har dessa problem?

Hälsan är viktigare än streamingskvalitet. Det är ju inte för evigt man sänker kvaliteten.
Försök tänka på lite större perspektiv.
Citera
Medlem
Då är dagens "officiella" karta klar för världskarta med regioner för relativt antal insjuknade. Provar att ha den uppdaterad vid ungefär samma tidpunkt på dygnet så man senare kan titta på varje dag i ett slags bildspel. Jag kommer dock presentera en handfull uppdateringar utöver dagen antagligen.
Se hur det har utvecklat sig:
Dagens:
20 Mars
Tidigare dagar:
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är även "dödskartor":
20 Mars
19 Mars
18 Mars
Senast redigerad av 235711 2020-03-20 kl. 11:12.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Majoriteten är idioter, det är därför det ser ut som det gör i världen.
Citera
2020-03-20, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja en sak som jag undrar är, om Folkhälsomyndighetens 500 experter skulle insjukna i corona, skulle all smittskyddsverksamhet upphöra då? Ingen skulle läsa några forskningsrapporter, göra diagram, beräkna spridning osv.

Det är ju så riksdagen säger, att vi ligger i händerna på Folkhälsomyndigheten. Skulle man inte kunna begära lite mer kreativitet av regeringen att kunna se vad andra länder gör, ringa dem och fråga vilka rapporter de baserar sitt beslut på. Så måste de ju rimligtvis göra om det händer något å Folkhälsomyndigheten. Vårt stadsskicka är oerhört skört i såna här kriser.
Jag håller också det som självklart,
men nu är det Corona och inga svetsarbeten som ska diskuteras
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bli din egen kirurg! Nu när sjukvården inte vill ha dig för att du är sjuk eller för att du är frisk.
Men är det för fruktansvärd kur du talar om. Med hjälp av kulspetspenna.... etc. Slå hål in till en bihåla kanske?

Ja, ska se om jag hittar receptet. Bra att ha när man sitter där med sin 60+ till far som kipar efter andan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag fattar inte heller detta handtvättande, virus tränger väl inte in i huden och infekterar fok? Visst innan maten så tvättar jag händerna och det bör ju räcka.

Får du viruset på handen så kommer du med 99% sannolikhet inhalera det nästa gång du kliar dig i skägget. Statistik säger att folk rör sitt eget ansikte 3000 gånger per dag, så du är garanterad att bli smittad om du fått virus på handen.

Men som sagt, de e svårare än man tror att få folk att sluta ta sig i ansiktet. Hade vi varit så duktiga varför har vi inte mask på oss då.
Citera
2020-03-20, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Självsäkert, var då, citera?

När jag tror om Kina så är jag inte självsäker, det faller på sin egen orimlighet.

Nå, upp på bordet med ett citat där jag självsäkert förutspår utvecklingen i Kina, jag tar bums på mig foliehatten om du har något substantiellt att komma med.

De som inte håller med dig i att man säkert blir immun mot viruset griper ju tydligen efter halmstrån. Onödig diskussion egentligen, men att sitta och gapa på andra när man gör samma sak själv håller inte.
Citera
2020-03-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast jag ser inte riktigt de ekonomiska konsekvenserna av det, ingen som är ute på stan ändå längre och restauranger, butiker och dylikt har i princip stängt.

Då är det lika bra med karantän eftersom ekonomin inte kommer påverkas mer än vad de redan gör, speciellt eftersom vår ekonomi mest påverkas av hur andra länder agerar.

Däremot ser jag samhällskonsekvenserna av att inte införa karantän, som alla andra länder gör, massdöd och sjukvård i kollaps som kommer spilla över på annat. När folk inte får den vård man räknar med kommer det bli kaos.

Så lika bra att införa karantän.

Min syn:

Om man jämför hur det såg ut innan coronan kom och jämför det med dagens läge så är skillnaden enorm. Men än idag är folk och handlar kläder och andra ting, är på kafeterior, köper olika tjänster, går på gym, lagar sina bilar, åker med kollektivtrafik osv. Jag själv har konsumerat på följande sätt denna veckan:
Måndag. Köpte ett par nya skor.
Tisdag: Storhandlade på Ica.
Onsdag. Var och käkade pizza med en polare.

Situationen idag är ansträngd på flera sätt, men en karantän skulle göra det betydligt mycket värre än det redan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in