Regeringen är ett stort djävla skämt!
Man lämnar över ansvaret till medborgarna ang smittspridningen, istället för att för att ta sitt ansvar och vidta åtgärder för att stoppa smittan. Men det blir väl bekvämt att i framtiden skylla ett misslyckande i hanteringen av Corona på medborgarna, dvs "dom gjorde inte som vi REKOMENDERADE" istället för att agera kraftfullt och bestämt.
Sveriges regering saknar starkt ledarskap för att ta oss ur pandemin.
Vi uppmanas göra det ena med det tredje, men går det åt helvete så är det vårt eget fel!
Så agerar en ynklig och feg regering.
Samtidigt som oppositionen ger sitt godkännande.
För vem vill ha den här epidemin på sitt bord ?
En 95-årig kvinna med svår underliggande sjukdom avlider och konstateras ha haft Covid-19. Det går dessutom inte att fastställa vad som är den egentliga dödsorsaken. Är väl dock inte orimligt att anta att coronaviruset förkortade hennes liv någon dag eller vecka. I media får detta fall nu oberättigat uppmärksamhet p.g.a. pandemin.
Har man erfarenhet av äldre äldre och "vård i livets slutskede" så vet man att vanlig influensa, andra halsinfektioner, kräksjuka m.m. också kan leda till att döden för sköra äldre människor kan komma tidigare. Detta är mer eller mindre något som vården lever med dagligen och som i princip inte kan förhindras om inte sjuka äldre människor skall skötas av personal i "rymddräkter" eller robotar och att anhörig-/närståendebesök helt förbjuds.
Ett ”normalt år” avlider ca 90.000 i Sverige med en befolkning på ca 10 Miljoner invånare. I genomsnitt blir detta ca 250 personer/dag. Vid influensatider och värmeböljor så blir dödstalen per dag givetvis högre.
När man i efterhand ser dödstalen i olika länder så är det troligen många parametrar som behöver analyseras noggrant i förhållande till en konstaterad överdödlighet om mer adekvata åtgärder (än vad som i vissa fall förmodligen använts nu) skall kunna sättas in för att stoppa framtida farliga virusutbrott/pandemier där immunitet hos befolkningen och vaccin saknas. I det sammanhanget är det ofrånkomligt att överdödligheten också måste vägas mot de andra ekonomiska och samhällsskadliga effekter som kan uppstå när åtgärder sätts in.
Jag skrev ett ironiskt inlägg om den avlidna 95-åringen. Jag håller helt med dig. Jag beklagar om du tog illa upp.
Varför använde man sig inte av denna, utländska kvinna, från första början när man skall prata om smittskydd - hon verkar ytterst kompetent och fladdrar icke med blicken, samt för fram sitt budskap på ett enkelt och adekvat sätt, samt det viktigaste - hon inger/ingjuter förtroende...
Varför använde man sig inte av denna, utländska kvinna (Socialstyrelsen), från första början när man skall prata om smittskydd - hon verkar ytterst kompetent och fladdrar icke med blicken, samt för fram sitt budskap på ett enkelt och adekvat sätt, samt det viktigaste - hon inger/ingjuter förtroende...
Det är en skrämmande tanke att vi skattebetalare försörjer dessa 500 idioter som inte kan analysera underlag och fakta och ännu mindre, fatta kraftfulla beslut.
Beslutsfattande ligger egentligen på regeringen. De har ju makt att köra över sin myndighet så som Danmark gjorde. Deras myndighet tyckte inte heller man skulle stänga ner hela landet.
Var det någon mer som såg reportaget i morse på TV4 om unga som med all nyfunnen tid de nu har hjälper till på äldreboende? Befinner vi oss inte i detta läge enbart för att skydda äldre från smitta?
Kan någon hitta denna video.
För att denna svenska kvinna med utländska föräldrar inte har smittskydd som specialitet.
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför använde man sig inte av denna, utländska kvinna, från första början när man skall prata om smittskydd - hon verkar ytterst kompetent och fladdrar icke med blicken, samt för fram sitt budskap på ett enkelt och adekvat sätt, samt det viktigaste - hon inger/ingjuter förtroende...
Du menar Taha?
Hon verkar riktigt skärpt och hade nog ingjutit mer förtroende hos svenska folket.
Om ni känner någon bosatt i Italien, runt Lombardiet så kan jag tipsa på att prata med dem. Jag fick "heads up" från några bekanta jag lärt känna som bor i Milano för några veckor sedan. Det är fullständigt kaos där. Och det kaoset kommer vara här sen.