2020-03-10, 10:25
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Det är den boken men den har inte släppts än enl han på jägareförbundet, det var endel saker som skulle korrigeras i den.

Jo, den är släppt. Jag bläddrade i den i en bokaffär i höstas och det var ett hyfsat stort uppsnack när den släpptes, men om det är som naturalist1 skriver nedan kan det väl behövas en genomgång av den. Ulf Lindroth som har skrivit den var runt och berättade om den lite varstans när den släpptes i höstas och verkade väldigt nöjd, men då fick han väl vända om och ge sig in i ett "Gör om, gör rätt!"-projekt.

Hur som helst så är den ju skriven av en person med stor kunskap och lång erfarenhet av jakt och jägarliv. Så, all respekt till honom när den väl är omarbetad och färdig.

Citat:
Ursprungligen postat av naturalist1
Det var den jag köpte nyligen så jodå den är ute. Måste nog vara en revision han syftade på, och ja det kan nog behövas. Lite grammatikfel och meningar som upprepas i samma textstycke. Bildtexterna refererar ibland till bilder "nedre bilden" när bilden är till höger.

Hoppas inte det finns riktiga faktafel bara, annars väldigt bra bok. Intressant läsning och känns inte som att man pluggar.

Märkligt att man inte korrekturläst en bok av den typen riktigt ordentligt innan den släpps... Jägarförbundet brukar vara riktigt noggranna och seriösa i allt annat och den har ju ett syfte som gör att den ska/måste vara korrekt och den var väl inte direkt gratis...
Citera
2020-03-17, 00:52
Medlem
mUdajs avatar
Fick just upp intresset igen för jakt efter många år, var intresserad förr men sen släppte det ett par år. Inte skjutit på 11 år, tävlade lite med 22lr när jag va mindre på lokala skjutbanan.

Hur mycket kostar det mellan tummen och pekfingret att ta jägarexamen och hur långt tid på ett ungefär tar det? Förstår att detta kan variera men, svar uppskattas! Kan man läsa all teori själv och sen bara boka prov eller är det kanske dumt? Så jag gjorde med körkortet så känns ju inte helt omöjligt.

Edit: Skulle kunna träna upp mig på hagel & kula med mina föräldrar som båda jagar aktivt
Senast redigerad av mUdaj 2020-03-17 kl. 01:03.
Citera
2020-03-17, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Fick just upp intresset igen för jakt efter många år, var intresserad förr men sen släppte det ett par år. Inte skjutit på 11 år, tävlade lite med 22lr när jag va mindre på lokala skjutbanan.

Hur mycket kostar det mellan tummen och pekfingret att ta jägarexamen och hur långt tid på ett ungefär tar det? Förstår att detta kan variera men, svar uppskattas! Kan man läsa all teori själv och sen bara boka prov eller är det kanske dumt? Så jag gjorde med körkortet så känns ju inte helt omöjligt.

Edit: Skulle kunna träna upp mig på hagel & kula med mina föräldrar som båda jagar aktivt

Litteratur ca 500kr och provet 500kr. Det funkar definitivt att läsa själv.
Citera
2020-03-17, 14:30
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturalist1
Litteratur ca 500kr och provet 500kr. Det funkar definitivt att läsa själv.

Tror jag lägger vantarna på "e-jakt" paketet då och börjar läsa på!
Citera
2020-03-17, 16:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Syrran tog förra våren.
Intensivkurs med Jägarskolan, tre dagar, och väldigt lite tidigare skytteerfarenhet landade på runt 6500 sek och då var kursavgiften på strax under 5000 sek.

500+500 landar det på om man bor på baksidan av månen eftersom "bara" provavgifterna numera ligger på 1300 sek som lägst.

Citat:
Vad kostar det?

Provavgifterna betalas till provledaren vid provtillfället.

Teoretiskt Prov: 500 kr (Från 01.01.2020)
Grundprov Kulgevär: 200 kr
Hagelgevärsprov: 400 kr
Omprov av ett underkänt moment i grundprov kulgevär eller hagelgevärsprov: 100 kr
Praktiskt Högviltprov: 200-300 kr
beroende på hur många serier provtagaren måste skjuta vid provtillfället.
Ammunitionskostnad tillkommer.

Ett delprov som underkänns får göras om annan dag, mot erläggande av ny provavgift.

https://jagareforbundet.se/utbildnin.../provavgifter/
Citera
2020-03-17, 16:55
Medlem
Citat:

Inga problem att bara sms:a provförrättaren och fråga när dom håller i proven.

Både jag och en kompis tränade via en app som heter jägarexamen från boboshi och vi båda klarade det på första försöket.

Innan dom praktiska provet så hade jag bara skjutit kanske 50 hagelskott och lite 22a för något år sen och extremt mycket luftgevärsskytte i yngre ålder. Klarade allt men det var samtidigt en hel del som tränat mycket och inte klarade allt på första försöket. Har du föräldrar du kan träna med gör det och träna upp dig så att du inte missar i vanliga fall (kan vara lite nervöst på provet).
Citera
2020-03-17, 17:09
Medlem
mUdajs avatar
Tack för alla svar! Men vad rekommenderar alla för studiematerial då om man ska läsa på egen hand innan teorin?

Kikat på detta: https://33011.shop.textalk.se/jagare...et-jagarskolan

Finns de andra billigare och / eller bättre alternativ eller vad säger ni ska jag köra på de?
Citera
2020-03-17, 17:15
Medlem
Citat:
Tack för alla svar! Men vad rekommenderar alla för studiematerial då om man ska läsa på egen hand innan teorin?

Kikat på detta: https://33011.shop.textalk.se/jagare...et-jagarskolan

Finns de andra billigare och / eller bättre alternativ eller vad säger ni ska jag köra på de?
Använde en app som heter jägarexamen från boboshi kostar 200kr tror jag det var när jag köpte. Det är videor blandat med text och sen prov om jag kommer ihåg rätt. Funkade väldigt bra för mig körde på samma företag sen för körkortet och klarade det även på första försöket.
Citera
2020-03-17, 17:17
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Använde en app som heter jägarexamen från boboshi kostar 200kr tror jag det var när jag köpte. Det är videor blandat med text och sen prov om jag kommer ihåg rätt. Funkade väldigt bra för mig körde på samma företag sen för körkortet och klarade det även på första försöket.

Hur längesen var de du tog jägarexamen? Tänkte bara så att de är relevant i appen
Citera
2020-03-17, 17:23
Medlem
Citat:
Hur längesen var de du tog jägarexamen? Tänkte bara så att de är relevant i appen
2 år sen typ. Men går man in på info om appen så ser man att den uppdaterades i februari så det är nytt innehåll.
Citera
2020-03-17, 17:29
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
2 år sen typ. Men går man in på info om appen så ser man att den uppdaterades i februari så det är nytt innehåll.

Gick in på playstore och kikade på appen och alla recensioner, verkar ju onekligen grym! Tror jag köper denna
Citera
2020-03-17, 18:57
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Det var intressant information. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in