Citat:
Ursprungligen postat av
Simpeel
Tack. När jag sedan känner mig redo att skriva upp. Tar jag bara kontakt med typ någon skjutbana som är "auktoriserad" så att säga?
Känns mer värt att lägga pengarna på ammunition till polaren, så man kan träna på att skjuta, än att man betalar flera tusen för att ngn ska gå igenom boken (som jag ändå kan läsa själv ).
Du gör självklart som du vill, men om du deltar i en organiserad utbildning handlar det inte bara om att "ngn ska gå igenom boken". Det är mycket som inte står i böckerna som tas upp och kursledaren delar med sig av sina egna erfarenheter av praktisk jakt och ger exempel på olika andra scenarion som inte finns i litteraturen.
Meningen med de organiserade utbildningarna är att ge alla som går dem så stora förutsättningar som möjligt för att kunna bli framtida jägare och dessa förutsättningar blir ytterst begränsade om man försöker tillskansa sig genom att bara läsa och skjuta.
Skyttet är egentligen en extremt liten del av vad hela jakten handlar om och det som är allra enklast och går lättast att lära sig. Att själva skyttekraven inte är särskilt höga och att det är rätt enkla prov är väl en direkt fingervisning om det.
Så, frågan är väl vad det egentligen är du är ute efter...
Att lära dig om jakt och vad jakt faktiskt handlar om få bra förutsättningarn för att bli en bra jägare eller att så snabbt och billigt som möjligt få tillgång till vapenlicens för att kunna skjuta vilt?