2020-03-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Yes, det var det jag menade med estetik.
Det är då en fråga för hårklyverier vad som kan anses vara konstnärligt och inte.
De fotoredaktörer jag frågat menar i vilket fall att om man hävdar att det är i konstnärligt syfte
samt att man inte dolt kameran, är det fullt lagligt.

Liksom man faktiskt får fota folk på gatan även på nära håll. (Men numera inte skolor eller köpcentra.)
Där jämställd kameraögat med ett öga - det anses inte kränkande för andra att man tittar, har ögon.

Puh ja.
Tack för det, Reftraktor.

Du får fotografera i skolor och köpcentra om inte ägaren förbjudit fotografering. SDs fotografering från en mörk plats in i en tänd lägenhet är dock med stor sannolikhet olaglig. Att han sedan skickar bilderna till henne och skriver att han varit där 6 gånger och nog kommer att gå dit igen bör nog dessutom räknas som ofredande.
Citera
2020-03-16, 21:52
Medlem
Har jag tolkat rätt: genomfördes endast ett hundsök i LWs omedelbara närhet? Trots att ärendet uppgraderades till människorov? Hittar en notering om att ett sök påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutat ca 14.15. Man sökte av bostaden och sen vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen, utan att hunden markerar.

Jag vet att hundar diskuterades livligt i början av tråden och har för mig att det fanns mycket duktigt folk gällande detta. Vet ni om hundar kan missa spår av avliden med 50 meter på ett ungefär?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag tänker att det fanns en god chans att SD, i egenskap av ostraffad person utan tidigare samröre med polisen, hade förmått avsluta relationen (oavsett hur mycket LW hade hotat om att avslöja deras fortsatta relation för hans exfru) om rättsväsendet klivit in och tagit misshandelsanmälningarna till rättslig prövning. Jag tror att det kunde ha blivit ett "wake up call" för honom. OCH för LW för den delen - även hon kanske hade förmptt avsluta om relationen skulle upp irätten. Även hon var ju i mångt och mycket en "ostraffad vanlig medelsvensson" - dessa tenderar att ta saker på allvar när det hamnar i domstol. Om inte annat hade det räddat hennes liv om anmälningarna I SIG togs på allvar, trots att åklagare då "var tvugnen" att lägga ner äredet utifrån bristade bevisföring etc. Polis eller rättsväsende hade ÄNDÅ kunnat gå in och erbjuda skyddat boende till exempel. Sådana erbjudanden fick hon inte. Hon lämnades helt åt sitt öde, trots sina tvåfaldiga försök att påvisa att hon var hotsutsatt.

Det var ju en del strul med den psykologiska hjälpen, med de olika kontakterna ...
Hon uttryckte att hon ville träffa samma person om jag inte minns fel, men det blev inte så.
På grund av det och att ärendet lades ner polisiärt, kom hon aldrig en bit in i någon terapeutisk process
där man hade insett allvaret i situationen och hade kunnat erbjuda henne t ex annat boende -
Undrar hur polisen argumenterade när de lade ner 2 gånger.
Hur tragiskt som helst. Har hela tiden tyckt väldigt synd om Lena som ju annars hade kunskap på arbetet, "go" i sig, inte rädd att lösa problem-
Tycker dessutom att hon tänkte en del på A***n och hans känslighet.
De andra barnen sa hon inte lika mycket om, men var säkert i sin önskan beredd att ta emot dem
om de ville.
Men hon var i en ond cirkel som barnen kände av -
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror du har helt rätt när det gäller henne. Håller med dig helt. Och om jag hade haft uppfattningen om SD att han var en "vanlig otrogen man" tror jag också att det du tror stämmer. Jag tror dock att SD om han inte är psykopat kommer väldigt högt upp på den skalan och som sådan så tror jag inte han har ett samvete och har förmågan att inse att han skulle sluta. Han hade ljugit och manipulerat så länge det gick. Genomgående i hela FUP så ljuger han - den ena lögnen värre än den andra - och helt obehindrat. Att han klarat sig ostraffad förstår jag inte. Han borde ha ställt till med ngt innan. Kanske har de drabbade bara tyckt att han var så obehaglig att de undvikit honom.

Ja tänker lite som du där också. DOCK att 99,99% av otrogna män aldrig skulle dödshota älskarinnan och hennes barn - eller krypa runt sena kvällar i hennes trädgård och skicka foton av henne från utsidan tillsammans med hot. Du ar rätt i psykopat-tanken - ända sättet att få SD att avsluta relationen och sluta hota etc. hade varit om HAN personligen skulle straffas av en YTTRE maktfaktor (alltså inte LW och hennes "avslöja för frun"-hot). Tex en polisanmälan som fått honom fälld till dagsböter som kunde förstöra hans ekonomi, en dom som satt honom i straffregistret så han riskerande att inte godkännas för säkerhetsklassade arbetsuppgifter, etc.

EDIT: läste ditt svar igen och insåg att du skriver typ det som jag skrev just i mitt svar. ;P
Citera
2020-03-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Har jag tolkat rätt: genomfördes endast ett hundsök i LWs omedelbara närhet? Trots att ärendet uppgraderades till människorov? Hittar en notering om att ett sök påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutat ca 14.15. Man sökte av bostaden och sen vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen, utan att hunden markerar.

Jag vet att hundar diskuterades livligt i början av tråden och har för mig att det fanns mycket duktigt folk gällande detta. Vet ni om hundar kan missa spår av avliden med 50 meter på ett ungefär?

Möjligt beroende på vindriktning. Men hur som helst så skulle hundpatrullen ha fått fortsatt sitt sökande och inte blivit beordrade att avsluta så tidigt som skedde.
Citera
2020-03-16, 21:55
Medlem
Under kalaslördagen 12 maj ringer LW ett kommun-nummer sent på natten, kl 23.33, vet man vem hon talade med då? Hon lånade ju något gryta till Norgeresan men var det från en verksamhet som hade vaken jourpersonal?
Citera
2020-03-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag tror att han resonerade så. Allt var väl LWs fel. Att HD fick veta. Skilsmässan. Att han inte kunde hålla sig i från henne. Listan på motiv i hans huvud är nog lång.

Jaa..det ligger nära till hands att SD tänkte precis så! Bra resonerat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Så att röja LW ur vägen skulle få H*nna att gå tillbaka till SD, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Det vet jag inte men jag tror att det var den enda chansen att hon skulle kunna göra det.

Så tänker jag också.
Vad HD haft för tungt vägande motiv vet jag inte, då hon dejtade någon annan.
Men stödde SD i hans "strävan" bort från henne, det tror jag. Ville bort med huvudet (hon var för svår)
men ha kvar henne känslomässigt (han hade svårt att motstå henne när de möttes).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Möjligt beroende på vindriktning. Men hur som helst så skulle hundpatrullen ha fått fortsatt sitt sökande och inte blivit beordrade att avsluta så tidigt som skedde.

Har inte hittat informationen om vem eller vad som fick patrullen att avbryta. Har du? Ca hundra meter längs gatan, var stannade söket då? Naturlig plats att avsluta på?
Citera
2020-03-16, 21:58
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Så har jag med tänkt. SD ber Lena att inte stänga helt när de går iväg. Säger säkert något i stil med ” lämna dörren på glänt så inte NN vaknar av att låset går igen”
Då är det lätt för honom att smita in efter han dödat Lena och rota runt och sno hennes mobil. Min spekulation.
Och ingen blod hittas I Lenas lya när SD rotar runt, men väl hemma hos SD börjar det droppa igen?
Inget blod i lenas kvart och inga blodspår i flykt från brottsplatsen heller.
Han måste först spola av sig allt blod som han skulle ha på sig och ändå så kliniskt runt hela flyktvägen?
Citera
2020-03-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Under kalaslördagen 12 maj ringer LW ett kommun-nummer sent på natten, kl 23.33, vet man vem hon talade med då? Hon lånade ju något gryta till Norgeresan men var det från en verksamhet som hade vaken jourpersonal?

Har för mig att hon gick därifrån tillsammans med någon som avslutade sitt arbete för dagen
men att det var kväll. Inte så sent som 23.33.
Hon hade cyklat tror jag, det regnade. Hon ringde nog hemifrån.
Citera
2020-03-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag tror att han resonerade så. Allt var väl LWs fel. Att HD fick veta. Skilsmässan. Att han inte kunde hålla sig i från henne. Listan på motiv i hans huvud är nog lång.

Som sagt, väl resonerat ang. SD.

Jag kan dock inte sluta reflektera över att HD haft en aktiv roll i det hela. Finns dock inga egentliga bevis för att hon var närvarande dock. Men motiv har hon med ju.

Och de usla svaren HD ger i förhören under häktningen hösten -19 kan ju tolkas som att hon skyddar SD eller sig själv. Eller dem båda..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in