2020-03-16, 20:43
Medlem
Tycker vi pratar för lite om rättsväsendets svek mot Lena i tråden. hon anmälde sin baneman TVÅ gånger för att få hjälp att ta sig ur en hotfull och destruktiv relation. Bägge las ner trots att SD i förhör sa rakt ut att han varit våldsam mot Lena "för att visa att jag var fysiskt starkare än hon" och för att visa att han kan agera om hon skulle"gå vidare med sina hot".

Han sa så. Rakt ut. Till POLISER under förhör.

Trots att lena själv i bägge utredningarna sa uttryckligen att hob fruktade för sitt liv om anmälningarna skulle komma till SD s kännedom. Hon försökte till och med ta tillbaka anmälningarna efteråt av rädsla för vad SD skulle kunna göra med henne. ändå erbjöds hon INGET stöd från polisens eller rättsväsendets sida. INGET skydd. Inget skyddat boende, ingen kuratorskontakt.

Mindre än ett år senare hittades hon brutalt mördad. Varför skrivs inget om denna veritabla fallering från samhällets sida?

Är det ingen i tråden som har journalistkontakter som kan uppmärksamma en reporter på hur Lena sveks av samhället och sedermera mördades utifrån att hon inte fick stöd i att lämna,trots att hon aktivt sökte hjälp för att göra det?
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2020-03-16 kl. 21:11.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tack kusinvitamin65 för informationen.

Du kan vara ganska så säker på att de använde hundar för att söka av hela MGM,s hus under den vecka han satt som "skäligen misstänkt" så att det skulle ha funnits något blod på gräsmattan är väldigt osannolikt.

Under den veckan jobbade de ju som illrar på amfetamin för att hitta något som kunde ge dem "sannollka skäl" men hittade nada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Rättade jag dig? Det var inte meningen. 😆
Det fetade: Ok. Tack. Tänkte inte på det. Det är så mycket och så rörigt...

Va..? Jag menade att det var bra (på riktigt) att du hade koll på vem som verkade ta initiativ till kontakt via Viber på fm. Jag hade bara koll på klockslagen. Så, ja.. I viss mån rättade du mig
Citera
2020-03-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Svar ja. De var tillsammans den helgen. Ett bra alibi om SD lyckats. Personligen tror jag bara han gjort en testrunda den kvällen. Kollade om polisen skulle komma.

Mycket intressant detta med HD 14/5 kl.22.31 - 15/5 till klockan 11.45. Varför svarade hon inte? Hade hon fullt upp? Att sova är inget alibi. Och man skulle kunna tro att det normala vore att hon packade halva natten?

Om hon nu inte var upptagen med att ta LW av daga ihop med SD? Hade barnen fått varsitt sömnpiller, kanske?

#TeamÅsaHiding lär nog ta reda på vilket förr eller senare...

Hon jobbade dagtur den 15e och började innan klockan sju på morgonen. Avdelningens regel var att man inte fick ha med sig mobilen under arbetspasset. Den skulle ligga i skåpet.
Det är väl iaf en liten del av förklaringen. Sedan så pratade dom i telefon med varandra medan hon var på väg till jobbet. Vet att det stod nånstans att hon fipplade med mobilen och konverserade med honom på kvällen innan hon gick och la sig. Kanske gjorde hon det via annan app?
Citera
2020-03-16, 20:51
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Tycker vi pratar för lite om rättsväsendets svek mot Lena i tråden. hon anmälde sin baneman TVÅ gånger för att få hjälp att ta sig ur en hotfull och destruktiv relation. Bägge las ner trots att SD i förhör sa rakt ut att han varit våldsam mot Lena "för att visa att jag var fysiskt starkare än hon" och för att visa att han kan agera om hon skulle"gå vidare med sina hot".

Det är väldigt typiskt att det ser ut så här. Både att rättsväsendet sviker och att kvinnan backar ur och inte vill samverka mer. Jag har stött på det på nära håll - kvinnor som behandlas illa - och som en jojo både vill och inte vill lämna. En väldigt svår nöt att knäcka. Jag hade önskat att LW hade kunnat med hjälp av sina väninnor som verkar kloka - eller den professionella hjälpen hon sökte - backa från honom och börja ägna sig själv tid istället. Hon levde ju inte med honom och hade hem och familj och stöd. Om hon bara förmått backa. Inte säker på att någon hade kunnat rå på honom. Övertygad om att han är en fullblodspsykopat och de vinner man inte över. Man blir antingen lämnad för att psykopaten tröttnar eller "likviderad".
Citera
2020-03-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är väldigt typiskt att det ser ut så här. Både att rättsväsendet sviker och att kvinnan backar ur och inte vill samverka mer. Jag har stött på det på nära håll - kvinnor som behandlas illa - och som en jojo både vill och inte vill lämna. En väldigt svår nöt att knäcka. Jag hade önskat att LW hade kunnat med hjälp av sina väninnor som verkar kloka - eller den professionella hjälpen hon sökte - backa från honom och börja ägna sig själv tid istället. Hon levde ju inte med honom och hade hem och familj och stöd. Om hon bara förmått backa. Inte säker på att någon hade kunnat rå på honom. Övertygad om att han är en fullblodspsykopat och de vinner man inte över. Man blir antingen lämnad för att psykopaten tröttnar eller "likviderad".

Jag tänker att det fanns en god chans att SD, i egenskap av ostraffad person utan tidigare samröre med polisen, hade förmått avsluta relationen (oavsett hur mycket LW hade hotat om att avslöja deras fortsatta relation för hans exfru) om rättsväsendet klivit in och tagit misshandelsanmälningarna till rättslig prövning. Jag tror att det kunde ha blivit ett "wake up call" för honom. OCH för LW för den delen - även hon kanske hade förmptt avsluta om relationen skulle upp irätten. Även hon var ju i mångt och mycket en "ostraffad vanlig medelsvensson" - dessa tenderar att ta saker på allvar när det hamnar i domstol. Om inte annat hade det räddat hennes liv om anmälningarna I SIG togs på allvar, trots att åklagare då "var tvugnen" att lägga ner äredet utifrån bristade bevisföring etc. Polis eller rättsväsende hade ÄNDÅ kunnat gå in och erbjuda skyddat boende till exempel. Sådana erbjudanden fick hon inte. Hon lämnades helt åt sitt öde, trots sina tvåfaldiga försök att påvisa att hon var hotsutsatt.
Citera
2020-03-16, 21:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag tänker att det fanns en god chans att SD, i egenskap av ostraffad person utan tidigare samröre med polisen, hade förmått avsluta relationen (oavsett hur mycket LW hade hotat om att avslöja deras fortsatta relation för hans exfru) om rättsväsendet klivit in och tagit misshandelsanmälningarna till rättslig prövning. Jag tror att det kunde ha blivit ett "wake up call" för honom. OCH för LW för den delen - även hon kanske hade förmptt avsluta om relationen skulle upp irätten. Även hon var ju i mångt och mycket en "ostraffad vanlig medelsvensson" - dessa tenderar att ta saker på allvar när det hamnar i domstol. Om inte annat hade det räddat hennes liv om anmälningarna I SIG togs på allvar, trots att åklagare då "var tvugnen" att lägga ner äredet utifrån bristade bevisföring etc. Polis eller rättsväsende hade ÄNDÅ kunnat gå in och erbjuda skyddat boende till exempel. Sådana erbjudanden fick hon inte. Hon lämnades helt åt sitt öde, trots sina tvåfaldiga försök att påvisa att hon var hotsutsatt.

Jag tror du har helt rätt när det gäller henne. Håller med dig helt. Och om jag hade haft uppfattningen om SD att han var en "vanlig otrogen man" tror jag också att det du tror stämmer. Jag tror dock att SD om han inte är psykopat kommer väldigt högt upp på den skalan och som sådan så tror jag inte han har ett samvete och har förmågan att inse att han skulle sluta. Han hade ljugit och manipulerat så länge det gick. Genomgående i hela FUP så ljuger han - den ena lögnen värre än den andra - och helt obehindrat. Att han klarat sig ostraffad förstår jag inte. Han borde ha ställt till med ngt innan. Kanske har de drabbade bara tyckt att han var så obehaglig att de undvikit honom.
Citera
2020-03-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Efter att jag har kollat på olika bitar i FUP och andra saker runt omkring så har jag börjat tänka att motivet finns i att skilsmässa har blivit påbörjad, HD visade att hon var på väg bort, träffat någon annan som fick hennes tid och intresse. SD ville ha henne tillbaka och det kunde bara hända om deras förutsättningar ändrades, andra förutsättningar dvs Lena helt borta.Detta behövde fixas före drömresan med drömkvinnan. Det är min inriktning för tillfället

Så att röja LW ur vägen skulle få H*nna att gå tillbaka till SD, menar du?
Citera
2020-03-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.

Det vet jag inte men jag tror att det var den enda chansen att hon skulle kunna göra det.
Citera
2020-03-16, 21:40
Medlem
Citat:
Efter att jag har kollat på olika bitar i FUP och andra saker runt omkring så har jag börjat tänka att motivet finns i att skilsmässa har blivit påbörjad, HD visade att hon var på väg bort, träffat någon annan som fick hennes tid och intresse. SD ville ha henne tillbaka och det kunde bara hända om deras förutsättningar ändrades, andra förutsättningar dvs Lena helt borta.Detta behövde fixas före drömresan med drömkvinnan. Det är min inriktning för tillfället

Drömkvinnan och drömkvinnan... Tror det är hans liv han slåss för med villa, familj, kaniner, geocaching, social ställning och hela baletten. Utan ”drömkvinnan” förändras allt detta. Det här mordet är inte för kärleks skull.
Citera
2020-03-16, 21:44
Medlem
Citat:
Det vet jag inte men jag tror att det var den enda chansen att hon skulle kunna göra det.

Låter rimligt i vart fall!
Jag menar, H*nna hade nog noll förtroende till SD då han ljugit om hans och LW:s relation 2 gånger.
Så enda sättet för SD att visa HD att han bara hade ögon för HD var att eliminera LW så det inte ens skulle vara en fysisk möjlighet att "återfalla" till LW.

HD vet/tror sig veta att SD eliminerade LW och det är därför HD är så omedgörlig i polisfören. Har du läst sammanställningen ang. HD:s (o)svar i utredningen? Finns i ett av mina inlägg 4-5 sidor bakåt. Det är 5 delar + Panzers förtydligande.
Citera
2020-03-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag tror att han resonerade så. Allt var väl LWs fel. Att HD fick veta. Skilsmässan. Att han inte kunde hålla sig i från henne. Listan på motiv i hans huvud är nog lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in