Citat:
Ursprungligen postat av
Malin.Nilsson
Jag tänker att det fanns en god chans att SD, i egenskap av ostraffad person utan tidigare samröre med polisen, hade förmått avsluta relationen (oavsett hur mycket LW hade hotat om att avslöja deras fortsatta relation för hans exfru) om rättsväsendet klivit in och tagit misshandelsanmälningarna till rättslig prövning. Jag tror att det kunde ha blivit ett "wake up call" för honom. OCH för LW för den delen - även hon kanske hade förmptt avsluta om relationen skulle upp irätten. Även hon var ju i mångt och mycket en "ostraffad vanlig medelsvensson" - dessa tenderar att ta saker på allvar när det hamnar i domstol. Om inte annat hade det räddat hennes liv om anmälningarna I SIG togs på allvar, trots att åklagare då "var tvugnen" att lägga ner äredet utifrån bristade bevisföring etc. Polis eller rättsväsende hade ÄNDÅ kunnat gå in och erbjuda skyddat boende till exempel. Sådana erbjudanden fick hon inte. Hon lämnades helt åt sitt öde, trots sina tvåfaldiga försök att påvisa att hon var hotsutsatt.
Det var ju en del strul med den psykologiska hjälpen, med de olika kontakterna ...
Hon uttryckte att hon ville träffa samma person om jag inte minns fel, men det blev inte så.
På grund av det och att ärendet lades ner polisiärt, kom hon aldrig en bit in i någon terapeutisk process
där man hade insett allvaret i situationen och hade kunnat erbjuda henne t ex annat boende -
Undrar hur polisen argumenterade när de lade ner 2 gånger.
Hur tragiskt som helst. Har hela tiden tyckt väldigt synd om Lena som ju annars hade kunskap på arbetet, "go" i sig, inte rädd att lösa problem-
Tycker dessutom att hon tänkte en del på A***n och hans känslighet.
De andra barnen sa hon inte lika mycket om, men var säkert i sin önskan beredd att ta emot dem
om de ville.
Men hon var i en ond cirkel som barnen kände av -