2020-03-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

Varför är du inte solidarisk och betalar

En månad *asg*. 12 månader.
Citera
2020-03-15, 00:49
Medlem
Dumt att inte vara med i a-kassan. Du betalar bara medlemsavgift, en dryg hundring, själva ersättning kommer från de sociala avgifter som ingår i arbetsgivaravgiften vilket alla som arbetar bidrar till.

Du kan vara med i vilken a-kassa som helst och få grundersättning men ska utgå från ditt yrke i första hand. Grundersättning får du om du inte varit medlem i 12 månader men du måste ett arbetsvillkor.

Arbetsvillkor: minst 6 månader med minst 80 timmars arbete i varje månad de senaste 12 månaderna eller; sex månader i sträck med minst 50 timmars arbete och sammanlagt 480 timmar.

A-kassan räknar fram din genomsnittliga arbetstid per vecka baserat på i första hand de senaste 12 månaderna. Får du ett snitt på 40 timmar per vecka får du 365 kronor per dag i grundersättning. Får du lägre veckogenomsnitt räknas ersättningen ner där efter.
Citera
2020-03-15, 04:49
Medlem
måste varit medlem minst 6mån tror jag,kan skatta mig lycklig att jag har förtidspension i dom här svåra tiderna🙂
har bara hyra,el att betala och inga skulder att betala av på,bara baskanaler på tv och 95kr till telefon varje mån.barna är stora och utflugna.
fyfasen för att sitta med familj och småbarn i dom här tiderna och bolån o massa avb☹️
Citera
2020-03-15, 09:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Giftiga med Alfakassan är detta :

I januari var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 12 veckor
och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 10 veckor.

Så se fan till att skicka in alla papper korrekt. Dubbelchecka, och dubbelchecka. Annars får du vänta ytterligare 12 veckor.

Har haft erfarenhet med det tidigare och då var det inkomstbaserat då företaget blev uppköpt och vi blev kickade. Var inte roligt.

Om ovan stämmer kommer det bli rejält tråkigt för många. Inte bara de som ej är med i kassan utan även de som är med. Man kan bara hoppas att folk har två-tre månadslöner på ett vanligt sparkonto. Chansen är dock liten för det. SMS-lånefötretagen kommer få ett rejält uppsving. Det här kommer bli j-vligt tufft för många. Dock kanske det uppvaknande som dagens svenskar behöver.

// CC
Citera
2020-03-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
måste varit medlem minst 6mån tror jag,kan skatta mig lycklig att jag har förtidspension i dom här svåra tiderna🙂
har bara hyra,el att betala och inga skulder att betala av på,bara baskanaler på tv och 95kr till telefon varje mån.barna är stora och utflugna.
fyfasen för att sitta med familj och småbarn i dom här tiderna och bolån o massa avb☹️
Skatta dig lycklig för att du sitter hemma och parasiterar på alla oss som gör rätt för oss och jobbar??
Fy faan för människor som du..
Citera
2020-03-15, 10:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2020-03-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Skatta dig lycklig för att du sitter hemma och parasiterar på alla oss som gör rätt för oss och jobbar??
Fy faan för människor som du..
😊😉
Citera
2020-03-15, 10:53
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Om ovan stämmer kommer det bli rejält tråkigt för många. Inte bara de som ej är med i kassan utan även de som är med. Man kan bara hoppas att folk har två-tre månadslöner på ett vanligt sparkonto. Chansen är dock liten för det. SMS-lånefötretagen kommer få ett rejält uppsving. Det här kommer bli j-vligt tufft för många. Dock kanske det uppvaknande som dagens svenskar behöver.

// CC

https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Handlaggningstid

Det är aktuella siffror. Det var mycket strul med Alfakassan. Hade tänkt gå med i Unionen tidigare som då hade ca 3-4 veckors handläggningstid. Men framtiden på jobbet var redan då osäkert så undvek att byta då risken för att bli utan inkomstersättning var för stor. Vilket jag befarade rätt.
Citera
2020-03-15, 11:38
Medlem
Regeringen har ju satt undan pengar för vissa branscher får ju bara hoppas att dessa pengar går till personalen och inte att personen som Stordalen ska kunna fortsätta plocka ut miljonvister.

Sen bör man ju ta sig en funderare om det är värt risken att inte vara med i a-kassen eller facket.
Jag är med i facket för att akassans 80% av 22k skulle svida fint när man är van med det dubbla efter skatt.
Citera
2020-03-15, 11:49
Medlem
roffe69s avatar
Är a-kassorna ett pay as you go system eller finns pengarna sparade?
Citera
2020-03-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

Men vad menar du, skulle din arbetsplats lägga ner hela företaget och avskeda dig för att Corona?
Eller va?

Har du inga sparade pengar du kan leva på?
Lär sig folk inte att spara pengar för situationer precis som denna...
Citera
2020-03-15, 13:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Men vad menar du, skulle din arbetsplats lägga ner hela företaget och avskeda dig för att Corona?
Eller va?

Har du inga sparade pengar du kan leva på?
Lär sig folk inte att spara pengar för situationer precis som denna...

Företag varslar just nu pga att de inte får tag i delar eller för att marknaden för deras produkten blivit kall pga pandemin eller påverkats av börsraset. Det står om det i tidningarna varje dag. I Västsverige har15% av företagen antingen varslat eller funderar på varsel. Konkurser kan vara på g. 95% av företagen i den regionen har vidtagit åtgärden pga den förändrade marknaden och börsraset. Det är förmodligen liknande i andra regioner i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in