2017-01-15, 18:58
  #8641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Svaret på frågan du ställde i en tråd som tillhör Fb och inte dig är, Nej det kan du inte.
Så nu fick du samma svar som du fått på första sidan.
Jag ser även att du inte kunde stå för dina påståenden om mig. Måste vara jobbigt.
Du har redan gång på gång gjort det uppenbart att mina påståenden om dig stämmer, det är ju bara att läsa dina inlägg i denna tråd. Men du tog åt dig då du vet att det stämmer så därför måste du sitta och försvara dig i en tråd som inte har med dig eller det du skriver om att göra. Som sagt schas med dig nu gubbe
Citera
2017-01-15, 19:18
  #8642
Medlem
Slevberts avatar
Om man har a-kassa så tror jag inte man behöver ha så mycket kontakt med arbetsförmedlingen under de första 300 dagarna. Kanske några möten med sin handläggare. I övrigt gäller det bara att skicka in sina aktivitetsrapporter varje månad (lista på vilka jobb man ha sökt etc.).
Citera
2017-01-15, 21:43
  #8643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Sannolikt blir det så, eftersom du inte avbryter en pågående anställning, utan tackar nej till en, att du stängs av från ersättning enligt 43 §. Om du hade lämnat en pågående anställning hade det handlat om 43 b §
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238


Sannolikt blir det hur? Att jag får stämpla upp till heltid eller att jag måste invänta dessa karensdagar?
Citera
2017-01-15, 21:47
  #8644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Du kan inte teckna hemförsäkring efter du har fått inbrott och tro att du får pengar. Precis samma gäller här.
Nej, men jag har inte fått "inbrott" ännu (blivit av med jobbet) och behöver dessutom jobba minst ytterligare 5 månader MED a-kassamedlemskap om dom skulle ge mig 7 månader retroaktivt för att kunna använda a-kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Snälla tänk efter lite. Om man kunde göra på det sättet du vill, vad skulle hindra varenda en från att göra exakt samma sak och inte betala a-kassemedlemskap förrän man känner att man riskerar uppsägning? Bara idioter skulle ju vara med i a-kassan då.
Nej det är ju helt sant att om dom tydligt skulle ha regler som tillät det så skulle ju alla göra så, men det är ju ej så och dom verkar har gjort undantag med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Jag köper grejen med autogiro men man borde ju ha lite koll på vad man betalar för. Ditt exempel är som Per köper en bil med trafikförsäkring och sedan total kvaddar den och sen hävdar att han har helförsäkring men missat det pga autogiro och således vill ha det retroaktivt. TS har fått bra svar vi låter det ligga där om han är nöjd
Nej det är inte riktigt samma sak, jag har dels inte blivit av med jobbet ännu och behöver fortfarande minst 5 månaders ytterligare medlemskap i A-kassan och samtidigt jobba dessa månader även om jag skulle få dessa 7 månader retroaktivt. Som du beskriver det står jag utan jobb och vill ha 12 månaders medlemskap retroaktivt.
Citera
2017-01-15, 22:19
  #8645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Sannolikt blir det så, eftersom du inte avbryter en pågående anställning, utan tackar nej till en, att du stängs av från ersättning enligt 43 §. Om du hade lämnat en pågående anställning hade det handlat om 43 b §
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238


Vad menar du med att TS inte kan tacka nej? Det är väl självklart att den möjligheten finns. Vilka konsekvenser den sannolikt medför har jag förklarat ovan.

Han tackar nej till fortsatt arbete där han är heltidsanställd. Tar ett jobb som erbjuder 18 timmar.
Vad svamlar du om att du förklarar? Du länkar till ett dokument som du inte själv läst, och där
svaret blir det jag sa från början.
Citera
2017-01-15, 22:33
  #8646
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Sannolikt blir det hur? Att jag får stämpla upp till heltid eller att jag måste invänta dessa karensdagar?
Läs innantill i regelverket. Om du påbörjar ny ersättningsperiod, ineds den alltid med karensdagar. Därefter följer evntuella avstängningsdagar.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han tackar nej till fortsatt arbete där han är heltidsanställd. Tar ett jobb som erbjuder 18 timmar.
Vad svamlar du om att du förklarar? Du länkar till ett dokument som du inte själv läst, och där
svaret blir det jag sa från början.
Förstår inte vad du menar. Du skrev att TS inte kan tacka nej till arbete, vilket givetvis är helt befängt eftersom TS inte är livegen, inte ägs av arbetsgivaren.

Vad gäller min länk, så går den som jag utgår från att du förstår, till det mest centrala regelverket på området, lagen om arbetslöshetsförsäkring. Och som du också kunde se, så refererade jag till de två centrala paragraferna, utifrån TS fråga.

Vad gäller vilken paragraf, alltså hur lång avstängning det kan bli tal om, så blir TS sannolikt avstängd enligt 43a § punkt ett om han inte redan har en pågående heltidsanställning, utan har haft en visstidsanställning och inte skriver på för ny heltidsanställning. Om TS avbryter en pågående tillsvidareanställning på heltid så blir det sannolikt avstängning enligt 43b § istället.
Citera
2017-01-17, 22:20
  #8647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs innantill i regelverket. Om du påbörjar ny ersättningsperiod, ineds den alltid med karensdagar. Därefter följer evntuella avstängningsdagar.

Förstår inte vad du menar. Du skrev att TS inte kan tacka nej till arbete, vilket givetvis är helt befängt eftersom TS inte är livegen, inte ägs av arbetsgivaren.

Vad gäller min länk, så går den som jag utgår från att du förstår, till det mest centrala regelverket på området, lagen om arbetslöshetsförsäkring. Och som du också kunde se, så refererade jag till de två centrala paragraferna, utifrån TS fråga.

Vad gäller vilken paragraf, alltså hur lång avstängning det kan bli tal om, så blir TS sannolikt avstängd enligt 43a § punkt ett om han inte redan har en pågående heltidsanställning, utan har haft en visstidsanställning och inte skriver på för ny heltidsanställning. Om TS avbryter en pågående tillsvidareanställning på heltid så blir det sannolikt avstängning enligt 43b § istället.

Tack för svar. Jag har visstidsanställning och kommer bli erbjuden 6månader till innan fastanställning.
Citera
2017-01-17, 22:24
  #8648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs innantill i regelverket. Om du påbörjar ny ersättningsperiod, ineds den alltid med karensdagar. Därefter följer evntuella avstängningsdagar.

Vad gäller vilken paragraf, alltså hur lång avstängning det kan bli tal om, så blir TS sannolikt avstängd enligt 43a § punkt ett om han inte redan har en pågående heltidsanställning, utan har haft en visstidsanställning och inte skriver på för ny heltidsanställning. Om TS avbryter en pågående tillsvidareanställning på heltid så blir det sannolikt avstängning enligt 43b § istället.


Enligt 43a. Om jag avvisar jobberbjudandet jag kommer få här i dagarna för stt jag inte trivs. Blir jag avstängd utan ersättning i 5 dagar? Där efter får jag ersättning?
Citera
2017-01-18, 00:27
  #8649
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Enligt 43a. Om jag avvisar jobberbjudandet jag kommer få här i dagarna för stt jag inte trivs. Blir jag avstängd utan ersättning i 5 dagar? Där efter får jag ersättning?
Ja, som framgår av regelverket.
Citera
2017-01-18, 01:36
  #8650
Medlem
TruckUrbans avatar
Fast anställning på 80% - har jag rätt att stämpla upp till 100%?
Citera
2017-01-18, 02:53
  #8651
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Fast anställning på 80% - har jag rätt att stämpla upp till 100%?
Menar du att vi ska gissa eller, eftersom du inte presenterar några som helst fakta som underlag i frågan?
Citera
2017-01-18, 11:00
  #8652
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Menar du att vi ska gissa eller, eftersom du inte presenterar några som helst fakta som underlag i frågan?
Vad behöver du veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in