Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ökningstakten då var strax under 1% av dagens. Detta orsakade en mindre massutrotning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paleocene%E2%80%93Eocene_Thermal_Maximum
Räkna på vad det blir i absoluta tal. T ex hur tjock lager CO2 du skulle få om du koncentrerade allt vid ytan.
Jag har läst artikeln flera gånger men ingenstans står det att ökningstakten var straxt under 1% av dagens ökning, missar jag något?
Det som slår mig är att man själva säger
om PETM nu vanligtvis anses vara en fallstudie för global uppvärmning och massiva koldioxidutsläpp, är orsaken, detaljerna och den allmänna betydelsen av händelsen osäker. Resultatet av deras forskning visar i princip inget mer än antaganden? eller har jag fel?
Forskningsresultat borde rimligtvisa vara baserade på fakta, har man inte det kan man inte få ett korrekt resultat att presentera? Detta är min åsikt och jag är kritisk till vad jag läser men mitt intresse i klimatfrågan gör att jag vill ha så mycket korrekt fakta så att jag kan bilda mig en uppfattning om vad jag ska tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Sorry, men vill du hävda att klimatförändringarna beror på något annat får du nog klämma fram själv med vad du tror det är.
Det du säger är att koldioxid är den enda orsaken till klimatförändringarna, har jag tolkat dig rätt?
Mot det faktum att koldioxid utgör 0,04% (408 PPM) av atmosfären och ett uppskattat värde på 14-25 procent av växthuseffekten, så tas även andra ämnen och faktorer med i beräkningarna för dessa områden men dom skriver inte om det! Vet du vilka ämnen och faktorer som tas med i beräkningarna?
Ingen kan vad jag hittills sett vetenskapligt förklara varför 400 CO2-molekyler bland 999 600 andra molekyler kan värma upp jorden, eller att denna lilla andel av CO2-molekyler kan stå för 25, eller till och med 14, procent av temperaturökningen. Det enda jag kommer fram till är att det är uppskattade värde som inte baserats på fakta. Eller vet du om det finns forskning som stöder dessa siffror?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du är bra på att ställa miljoner frågor, provat att slå upp det mer triviala typ temperaturökningen som finns hos GISS, Hadley m fl?
Ursäkta att jag är frågvis men jag letar efter information om klimatet med vill försöka hitta resultat och beskrivningar från faktabaserad forskning, att läsa om antaganden och kvalificerade gissningar är slöseri med tid. Sedan är det så att du som kan mycket om klimatet och är insatt sannolikt har svaren på mina funderingar och som du gav mig, boktips. Därav min frågvishet
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Av allt att döma beror ökningen helt på människan, det finns inga belägg för att den skulle stigit naturligt. Varför skulle utandning sen ge uppvärmning?
Som jag skrivit i ovanstående svar ligger % satserna väldigt lågt vilket inte kan resultera i en global uppvärming enbart av människan, det faller på sin egen rimlighet.
Jag kan räkna upp några faktorer som jag tror borde räknas in för ett mer korrekt svar.
Vulkanaktivitet
Beräkningar på hur mycket CO2 djuren (inte bara boskap) producerar varje dag.
Rörelser av tektoniska plattor / jordbävningar.
Världens hav som samlar upp och släpper ut CO2.
Koldioxid produceras även under förmultningsprocessen av organiska material och vid t ex fermentering av socker i bröd, öl och vintillverkning.
Vad säger du om mina ideer? har jag fel i mitt tänk och hur ska jag istället tänk i sådant fall?
Det känns en smula förvirrande när jag läser detta från IPCC 2013:
IPCC uppger att det varit osedvanligt kallt de drygt senaste 100 åren
IPCC skriver:
”According to a recent compilation of proxy data, the global mean annual temperatures around 8 to 6 ka were about 0.7°C higher, and extratropical NH temperatures were about 1°C higher than for pre-industrial conditions (Marccott et al., 2013).”
Källa: IPCC Climate Change 2013, The Physical Sciene Basis, Chapter 5, Information from Paleoclimate Archives, 5.5.1.1