Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Varför skall inte Kineser på sikt ha samma levnadsstandard som väst? Kinas mål att bli ett normalt industri land 2044.

Som boende i Kina vet jag att Kineser ofta pratar om miljön och klimatet.

Någon som vet hur mycket CO2 vi får pga av krig?
Jag som trodde kineser redan hade dubbelt så hög standard som svenskar?

De släpper ju ut nästan dubbelt så mycket CO2 per capita.
Citera
2019-09-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur hanterar vi araberna?? Är det någon vänstertomte eller miljömupp som vågar kritisera dem?? det börjar bli dags... de avsaltar vatten, en energikrävande process de driver med olja. Vattnet använder de till att ha gräsmattor längs med vägarna så det skall bli grönt och fint.
Arabstaterna löser väl sig självt om vi slutar köpa deras olja.
Citera
2019-09-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag som trodde kineser redan hade dubbelt så hög standard som svenskar?

De släpper ju ut nästan dubbelt så mycket CO2 per capita.

Kina tillverkar. Men det finns problem i Kina, typ det inte termostater i Kinesiska hem. Lägenheterna blir för varma för mig under vintern.
Men å andra sidan Kina satsade på ny energi för 10 år sen, varför gjorde inte Sverige det? För mig verkar det som Sverige pratar mest. Att allt skall vara gulligt och fint.
Citera
2019-09-03, 20:41
Medlem
Fris avatar
Rekordhöga temperaturer i september
https://sverigesradio.se/artikel/7291946

Så säger ju staten, och då är det ju sant. Eller, finns det FÖRNEKARE hära? (Notera att detta publicerades 2/9).
Citera
2019-09-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
.

Ytterligare bevis på att det är en klimatbluff.

https://bakomkulissernabiz.wordpress.com/2019/09/03/klimatbluffen-14-bevis-for-att-klimathotet-ar-pahittat/

Kolla och begrunda.
Citera
2019-09-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ytterligare bevis på att det är en klimatbluff.
Har du ingen känsla för källkritik. Där påstås t ex myten att man bytte "global warming" mot "climatechange" efter 1998. Vad du vad "CC" i IPCC står för och när organisationen bildades? Vet du att uppvärmningen inte alls stoppat efter 1998?

Du bara slänger ur dig länkar till osaklig propaganda och väntar dig att alla skall bli imponerade.
Citera
2019-09-03, 21:41
Medlem
Citat:
Har du ingen känsla för källkritik. Där påstås t ex myten att man bytte "global warming" mot "climatechange" efter 1998. Vad du vad "CC" i IPCC står för och när organisationen bildades? Vet du att uppvärmningen inte alls stoppat efter 1998?

Du bara slänger ur dig länkar till osaklig propaganda och väntar dig att alla skall bli imponerade.

Nä, det väntar jag mig inte alls! Inte det minsta.
Räcker gott att några läser.
Citera
2019-09-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kina tillverkar. Men det finns problem i Kina, typ det inte termostater i Kinesiska hem. Lägenheterna blir för varma för mig under vintern.
Men å andra sidan Kina satsade på ny energi för 10 år sen, varför gjorde inte Sverige det? För mig verkar det som Sverige pratar mest. Att allt skall vara gulligt och fint.
Sverige behöver inte satsa, för Sverige har haft fossilfri elproduktion sedan 60-talet.

I tredje världen har människor egentligen redan en livsstil med höga CO2-utsläpp. Den enda anledningen till att ”per capita” statistiken ser bra ut, är för att man har en massa fattiga människor på landsbygden, som fortfarande lever som på medeltiden, som späder ut statistiken.

Men om man sållar ut kineser som tjänar som en genomsnittlig svensk i USD, så har de mycket högre utsläpp än vi. Det är människor med flera bilar och bostäder, dyra vanor, flygresor, kylskåp och TV-apparater som drar 5-10 gånger mer el än motsvarande EU-maskin, och AC som står på 19 grader dygnet runt. Och det mesta drivs med kol.

Kina får göra som de vill, världen är fri, men man kan inte låtsas vara USA för 50 år sedan. Det är rätt stor skillnad på att bygga kolkraftverk 1975 eller 2019. USA har mycket fossila bränslen för att de industrialiserades tidigt, innan växthuseffekten var erkänd. Nästan alla kolkraftverk i USA byggdes på 60-, 70- och 80-talet, när alternativen var sämre och man inte visste bättre. Kärnkraft var inte en mogen teknologi på 60-talet. Solceller har blivit effektiva/ekonomiska bara de senaste decennierna. Vindkraft började dyka upp på 80- och 90-talet.

Om man byggde ett kolkraftverk 1975 så gjorde man ett ganska bra val, givet informationsläget då. Men bygger man ett kolkraftverk 2019, samtidigt som man har kärnkraftskapacitet och är världens största producent av solceller, då har man gjort ett medvetet dåligt val.
Citera
2019-09-04, 09:42
Medlem
Citat:
Arabstaterna löser väl sig självt om vi slutar köpa deras olja.
Om vi slutar köpa deras olja, så säljer de bara oljan en krona billigare till asiater, sydamerikaner och afrikaner.

Att västvärlden slutar köpa olja, och tror att oljestaterna får problem. Det är som att bilda en pakt med några kompisar om att man ska sluta ragga på snygga människor, och tro att snygga människor ska få svårt att träffa någon.
Citera
2019-09-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om vi slutar köpa deras olja, så säljer de bara oljan en krona billigare till asiater, sydamerikaner och afrikaner.
Med "vi" menade jag här hela omvärlden om det nu är så att just araberna är ett sådant problem. Ju fler som slutar köpa olja desto mer rasar priset.
Citera
2019-09-04, 09:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Är det t.ex. "fossilindustrin" som driver på kolkraftsutbyggnaden i Kina? Eller är det helt enkelt energibehovet som driver på detta? Visst påverar fossilindustrin, kanske särskilt i USA, men globalt är det trots allt behovet av energi till en rimlig kostnad och med tillgänglig teknik som har drivit på detta.
Naturligtvis inte och det var inte det jag syftade på heller. Jag syftade på synen på energiomställningen och hur förvirrad den är.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Många av dessa länder har även varit drivande för att de ser möjligheter att få stora ekonomiska bidrag till omställning av "väst".
De kämpar för sin överlevnad efter redan inträffade klimatkatastrofer! Fattiga länder har svårare än vi att klara dessa! Är det svårt att förstå?
Dessutom ställs krav på dem att t ex att spara regnskog, vilket betyder att de förlorar inkomster.
Citera
2019-09-04, 09:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är bra att Kina tar det allvarligt, det är tråkigt att Trump är en idiot. Det finns mycket båda länderna kan göra.
Håller med om att Trump är en idiot och det har försenat klimatåtgärderna allvarligt.
Citat:
Det finns många sätt att räkna på, och bland klassiska i-länder är USA värst, även om USA har minskat sina utsläpp ganska kraftigt.

Men som Xenonen påpekar beror våra utsläppsminskningar delvis på att tillverkning har flyttats till länder som Kina, Indien m fl. Så vi har inte så mycket att skryta med och vi har ingen moralisk rätt att klaga på att dessa länder ökar sina utsläpp.
Citat:
Men hur man än räknar kan man inte bortse från länder som inte är västländer. det är många länder bra mycket fattigare än Sverige som har mycket högre utsläpp.
Vilka då?
Citat:
Hur hanterar vi araberna?? Är det någon vänstertomte eller miljömupp som vågar kritisera dem?? det börjar bli dags... de avsaltar vatten, en energikrävande process de driver med olja. Vattnet använder de till att ha gräsmattor längs med vägarna så det skall bli grönt och fint.

Är det inte dags att rikta lite kritik dit? Eller har skivan hakat upp sig på U-S-A?
Saudi brukar hålla med USA och jag tror även Qatar gör det. USA är ju dominerande med sitt motstånd, och de får också mycket kritik för det, vilket de förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in