2020-03-13, 00:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Precis. Vilka faktorer nämnde du? Sjukvård, åldersfördelning, generationsboenden, för sent utförda behandlingsinsatser?

Dessa bl.a.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Behöver inte bero på mörkande.
Ålder på befolkningen, befolkningens tidigare möten med olika virus (sars i Asien t.ex.), att många i Italien med svag viruspåverkan inte uppsöker sjukvård vilket ger en högre dödsstatistik, ev. olika former av viruset m.m.

Även fler kan inverka givetvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Politiska beslut tas ofta av politiska anledningar. Det handlar sällan om vad som är rationellt i folkets intresse. Man använder media för att skapa önskad opinion, så att man sedan kan driva igenom de beslut som man vill, utan protester från folket. Det är för mig inte osannolikt att det kan finnas sådana komponenter inblandade, även ifråga om hur makteliten (media/politiker etc.) hanterar nya coronavirus.

Ekonomiska spel har ingen direkt koppling till de medicinska riskerna hos ett virus. Många menar att konjunkturer tillverkas medvetet, av de som styr och profiterar på dessa ekonomiska spel.

Ett politiskt beslut. Se ovan.

Du presenterar siffror som jag inte har sett någon annanstans. För befolkningen under 60 år, så ligger väl dödligheten under 1%? Utanför högriskgrupper ännu lägre.
Liknande statistik gäller för vanlig influensa.

Enligt mig så tyder denna typ av uttalande på ett inskränkt och oinformerat förhållningssätt. De flesta åtgärder som vidtas av olika länder, oavsett situation, har främst symboliska avsikter.

Jag är inte rädd, och tycker inte heller att du borde vara det. Rädsla är det främsta politiska styrmedlet. När du känner dig rädd pga media och politiker, så brukar det betyda att de försöker manipulera dig, och driva igenom i grunden oönskade förändringar på något plan. Rädsla kan endast skada dig själv, och samhället i stort. Allt enligt mig själv.

För att hålla oss till trådens ämne: Vill du länka källan till dina procentsatser?

Sverige skiljer sig glädjande nog tack vare att vi inte har ministerstyre. Något som t.ex. Danmark och Norge har. Jag tycker det är jävligt skönt att Tegnell som är expert kan sitta i rutan och säga att det inte finns evidens för att nedstängning av skolor skulle ge effekt. Jag vill inte ha någon statsminister eller hälsominister som tar sådana beslut.

Folk vill invaggas i sin falska trygghet genom politikernas betryggande handlingskraft även om den bara har symbolvärde. Politiskt tyckande hör inte hemma i en sådan här situation.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är detta dödsstöten för sossarna tror ni?

Man kan ju alltid hoppas. Jag tror dock inte Sverige riktigt har den turen....
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Redan satt det i rullning, jag hämtade ungen idag och färdigt så. Är hemma med mig tills ja...Något går i rätt riktning.

Bra initiativ! Hoppas ni blir många så de inser att de inte kan ha någon skoldag i morgon. Fattar inte varför Sverige alltid ska vara så SPECIELLT, med speciallagar, m.m. Min upplevelse är att det mesta funkar bättre i andra länder än det här.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej jag har aldrig sett så många paniker som agerar på det dystopiska tillstånd de beskriver ska hända som om det redan hänt. Det är nära depression och samhällsapparaten är i brygga utifrån förväntningar om en dystopi.

Detta är ju precis det jag säger. Människor är idioter som skrämt varandra till vansinne samtidigt som de fullständigt skiter i säsongsinfluensans verkningar. Det är inte viruset som orsakat det du beskriver. Det är människors rädsla för viruset som orsakar det.

Att sedan, som vissa gör, försöka översätta Italiens siffror och utveckling till svenska förhållanden är ju att helt förbise de skillnader som finns mellan Italien och Sverige som länder. Italien är ett folkmängdsmässigt mycket större och oerhört mer tättbefolkat land. Det som hände i Italien var sannolikt många olyckliga omständigheter som samverkade, exempelvis smittspridning på flera sjukhus med många personer i dålig kondition.

Det som hänt och händer i Italien sker där. Det finns dock ingenting som säger att det är en tillämpbar modell för hur det utvecklar sig i ett godtyckligt valt land.

Jag tycker att du lever i en fantasi där vi i Sverige är immun men så är det inte, inse det så kommer du må bättre.
Citera
2020-03-13, 00:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Många skolor kommer därmed inte att stänga. För många svenskar har fortfarande inte förstått vad viruset kan innebära.

Nja, skolor med informerade medelklassföräldrar kommer att stänga snarast. Men det är ju onekligen ett svek från sossarna.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Skrev inte mer då jag inte ville upprepa mig. Citerar mitt tidigare inlägg.

Hade inte läst det inlägget av dig. Ja, ligger absolut något i det du säger. Men statistiken skulle lika väl kunna vara underdriven, om inte annat baserat på att väldigt många ännu inte hunnit med ett helt sjukdomsförlopp.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
När kan vi förvänta oss att komma upp i frankrikes nivå på 500 smittade på en dag och 6 döda

Aldrig att Sverige kan testa 500 pers på en dag, finns inte testkit. Men den andra siffran kan vi säkert nå en dag.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Yaaaaaaaaaaaaas. Till skillnad från kulturimporten så kommer ingen att komma undan längre.
Som vanligt kommer den svenska underklassen att drabbas värst men även vår kära elit kommer få stryk.

Oavsett utfall så kommer detta inte att glömmas bort, det är jag helt övertygad om.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Då finns det bara ett alternativ kvar. De är lobotomerade hela bunten. Så jävla dum kan ju nästan ingen vara. Regeringar världen runt stänger av skolor här och där, Sverige gör ingenting. Detta är bara ett av alla exemplen.

I Stockholm har man nu slutat testa människor med misstänkt coronasmitta, vilket är katastrofalt. Det kommer innebär att den okontrollerade spridningen redan är igång sedan igår, eftersom beslutet togs igår med omedelbar verkan.
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

En genial strategi.

En Quick Hard Hit.

Maximal smittspridning. Kort förlopp. De svaga o olönsamma dör.

Ut stiger ett starkare Sverige o kan klra sin ekonomi på fullt varvtal o dra fördel av att andra länder hostar i åratal o bränner resurser på nostalgi o empati.
Citera
2020-03-13, 00:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Nej, för de kritiska frågorna kommer inte att ställas.
Citera
2020-03-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan du inte lägga på en nolla också om du ska hålla på fantisera.

Återigen, i Kina som har 1.4 miljarder människor och där nu Corona håller på ebba ut har det dött 3000. Så att det i sverige skulle dö 90 000 är ju en fantasi utav guds nåde.
1. Kinas rapporteringssystem ger ofta felaktiga dödsorsaker om man jämför med väst. Finns 100+ inlägg om det i tråden och min posthistorik. Man kommer se en jäkla massa döda i lunginflammation istället när statistik presenteras nästa årsskifte.

2. Har du sett någon som helst av Kinas väldigt drastiska åtgärder här i Sverige? Sätta 11 miljoner (Wuhan) i totalkarantän i hemmen, polis/militär patrullerar och arresterar alla utan intyg att vara utomhus, skicka 55000 sjukvårdare fr andra regioner som förstärkning, bygga/konvertera flertal sjukhus för tusentals extra patienter på ett par veckor osv osv?

Nej, tänkte väl det. Varför jämför du då Kinas siffror med Sverige som kommer gå en totalt annan väg, dvs som Italien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in