Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Helt otroligt med ni personer som försöker få detta till att vara en säsonginfluensa. En fråga till dig, har du någonsin sett denna typ av shitshow under en säsongsinfluensa? 1000 dör i Italien, USA ställer in alla flyg, mat hamstras i butiker, sjukvården har ingen handsprit, börsen sjunker med 10 procent på en dag. Nä, jag trodde nog inte att du hade sett detta under en säsongsinfluensa. Vänta bara till de kommande veckorna då du nog absolut till slut kommer att fatta, när en av dina föräldrar dör, att detta var inte som en vanlig säsonginfluensa.
Eller har dina föräldrar kanske vaccinerat sig mot årets influensa COVID-19??
Nej jag har aldrig sett så många paniker som agerar på det dystopiska tillstånd de beskriver ska hända som om det redan hänt. Det är nära depression och samhällsapparaten är i brygga utifrån förväntningar om en dystopi.
Detta är ju precis det jag säger. Människor är idioter som skrämt varandra till vansinne samtidigt som de fullständigt skiter i säsongsinfluensans verkningar. Det är inte viruset som orsakat det du beskriver. Det är människors rädsla för viruset som orsakar det.
Att sedan, som vissa gör, försöka översätta Italiens siffror och utveckling till svenska förhållanden är ju att helt förbise de skillnader som finns mellan Italien och Sverige som länder. Italien är ett folkmängdsmässigt mycket större och oerhört mer tättbefolkat land. Det som hände i Italien var sannolikt många olyckliga omständigheter som samverkade, exempelvis smittspridning på flera sjukhus med många personer i dålig kondition.
Det som hänt och händer i Italien sker där. Det finns dock ingenting som säger att det är en tillämpbar modell för hur det utvecklar sig i ett godtyckligt valt land.