2020-03-13, 00:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QoA3GP/coronailska-mot-jonas-gardell

Hahaha vilket skämt.

Hela hans karriär och liv handlar om virus stackaren, han kommer aldrig ifrån det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju du som inte fattar vad median är. Om du har 9 förekomster enligt följande: 63, 63, 64, 64, 65, 77, 88, 90, 95, vad är då medianen i detta fall?

Halva Sverige håller på som du. Det vill säga bara matar ur er hur hemskt det är och hur mycket hemskare det ska bli. Ni bidrar inte ett smack till något annat än att övertyga er själva om hur hemskt det är och vill att alla ska gömma sig på obestämd tid efter att de handlat upp all ravioli i kvartersbutiken.

Älskar du att omge dig med skräckbilder?

Wow.... Jag är nästan mållös.

Och fattar äntligen varför sådana som du har reagerat som ni har gjort.
Ni undviker (omedvetet?) att ta in helheten för att det är för skräckinjagande för er. Ni pallar helt enkelt inte det.

Samtidigt som jag har genuin sympati, blir jag frustrerad. Om ni som inte orkar se sanning inte fanns, skulle jag ha bättre omständigheter generellt. Jag och sådana som jag kunde lugnt och sansat få ta reda på hur varje bekymmer ska kartläggas och tacklas. Vi skulle få agera.

Men nu är vi ihopklumpade med människor som inte själva orkar med, och hindrar oss andra.

Du har helt rätt. Bara människor över 70 år har blivit sjuka. Och allt är hur lugnt som helst pga det. Du kan återgå till ditt liv nu.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nja, skolor med informerade medelklassföräldrar kommer att stänga snarast. Men det är ju onekligen ett svek från sossarna.

Vi får se. Jag hoppas du har rätt, men jag tror folk är för konfliktskygga. Möjligtvis så håller de barnen hemma ändå.
Citera
2020-03-13, 00:13
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Borde inte WHO i så fall gå ut med att risken att dö är en promille i så fall?

En del länder har fler äldre än andra länder. Det finns också många kulturella skillnader vilket gör riskgruppen mer utsatt. Det är därför svårt att jämföra olika länders dödstal.
Citera
2020-03-13, 00:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fast det hjälper föga om 10% av de konstaterade fallen är allvarliga/kritiska.

10% av de konstaterade kommer oundvikligen att dö om de inte får vård.

Så länge dessa kritiska fall får vård, så kan de klara sig vilken sänker dödsandelen till 2-3% eller vilken siffra nu WHO till slut kommer fram till. Men det är ju förutsatt att folk får vård.

Alla preliminära siffror är ju från Kina, men som sagt, det är ingenting för ett land på 1,4 miljarder människor och enorma ekonomiska resurser att ta hand om relativt fjuttiga totalt drygt 80.000 smittade.

Tänk samma antal smittade i Sverige, 80.000. Där pratar vi en helt annan belastning på vården, som ju REDAN går på knäna i Sverige, t.o.m. utan coronavirus! Kolla hur det ser ut på SÖS bara.

Jag tror du missförstår hans poäng med mörkertalen.... Har man haft lite småont i halsen har man inte gått till sjukhus och testat sig. Så därför blir dödsandelen helt fel
Citera
2020-03-13, 00:14
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Du kan inte göra en sån ekvation, det finns massor av mörkertal, människor som har varit sjuka och har blivit friska utan att sökt vård.

Om du ska tänka på det viset så blir det motsatta ännu mer troligt. Dvs att mörkertalet bland de som har smittats men inte testats/vårdats kommer vara enormt.

Vi vet bara idag att man med flit inte testar folk som man borde.

Tex jag och flera bekanta till mig, vi har vart utomlands, blivit sjuka med feber och hela skiten, men jag får inte komma fram. Jag är inte allvarligt sjuk

Alltså kommer mörkertalet för just sådant vara mycket större än de som blivit friska.

Kolla statistiken bara idag, hur många är friskförklarade i tyskland tex? Kika gärna
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
När kan vi förvänta oss att komma upp i frankrikes nivå på 500 smittade på en dag och 6 döda

Vi har vag befolkningstäthet så till sommaren tror jag.
Kollektivtrafiken i Stockholm=Need for speed underground.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur skall de som är döda "leva sina liva som innan"? Om t.ex. din mormor dör kommer det inte beröra dig det allra minsta? Bara du får "resa och ha skoj igen"?

Människor dör hela tiden, det är endel av livet men det kommer nya med. Sedan är det tråkigt att människor dör av detta men det är bara acceptera det. Människor dör även av canser, olyckor osv.

Klart man blir ledsen, men tror du din mormor hade velat att du hade suttit hemma och gråtit hela tiden istället för att resa och ha kul?

Om jag hade dött så hade jag att min partner hade gått vidare, hitta en ny, resa leva livet.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Då är du mentalt efterbliven!

Du tycker Svetsaren skött detta bra och även tror att Corona problemet är över?

Skyll ett virus på en sittande regering. Det är logiskt.
Citera
2020-03-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag börjar med att backa på påståendet om att virus får en ogynnsam miljö vid feber, indirekt är det ju så, men det har troligen inte med temperaturen att göra, däremot mycket annat som sker i kroppen.

Netdoktor.se citat;

Feber är en av kroppens många reaktioner på sjukdom. När bakterier eller virus tränger in i kroppen, aktiveras vårt försvar mot infektioner, immunsystemet. En av reaktionerna är en ökning av kroppstemperaturen. De vita blodkropparna, antikroppar och celler i kroppen, som har till uppgift att slå ut de inkräktande mikroorganismerna, arbetar bättre och mer effektivt när temperaturen stiger något. Mest effektivt arbetar immunsystemet vid en temperatur mellan 38 och 39 ºC. Feber är med andra ord en nyttig reaktion. Därför är det inte säkert att det är bra att använda febernedsättande medel vid måttlig feber.

Jag kan tänka mig att en läkare eller annan kunnig inte påstår ovanstående utan att ha täckning för det, låter högst rimligt och bör vara ett tämligen väl utforskat område.
Ok tack, netdoktor låter inte 100% övertygad, men det kan ju vara värt att tänka på när man väljer paracetamol-dos; dosera "lagom" istället för max
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Italien uppmannar Sverige att stänga skolorna.

Borde man inte lyssna på Italien? De om någon har erfarenhet och upplevelse om vad detta kan innebära.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Då är du mentalt efterbliven!

Du tycker Svetsaren skött detta bra och även tror att Corona problemet är över?

Här ska du få se <3

Läs den här tråden så ska du få se varför.

(FB) Därför vill regeringen att du skall bli sjuk i Corona

Jag tycker inte att regeringen skött det hela bra. Vad jag är stolt över är svenska folks sätt att hantera det. Plus alla som skriver i den här tråden. Jag anser corona redan vara besegrad.

Svensken 1. Corona 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in