2020-03-12, 00:15
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En fråga jag nyss hade själv, om varför Italien tillsynes har drygt 6.5% dödlighet. Det ser ut som att dödligheten varierar ganska mycket beroende på region. Även om vi inte vet riktigt idag.

629 i Norge är vad jag ser, inte 2300 som du nämner, enligt nedan enligt visuell dokumentation i realtid över alla coronafall, döda och friskförklarade i hela världen:
https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw&fbclid=IwAR3ElL-YzESHKP364mvbAdUlRb97pXTWrVqrNqg9hkVVdQ2Q5bOYnN6Nb v4

Tror du man testar alla som visar minsta symptom eller? Jämför det med hur många man testar som är på intensiven, dvs allvarligt sjuka eller ligger inför döden. Statistiken som presenteras nu är helt vajsing.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
Hittade lite info sammanfogat i ett meddelande om Covid-19 och hur man kan hantera det/skydda sig.

Nyttig information om Corona virus:

Detta är ett utdrag ur en rekommendation från den italienska läkaren Dr. Lidia Rota som vänder sig till hur man relaterar till Corona-viruset:

Man stoppar inte viruset med panik, utan intelligens!

En forskare från Shenzhen, som har arbetat med att bekämpa coronavirusepidemin i Wuhan, beskriver vilken typ av virus detta är, hur det överförs från person till person och hur det kan motverkas:

Coronaviruset ger inte förkylningssymptom som en täppt och rinnande näsa och katarrhosta, utan torrhosta.

Viruset tål inte värme, och dör om det utsätts för temperaturer över 26-27 grader. Därför är det viktigt att dricka varma drycker som te och kaffe flera gånger om dagen. Varm dryck neutraliserar viruset.

Undvik kalla drinkar med isbitar eller äta snö!

Coronaviruset är stort (en diameter på 400-500 nanometer), och kan stoppas av vilket munskydd som helst - det behöver inte vara en specialmask. Endast vårdpersonal som utsätts för större mängder virus behöver använda specialutrustning.

Om någon som är smittad, nyser 3 meter ifrån dig, faller viruset till marken och når dig inte.

Viruset kan överleva i 12 timmar på en metallyta. Har du varit i kontakt med sådana ytor - såsom handtag, dörrar, elapparater, inredning på bussar och tunnelbanor etc., bor du tvätta händerna grundligt och desinficera dem.

Viruset överlever inte i kläder i mer än 6,5 timmar, och normalt tvättmedel kan döda dem. Kläder som inte är tvättbara eller inte tål daglig tvätt, kan exponeras i solljus - då dör viruset.

Så här visar viruset sig:

Viruset sätter sig i halsen, vilket leder till inflammation och känslan av att vara torr i halsen. Dessa symptom varar i 3-4 dagar.

Viruset vandrar med fukt genom luftvägarna in i lungorna, och frambringar lunginflammation. Det tar 5-6 dagar.

Lunginflammation visar sig med hög feber och andningsbesvär, inte som en klassisk förkylning. Om du känner att du inte kan andas, ska du snarast vända dig till en läkare.

Hur man undviker viruset:

Viruset överförs främst genom direkt kontakt, eller att man tar på sig kläder eller material infekterade av viruset. Därför är det mycket viktigt att tvätta händerna ofta.

Viruset överlever bara i 10 minuter på händerna, men under den tiden kan mycket hända: du kan torka sig själv i ögonen, klia näsan, och det är så här viruset kan vandra in i halsen.

För din och andras skull: Tvätta därför händerna ofta och desinficera dem.

Det går att skölja halsen med ett desinficerande munskölj, som kan begränsa mängden virus som kommer ner i halsen. Så här kan man undvika att det går vidare därifrån och ner i lungorna.

Du kan desinficera tangentbord och mus.

Alla borde följa dessa råd - både för sig själva och andras skull.

Det händer att det nya Corona-viruset NCP inte ger symptom de första dagarna. Det kan därför vara svårt att veta om en person är smittad. Men i det ögonblicket det visar sig med feber och hosta, och man söker hjälp på sjukhuset är ofta 50 % av lungorna infekterade, och det kan vara för sent.

Experterna från Taiwan rekommenderar att du tar ett enkelt test varje morgon:

Ta ett djupt andetag och håll andan i 10 sekunder. Om du klarar det utan att hosta, känna obehag eller tryck över bröstet betyder det att lungorna inte är infekterade, och det tyder på att du inte har en infektion.

Detta är råd som även läkare i Japan som behandlar de som blivit sjuka av covid-19, rekommenderar:

Alla bör se till att hålla mun och hals fuktiga genom att dricka en slurk vatten, helst varje kvart.
Vatten och andra vätskor leder viruset in i magen, och magsyran ser till att viruset dör.

Det här tål att upprepas, istället för att vara hypokondrisk.
Citera
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Vänta en vecka har man sagt i fyra veckor nu.
Ni låter som miljöfanatiker hela högen...
Meh, du överdriver lika mycket åt andra hållet. För bara 3 (TRE) veckor sen hade Italien 3 (TRE!!) bekräftade fall. Det här viruset rör sig snabbt. Vad tror du händer om en vecka eller för den delen tre veckor i Italien eller i Sverige som sköter allt ännu sämre?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Börsen går dåligt därför att ekonomin tvärbromsar pga de åtgärder som vidtas för att bromsa smittan.

Dödligheten spelar ingen större roll. 0,8% är fortfarande en skyhög siffra.

Källa och uträkning för dödligheten 0.8%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Beror på hur snabbt viruset muterar till en form som inte är lika viral som den föregående alternativt att den muterar och blir än mer dödligare & tar livet av värden innan den hinner smitta ännu fler.

Värt att påpeka, som du säger, är att Spanska sjukan spred sig under nästan 3 år - hur länge hade folk tänkt arbeta hemifrån eller bunkra toalettpapper? Vem här kan klara sig hemifrån utan att gå utanför dörren i 3 år?

Det går inte. I synnerhet inte nu i denna globaliserade värld där vi alla är beroende av varandra runt om i världen för att gemene Svensson ska kunna köpa en t-shirt på H&M för 50:- eller whatever.

Good luck - have fun säger jag.

Så du menar att vi är sämre rustade än människor var på 1700-talet? Tillåt mig skratta.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det finns tyvärr inget jag kan göra. Jag jobbar själv som journalist men jag kan inte publicera vad som helst, har ingen makt vad vi printar. Vad mer kan jag göra? Jag har mejlat läkare och politiker hundra gånger men får antingen inget svar eller bara "vi återkommer" eller "vi vet inte vad vi kan göra nu" typ.
Till politiker: Sätt tobakskatt = 0%!"
Till läkare/forskare: "Studera sambandet Corona-rökning!"
=
Ids int byråkratin, men typ e-cigg kunde redan testas idag vid behandling i Norden. Tyvärr finns alltför många rabiata militanta fascistiska PK-oider inom politik/sjukvård så cigg/pipa torde ta minst en veckas tjat..
&
Ta det lugnt, ta en cigg..
+
Å, jopp! Nog har jag sagt till ett par st att kolla upp samband.
Citera
2020-03-12, 00:16
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Stockholm skall alltså isoleras?

Nej, men det är många som vill det. Dock så är det folk härinne som är negativa till detta, vilket är underligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Beror på hur snabbt viruset muterar till en form som inte är lika viral som den föregående alternativt att den muterar och blir än mer dödligare & tar livet av värden innan den hinner smitta ännu fler.

Värt att påpeka, som du säger, är att Spanska sjukan spred sig under nästan 3 år - hur länge hade folk tänkt arbeta hemifrån eller bunkra toalettpapper? Vem här kan klara sig hemifrån utan att gå utanför dörren i 3 år?

Det går inte. I synnerhet inte nu i denna globaliserade värld där vi alla är beroende av varandra runt om i världen för att gemene Svensson ska kunna köpa en t-shirt på H&M för 50:- eller whatever.

Good luck - have fun säger jag.

Spanska sjukan - tidigt 1900-tal. Detta virus kommer spridas mycket mycket fortare vilket vi redan ser nu. Du kan inte jämföra dagens civilisation med den då, en människa kan resa mellan 10 länder i Europa på några timmar idag. På den tiden satt man i sin by och virkade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Simglasögon och en virrad tröja knuten runt mun och näsa. Varför funkar inte det som skydd? Om man bara ska ut någonstans snabbt?

Jag måste träffa min läkare nästa vecka. Och han lät definitivt ha det.

Hoppas ni förstår vad jag menar med en virrad tröja runt mun/näsa samt simglasögon

Man ser ofta detta beteende hos asiater, det är inte för att undvika bli sjuk, utan att man är sjuk själv och inte vill sprida det så man sätter på sig en mask. Dessa masker hjälper INTE mot att bli smittad.
Citera
2020-03-12, 00:17
Medlem
Kedoslavs avatar
Hur kan alla andningsmasker va slut överallt? Har man verkligen ingen kontroll på hur många en person köper? Man borde ju förfan införa ett maxtak på hur många man kan köpa. Jag tror ju inte det är så pass många som har köpt utan de är väl något äckligt as som köpt sig på en jävla massa och försöker göra pengar på de här, även handspriten är slut i alla affärer, apotek jag har varit på här i en medelstor Svensk stad. Sett ett flertal annonser på facebook,blocket, tradera osv där dom säljer både andningsmasker och handsprit, borde vara straffbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Vilket jävla inbördeskrig din idiot. Har du inte sett de uttalanden som Tegnell gjort. Allt har varit frid och fröjd och alla som oroat sig har haft fel enligt honom. Han är en galning. 200 personer dog i Italien igår. Sverige kan gå samma väg i värsta fall. Anledningen blir då att man inte gjort rätt åtgärder i tid.

Jag har inte sagt att man inte ska ta viruset på allvar. Men hur blir det bättre av att sprida desinformation och låta en rabiat hypokondriker föra talan? Jävlar vad patetiska ni snöflingor är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Simglasögon och en virrad tröja knuten runt mun och näsa. Varför funkar inte det som skydd? Om man bara ska ut någonstans snabbt?

Jag måste träffa min läkare nästa vecka. Och han lät definitivt ha det.

Hoppas ni förstår vad jag menar med en virrad tröja runt mun/näsa samt simglasögon

Nope. Inte alls. Kan du inte ta en selfie med den munderingen inne på typ Ikea o ladda upp så vi alla får se.......

Troligtvis kan de små Coronajävlarna ta sig igenom din virrade tröja men visst, de kan lika gärna fastna på den. Dock så kan du ju då lite senare dra in dom i lungorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in