2020-03-13, 05:39
Medlem
I Norge:
Citat:
Treningssentre, frisørsteder, tatovering, kroppspleier, svømmehaller stenger. Varehandel holder åpent, og det er ikke grunn til å hamstre mat. Transportsektoren opprettholdes som normalt.

- Unngå reiser som ikke er nødvendig, både innenlands og utenlands. Unngå kollektivtransport. Alle som kommer fra reiser utenom Norden må i hjemmekarantene uavhengig av symptomer. Vi anmoder om å ikke besøke personer i institusjoner, som sykehjem, fengsler osv.
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-tiltakene-som-vil-forandre-din-hverdag/72241081
Citat:
I scenarioene som er presentert har FHI anslått at 2,2 millioner vil bli smittet. Mange av dem får ingen eller milde symptomer. Videre anslår FHI at 14 prosent vil bli syke - 733-780 000 personer, og at 22-30 000 personer vil bli lagt inn på sykehus.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-13 kl. 05:42.
Citera
2020-03-13, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Matbrist i Wuhan
8.50min
https://www.youtube.com/watch?v=bP__Vy48RCA

Såg du klippet?

Det är inte direkt brist xD
Citera
2020-03-13, 05:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag tycker att du lever i en fantasi där vi i Sverige är immun men så är det inte, inse det så kommer du må bättre.

det är ju snarare sådana som tror tvärtom som lever i en fantasivärld, alltså sådana som tror att et går att isolera sverige och sedan skulle allt vara avklarat. Om nu detta virus är så dödligt farligt som en inte obetydlig andel i tråden tycks anse, då kommer det inte gå att isolera sig ifrån det.

Det kommer att ligga vilande och när helst det uppstår en öppning kommer spridningen att ta fart ånyo. Det som kunde börja, kan också återupptas om vi antar att dystopikerna har rätt. Det är ju detta som utgör paradoxen.

Att du sedan försöker svänga dig med en retorisk figur som antyder att jag skulle må bättre om jag anslöt mig till ditt synsätt är ju i sig skrattretande.
Citera
2020-03-13, 05:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Wow.... Jag är nästan mållös.

Och fattar äntligen varför sådana som du har reagerat som ni har gjort.
Ni undviker (omedvetet?) att ta in helheten för att det är för skräckinjagande för er. Ni pallar helt enkelt inte det.

Samtidigt som jag har genuin sympati, blir jag frustrerad. Om ni som inte orkar se sanning inte fanns, skulle jag ha bättre omständigheter generellt. Jag och sådana som jag kunde lugnt och sansat få ta reda på hur varje bekymmer ska kartläggas och tacklas. Vi skulle få agera.

Men nu är vi ihopklumpade med människor som inte själva orkar med, och hindrar oss andra.

Du har helt rätt. Bara människor över 70 år har blivit sjuka. Och allt är hur lugnt som helst pga det. Du kan återgå till ditt liv nu.

Jag har inte förändrat mitt liv och jag ser helheten och de verkliga riskerna. Det är två risker:

1. En redan sedan tidigare icke-fungerande sjukvård
2. Ofullständiga uppgifter som generaliseras till överdrifter

En median är ett mycket tveksamt mått om det inte kompletteras med ett medelvärde.
Citera
2020-03-13, 05:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Detta tyckte jag var en väldigt intressant artikel iallafall. Kanske någon annan gillar den med...

"How this South Korean company created coronavirus test kits in three weeks"

https://edition.cnn.com/2020/03/12/asia/coronavirus-south-korea-testing-intl-hnk/index.html
Intressant.

Nedan är mer om det sydkoreanska bolaget Seegene och varför Sydkorea är mycket mer framgångsrika än Italien i kampen mot Coronan. Jag hoppas för guds skull att Sverige får tag på mycket mer testmaterial och gör som Sydkorea: massiv testning, positiva i självisolering samt aktiv smittspårning. Annars så är Sverige i Italiens situation om tre veckor (flera hundra döda, en nedbruten vårdapparat och hela landet i karantän).

Thousands of miles away in South Korea, authorities have a different response to a similar-sized outbreak. They are testing hundreds of thousands of people for infections and tracking potential carriers like detectives, using cell phone and satellite technology.

Both countries saw their first cases of the disease called COVID-19 in late January. South Korea has since reported 67 deaths out of nearly 8,000 confirmed cases, after testing more than 222,000 people. In contrast, Italy has had 1,016 deaths and identified more than 15,000 cases after carrying out more than 73,000 tests on an unspecified number of people.

[..]
South Korea, which has a slightly smaller population than Italy at about 50 million people, has around 29,000 people in self-quarantine. It has imposed lockdowns on some facilities and at least one apartment complex hit hardest by outbreaks. But so far no entire regions have been cut off.
[..]
A total of 117 institutions in South Korea have equipment to conduct the tests, according to the Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC). The numbers fluctuate daily, but an average of 12,000 is possible, and maximum capacity is 20,000 tests a day. The government pays for tests of people with symptoms, if referred by a doctor. Otherwise, people who want to be tested can pay up to 170,000 won ($140), said an official at a company called Seegene Inc, which supplies 80% of the country’s kits and says it can test 96 samples at once.

There are also 130 quarantine officers like Kim Jeong-hwan, who focus on minute details to track potential patients. The 28-year-old public health doctor spends his whole working days remotely checking up on people who have tested positive for COVID-19, the disease caused by the virus.

Kim, who is doing military service, is one of a small army of quarantine officers who track the movements of any potential carriers of the disease by phone, app or the signals sent by cell phones or the black boxes in automobiles. Their goal: To trace all the contacts people may have had, so they too can be tested.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-response-specialre/italy-and-south-korea-virus-outbreaks-reveal-disparity-in-deaths-and-tactics-idUSKBN20Z27P, igår
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-13 kl. 06:06.
Citera
2020-03-13, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur gör folk med småbarn hemma?

Säg att en förälder blir drabbad av Corona. Ens barn om det är tex under 1 år eller ännu värre nyfödd, de har ju inte immunförsvaret mot detta?

Är det flytta någon annanstans då?
Tänker att väldigt många har ju barn i den åldern och oron måste vara enorm där.

Jag känner oro över det och vet inte riktigt hur man skulle reagera

Barn är de som drabbas mildas av viruset.
Citera
2020-03-13, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte förändrat mitt liv och jag ser helheten och de verkliga riskerna. Det är två risker:

1. En redan sedan tidigare icke-fungerande sjukvård
2. Ofullständiga uppgifter som generaliseras till överdrifter

En median är ett mycket tveksamt mått om det inte kompletteras med ett medelvärde.

Han har rätt bara så du vet. Rädsla är bästa medicin och slappheten du uppvisar är både farlig och missvisande för situationen. Man får inte rätt bara för att man är duktig på att formulera sig, det här är inte tentamen på Chalmers.
Citera
2020-03-13, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur gör folk med småbarn hemma?

Säg att en förälder blir drabbad av Corona. Ens barn om det är tex under 1 år eller ännu värre nyfödd, de har ju inte immunförsvaret mot detta?

Är det flytta någon annanstans då?
Tänker att väldigt många har ju barn i den åldern och oron måste vara enorm där.

Jag känner oro över det och vet inte riktigt hur man skulle reagera
Med så små barn är det ett jätteproblem. Om föräldrarna blir smittade. Eftersom de har så dåligt immunförsvar och man kan ju inte lämna bort ungen. Man måste bara se till att inte bli smittad som förälder.
Lite större barn verkar klara sig bättre än vuxna. Den storarisken med större bsrn är att de smittar föräldrarna och barn går inte att skydda om de är på dagis eller skola.
Citera
2020-03-13, 05:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hela Kina var väl inte i lockdown, dog det miljoner människor där?

Varför skulle det vara annorlunda i Sverige?
Olika på olika ställen, men stora delar hade i praktiken utegångsförbud annat än för att handla mat och ingen del av landet var opåverkad av kontroller, vägspärrar eller stängningar.
Citera
2020-03-13, 05:58
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Passa på att kolla på CNN och BBC. Nu har det gått upp för jänkarna vad illa ute dom är. Trump får bauta kritik för hur dåligt rustade man är. Han har lyckats få fram 4 miljoner testpinnar men USA:s befolkning är större än så. Intressant.

Kommer det som en chock för dig att CNN kritiserar Trump? Det är ju det enda de gör!
Citera
2020-03-13, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Jämför och kolla vilket datum då Italien hade lika många som Sverige (runt den 27:e februari hade man runt 600 fall). Då bör vi ju logiskt sätt vara i princip lika fucked om ca 2 veckor så det blir total karantän.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy
Påpekat detta tidigare, men kommentarer som att det inte går att jämföra, well,well blir intressant att se facit. Tror inte Sverige är mer förberett än Italien var i detta.
Citera
2020-03-13, 05:59
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I Stockholms län är redan sjukhusen överbelasta. Vi får inte siffror på antalet inlagda på sjukhus men det är redan stora problem. Kom tillbaka till tråden om 72 timmar.

I Stockholm har det aldrig varit så tomt på sjukhusen och akuten som den här veckan. Folk håller sig borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in