2020-03-12, 23:20
Medlem
Belavias avatar
Tur att vi har vår trygga pappa staten som beskyddar och tar hand om oss med varsam hand. Alltid förutseende och kloka. Med landsfader Löfven vid rodret behöver ingen vara orolig..

Skämt åsido, jag skulle vilka se lite mer av den handlingskraft som Danmark och Norge har visat upp.

Danskarna jobbar verkligen proaktivt, de stänger ner typ alla affärer förutom matbutiker, plus skolor. Där snackar vi mod att vidta åtgärder.

Vad gör vi? Bestämmer att vi inte ska samlas i större grupper än 500
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alarmisterna hugger ju direkt på uttalanden som nämner att någon yngre person vårdas intensivt eller i respirator. Det enstaka fallet ses då som bevis för att viruset slår blint och tar även unga friska.

Det kan ju vara värt att veta att det även under säsongsinfluensan finns enstaka fall där unga (även barn) drabbas allvarligt och till och med dör.

Helt otroligt med ni personer som försöker få detta till att vara en säsonginfluensa. En fråga till dig, har du någonsin sett denna typ av shitshow under en säsongsinfluensa? 1000 dör i Italien, USA ställer in alla flyg, mat hamstras i butiker, sjukvården har ingen handsprit, börsen sjunker med 10 procent på en dag. Nä, jag trodde nog inte att du hade sett detta under en säsongsinfluensa. Vänta bara till de kommande veckorna då du nog absolut till slut kommer att fatta, när en av dina föräldrar dör, att detta var inte som en vanlig säsonginfluensa.
Eller har dina föräldrar kanske vaccinerat sig mot årets influensa COVID-19??
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkans
Någon som har Aftonbladet + och kan öppna länken var man sitter säkrast i ett flygplan om man inte vill smittas?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5Bwqq/sa-sprids-virus-pa-ett-flygplan

I cockpit.

Nej men håll dig långt från toaletter, och ta fönsterplats.
Citera
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Så. Ni som förespråkar nedstängning av allt. Ska staten gå in och betala era "löner" då? Eller är ni beredda på att leva på era besparingar (för majoriteten här handlar det kanske om deras föräldras )?

eller bankernas, skulle nog säga att majoriteten lever på bankerna.
Citera
Medlem
Tydligen ingen beredskap helst i den svenska sjukvården. Man har alltså inga rutiner på plats vid händelse av pandemi generellt och inga specifik för detta virus man känt till skulle komma i flera månader. Jag känner att flera ministrar måste avgå nu

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akutlakare-larmar-ingen-vet-hur-vi-ska-hantera-misstankt-smittade/
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Politiska beslut tas ofta av politiska anledningar. Det handlar sällan om vad som är rationellt i folkets intresse. Man använder media för att skapa önskad opinion, så att man sedan kan driva igenom de beslut som man vill, utan protester från folket. Det är för mig inte osannolikt att det kan finnas sådana komponenter inblandade, även ifråga om hur makteliten (media/politiker etc.) hanterar nya coronavirus.

Ekonomiska spel har ingen direkt koppling till de medicinska riskerna hos ett virus. Många menar att konjunkturer tillverkas medvetet, av de som styr och profiterar på dessa ekonomiska spel.

Ett politiskt beslut. Se ovan.

Du presenterar siffror som jag inte har sett någon annanstans. För befolkningen under 60 år, så ligger väl dödligheten under 1%? Utanför högriskgrupper ännu lägre.
Liknande statistik gäller för vanlig influensa.

Enligt mig så tyder denna typ av uttalande på ett inskränkt och oinformerat förhållningssätt. De flesta åtgärder som vidtas av olika länder, oavsett situation, har främst symboliska avsikter.

Jag är inte rädd, och tycker inte heller att du borde vara det. Rädsla är det främsta politiska styrmedlet. När du känner dig rädd pga media och politiker, så brukar det betyda att de försöker manipulera dig, och driva igenom i grunden oönskade förändringar på något plan. Rädsla kan endast skada dig själv, och samhället i stort. Allt enligt mig själv.

För att hålla oss till trådens ämne: Vill du länka källan till dina procentsatser?

Vart fan kommer ni idioter ifrån egentligen?

Finns alltid par nötter som varje dag ivrigt argumenterar helt tvärtom än vad 99% av folket här säger.

Hur kommer det sig att just NI fåtal tänker så olika? Är ni korkade eller vad är det frågan om?
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu över driver du! De har en dödlighet på 7 till 9 procent, inte 50 procent. Tror inte ens pesten hade en dödlighet på 50 procent.

Men kan du inte räkna?

Italien har 1,258 Tillfrisknade och 1,016 Döda.

Det ger en dödlighet på 45% vilket är ganska nära 50%
Citera
Medlem
Daves avatar
SVT och Aftonbladet kommer snart gå ut med att hela coronagrejen och denna tråd bara var ryska troll, som vill underminera den svenska regeringen.
Citera
2020-03-12, 23:21
Medlem
Kedoslavs avatar
Jag undrar var alla " det är som influensa" och "det blir ingen spridning" i Sverige är just nu? Vi på flashback såg redan detta i början på Januari att det är oundvikligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-uk-us-response-criticism-boris-trump-italy-a9398166.html
“This is what we did in Italy,” the writer continues. “We were so complacent that even when people with coronavirus symptoms started turning up, we wrote each off as a nasty case of the flu. We kept the economy going, pointed fingers at China and urged tourists to keep travelling. And the majority of us told ourselves and each other: this isn’t so bad. We’re young, we’re fit, we’ll be fine even if we catch it.

“Fast-forward two months, and we are drowning. Statistically speaking – judging by the curve in China – we are not even at the peak yet, but our fatality rate is at over six per cent, double the known global average.”

Det beskriver Sverige på pricken. Vi är körda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkans
Någon som har Aftonbladet + och kan öppna länken var man sitter säkrast i ett flygplan om man inte vill smittas?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5Bwqq/sa-sprids-virus-pa-ett-flygplan
det borde vara längst bak eller fram
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du måste bo i en liten ort nånstans? Var inne i en kvartersbutik mitt i storstaden Stockholm idag och det var inte brist på någonting. Alla konserver fanns, Alvedon och liknande fanns det gott om och någon panik, nej, det rådde det knappast.

Den bild jag fått genom att höra runt med bekanta är att det inte är någon matbrist i innerstädernas kvartersbutiker. Men att det däremot är väldigt utplockat i de stora matbutikerna utanför innerstäderna. Som Ica Maxi, City Gross med mera.

Är väl för att om man ska bunkra så traskar man inte ner till Ica Nära på hörnet. Man åker istället till Ica Maxi och fyller bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in