Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Är det därför man satt hela Italien i karantän, infört undantagstillstånd i New York, isolerat Wuhan?
Politiska beslut tas ofta av politiska anledningar. Det handlar sällan om vad som är rationellt i folkets intresse. Man använder media för att skapa önskad opinion, så att man sedan kan driva igenom de beslut som man vill, utan protester från folket. Det är för mig inte osannolikt att det kan finnas sådana komponenter inblandade, även ifråga om hur makteliten (media/politiker etc.) hanterar nya coronavirus.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Börsen som faller ihop som ett korthus.
Ekonomiska spel har ingen direkt koppling till de medicinska riskerna hos ett virus. Många menar att konjunkturer tillverkas medvetet, av de som styr och profiterar på dessa ekonomiska spel.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Omöjliggjort inresa till USA från Europa?
Ett politiskt beslut. Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
15-20% av de smittade behöver någon form av vård. 5% dör. Blir alla i Sverige smittade kommer vi få en halv miljon döda.
Du presenterar siffror som jag inte har sett någon annanstans. För befolkningen under 60 år, så ligger väl dödligheten under 1%? Utanför högriskgrupper ännu lägre.
Liknande statistik gäller för vanlig influensa.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag tror inte att åtgärder som andra länder vidtar beror på att de är huvudlösa fjortisar, utan att rädslan faktiskt är helt jävla befogad.
Enligt mig så tyder denna typ av uttalande på ett inskränkt och oinformerat förhållningssätt. De flesta åtgärder som vidtas av olika länder, oavsett situation, har främst symboliska avsikter.
Jag är inte rädd, och tycker inte heller att du borde vara det. Rädsla är det främsta politiska styrmedlet. När du känner dig rädd pga media och politiker, så brukar det betyda att de försöker manipulera dig, och driva igenom i grunden oönskade förändringar på något plan. Rädsla kan endast skada dig själv, och samhället i stort. Allt enligt mig själv.
För att hålla oss till trådens ämne: Vill du länka källan till dina procentsatser?