2020-03-12, 23:12
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De som är så sjuka att de avlider verkar ju avlida snabbt, eftersom de har en gedigen sjukdoms historia bakom sig.

Finns det något bekräftat fall dör någon vårdats över 10 dagar o dött?

Läkaren i Kina vårdades väl i över 3 veckor innan han dog?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är anmärkningsvärt att regeringen inte ens nu vill visa sig handlingskraftiga, när folket bokstavligen skriker efter det mer än någonsin. De vet att deras siffror går stadigt neråt på grund av deras brist på handlingskraft i andra samhällsviktiga frågor. Ändå väljer man att vara lika passiva, trögfattade och oförstående under en pågående pandemi.
Trots att omvärlden gör det motsatta. Imponerande. Men fördelen blir väl att covid-19 blir dödsstöten för vår totalt inkompetenta regering.

De kan helt enkelt inte bättre. De väljer det inte utan de saknar förmågan. De är inte bättre än så här hur gärna de än vill och hur hårt de än kämpar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Facit får man i efterhand

Jaaa.. som på bilden jag länkade.

Facit från massor av länder som ligger va 4 veckor före Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De som är så sjuka att de avlider verkar ju avlida snabbt, eftersom de har en gedigen sjukdoms historia bakom sig.

Finns det något bekräftat fall dör någon vårdats över 10 dagar o dött?

Vet inte antalet vårddagar, men det är bekräftat att helt friska 30,40 och 50 åringar blivit hastigt sämre och avlidit utan kända grundorsaker undantaget corona infektionen.
Citera
2020-03-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vi har ju redan slut testkit.

Ja och det går ju inte att köpa nya för skattebetalarnas pengar behövs till viktigare saker.
Citera
2020-03-12, 23:13
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det därför man satt hela Italien i karantän, infört undantagstillstånd i New York, isolerat Wuhan?
Politiska beslut tas ofta av politiska anledningar. Det handlar sällan om vad som är rationellt i folkets intresse. Man använder media för att skapa önskad opinion, så att man sedan kan driva igenom de beslut som man vill, utan protester från folket. Det är för mig inte osannolikt att det kan finnas sådana komponenter inblandade, även ifråga om hur makteliten (media/politiker etc.) hanterar nya coronavirus.

Citat:
Börsen som faller ihop som ett korthus.
Ekonomiska spel har ingen direkt koppling till de medicinska riskerna hos ett virus. Många menar att konjunkturer tillverkas medvetet, av de som styr och profiterar på dessa ekonomiska spel.

Citat:
Omöjliggjort inresa till USA från Europa?
Ett politiskt beslut. Se ovan.

Citat:
15-20% av de smittade behöver någon form av vård. 5% dör. Blir alla i Sverige smittade kommer vi få en halv miljon döda.
Du presenterar siffror som jag inte har sett någon annanstans. För befolkningen under 60 år, så ligger väl dödligheten under 1%? Utanför högriskgrupper ännu lägre.
Liknande statistik gäller för vanlig influensa.

Citat:
Jag tror inte att åtgärder som andra länder vidtar beror på att de är huvudlösa fjortisar, utan att rädslan faktiskt är helt jävla befogad.
Enligt mig så tyder denna typ av uttalande på ett inskränkt och oinformerat förhållningssätt. De flesta åtgärder som vidtas av olika länder, oavsett situation, har främst symboliska avsikter.

Jag är inte rädd, och tycker inte heller att du borde vara det. Rädsla är det främsta politiska styrmedlet. När du känner dig rädd pga media och politiker, så brukar det betyda att de försöker manipulera dig, och driva igenom i grunden oönskade förändringar på något plan. Rädsla kan endast skada dig själv, och samhället i stort. Allt enligt mig själv.

För att hålla oss till trådens ämne: Vill du länka källan till dina procentsatser?
Citera
2020-03-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han säger ju 65 år, inte 51. Sedan nämner han en intuberad som är 20 år. Det är dock helt missvisande att ta ett exempel. I det enstaka fallet har ålder ingen betydelse.

Helt korrekt 65 (Jag har skrivit 51). Förändrar inget:

Det innebär ändå att 50% av alla 600 intuberade människor är yngre än 65!! Alltså absolut inte "bara 70+ blir dåliga".

Vidare säger han ordagrant att dom ser en trend på ökat antal yngre som hamnar i respirator. Direkt efter ovanstående säger han det, och innan han nämner 20 åringen. Då blir han avbruten. Men han säger tillräckligt för att vi ska förstå klart och tydligt att det definitivt inte bara rör sig om 70+.

Generellt ska man vara väldigt försiktig med statistik som har framställts under 2 månader av totalt kaos i Kina. Bara för att där har konstaterats "såhär var dödstalen" behöver vi inte dogmatiskt upprepa det som mantra.

I vanliga fall, i forskningssammanhang, hade data som tagits fram under omständigheter som dessa från Kina, aldrig någonsin blivit underlag för faktiska kliniska beslut.
Vi vet extremt lite ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en upplysning, inte en uppmaning.

"Drabbar bara äldre, är bara en förkylning för yngre, bara 80+ dör" .....
Har nu upprepats in absurdum av folk. Det är ingen upplysning, det är snarare ett mycket märkligt sätt att trösta sig själv på.
Och försöka finna sig i att det kanske hade kunnat vidtagits ett antal åtgärder som kunde minskat smittbördan i Sverige, men som våra ansvariga makthavare aktivt valde bort.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag var och hämtade matkassar som jag beställde på Willys.se idag vid klockan 19. Personalen sa att jag hade tur för det var panik inne i affären, folk var arga för att allting var slut. Han berättade att de flesta konserver och torrvaror, mjöl, socker osv var helt slut redan klockan 16.

Du måste bo i en liten ort nånstans? Var inne i en kvartersbutik mitt i storstaden Stockholm idag och det var inte brist på någonting. Alla konserver fanns, Alvedon och liknande fanns det gott om och någon panik, nej, det rådde det knappast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loveitornot
Några fakta som jag vet om och vill inte skrämma med inlägget.

1. Danderyd öppnade gamla akuten förra veckan. Det var så hastigt som gjorde att flertal fick jobbar genom natten samma dag. Det var innan det fanns risk för smittspridning och Anders Tegnell sa vi smittspåra enligt tidningen och press.
Det som har hänt sedan dess:
2. Smittrisken är hög.
3. Om 7-14 dagar kommer många insjukna och behöver vård.
4. Man skall nu inte försöka hitta sanning utan förbereda på bästa sätt hur man kan fortsätta livet på bästa sätt.

Tack för du delar info! Var noga med att inte dela något om dig själv som gör att du kan bli identifierad. Du bröt nog mot minst en regel när du berättade det här.
Citera
2020-03-12, 23:15
Bannlyst
Är humanist som person. Så skulle inte gå med på att se Tegnell på knäna mitt i ett torg som blir stenad till död. Men han måste få livstidsfängelse. Är beredd till vad som helst för att se detta ska ske.
Citera
2020-03-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag var och hämtade matkassar som jag beställde på Willys.se idag vid klockan 19. Personalen sa att jag hade tur för det var panik inne i affären, folk var arga för att allting var slut. Han berättade att de flesta konserver och torrvaror, mjöl, socker osv var helt slut redan klockan 16.

Vart var detta?
Citera
2020-03-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vilka länder har stängt skolorna?
hur många som helst, men sverige beter sig ff som "kärringen mot strömmen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto