2020-03-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Det är inte någon här som förstår innebörden av att stänga skolor märker jag. Stänger skolor måste föräldrar vara hemma med sina barn = vårdpersonal och annat viktigt försvinner.

Alla förstår att vårpersonal inte är alla föräldrar i svenska skolan.
Alla förstår att viruset nu kommer kunna härja fritt i den svenska förskolan/skolan.
Alla förstår att smittade barn kommer att smitta vidare sina anhöriga.
Alla förstår att vården kommer bli överbelastad.
Alla ser att andra länder som stänger skolor ordrar barnpassning för de få procent av föräldrarna som jobbar i samhällsbärande yrken.

Men du förstår inte det?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
Kan någon förklara följande för mig:

1. I länder där man stängt grundskolor och förskolor. Vad gör föräldrar som har barn och jobbar inom sjukvård och andra viktiga och samhällsbärande instanser? Stannar de hemma med barnen?

2. Är Sverige nu enda landet som slutat mäta icke-riskgrupper och därmed kommer att få en skev statistik? Testar de andra länderna samtliga fall?

3. När det talas om stängning av skolor, innefattas då högskolor och universitet? Varför stänger man inte dem, vad är förklaringen till det? Kan ju knappast vara att föräldrar då behöver vara hemma.
1) Vad jag förstår ordnar man barnomsorg till nyckelgrupper.
2) Italien övergick till samma modell för ett tag sedan.
3) FHM/Tegnell anser det inte befogat och FHM/Tegnell bestämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vi vet inte hur många kriminella finns i Sverige och hur många kommer att bli sjuka eller mer benägna att begå brott nu när coronaviruset härjar. Samtidigt vet vi inte särskilt mycket om de kriminellas livsstil.
Jag är så säker som du är på att kriminaliteten inte kommer att öka på grund av viruset.

Kriminella som gör inbrott och liknande kriminalitet är inte direkt ickerökande veganer som sover 8 timmar varje natt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Men för fan.
STÄNG ALLT!
Pizzerior, badhus, ikea och naturligtvis skolor och förskolor! Alla med barn vet att förskolan är en smittohärd utan dess like.

Wait what? Har Sverige ENDA ikke stengt skoler? Norge stengte HVER...ENESTE...SKOLE...BARNESKOLE....KINDERGARDEN ....UNGDOMSSKOLE....VIDEREGÅENDE....OG....UNIVERSI TET I DAG.

Alt annet stenger kl 18:00.
Alle som kommer fra utlandet går direkte i karantene. Mamma og Pappa kom fra Spania idag å de havna rett i hjemmekarantene.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
? Så de mörkar men smyger inte med sina intentioner? Tror du missuppfattat "mörka" isf.

De råkar kommunicera sina intentioner jag: https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Men de ämnar smyga med statistik över t ex antal döda av Coronaviruset i Sverige genom att testa så få människor som möjligt.

Är du med?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Om igen. Dödligheten uppskattas av FN organ till 1 % av de som insjuknar.
Den stora skadan av detta virus är och kommer att vara allt som görs för att försöka hindra dess spridning. Ironiskt nog.
Som om det skulle gå.

Klart det går. Vad hände med SARS och MERS? Jo, spridningen stoppades.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Länka

Hittade denna.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8105189/Spains-Queen-Letizia-tested-coronavirus.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Asså, jag är norsk och bor i Norge och för att par dagar sen bad dom folk som hadde varit i kontakt med folk från riskområden och sen blev sjuka om att testa sig. Nu testar dom inte längre, dom har med andra ord bytt strategi....

DET var min poäng, men det förstod inte du. Okej?

Jo att du är norsk har framgått.

Men du hamnade mitt emellan?

Att byta strategi låter lämpligt. Precis som i Sverige. Finns ingen anledning att jaga halvsjuka om man inte är allvarligt sjuk.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Sverige försöker mörka smittan! Nu tänker man släta över genom att få det átt låta som att covid-19 inte är så farligt.
Citera
2020-03-12, 21:40
Medlem
MRLOXs avatar
En skolstängning i Norge påverkar inte vården!
Barnehagebarn og barn på småskoletrinnet med foreldre i samfunnskritiske funksjoner, får et omsorgstilbud i sin barnehage og skole.
https://www.nrk.no/norge/alle-utdanningsinstitusjoner-stenges-_-flere-arrangementer-og-virksomheter-far-forbud-1.14940952
Senast redigerad av MRLOX 2020-03-12 kl. 21:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Precis. Om det hade varit ett så livsfarligt virus som dessa säger hade lite fler än en 80-plussare som redan var sjuk dött av de 680 officiella fall vi har. Jag vet folk som är smittade och dom säger att det är mildare än en vanlig förkylning.

Enda kruxet med det är att ingen är immun, och därför sprids det mycket snabbt. Leder till problem med vården att så många blir sjuka samtidigt, verkar leder till ökad dödlighet bland de allvarliga fallen, vilket vi ser i Italien, Spanien m.m.
De enorma åtgärder vi ser är kanske nödvändiga, men kommer ge enorma problem, med ökad arbetslöshet etc., och när detta är över kommer utmaningarna i vården vara ännu större än vad de var innan, för att det kommer finnas färre arbetande skattebetalare.
Skulle tro att om tio år kommer de nedstängningar vi ser idag diskuteras på liknande sätt som massvaccineringen av svininfluensan diskuteras idag. Diskussionen kommer då som nu vara om åtgärderna var riktiga, och de flesta, eller i vart fall de mest högljudda kommer att säga att det var fel.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vad tänker ni om konspirations-teoretikerna som skrattar åt allt detta i stundens allvar ?

Du menar förnekarna

Bara så vi sätter rätt namn på dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in