2020-03-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du måste bo i en liten ort nånstans? Var inne i en kvartersbutik mitt i storstaden Stockholm idag och det var inte brist på någonting. Alla konserver fanns, Alvedon och liknande fanns det gott om och någon panik, nej, det rådde det knappast.

Nej panik är det sista som händer i Sverige. Svenskarna brukar kallas det sovande folket och det är inte utan anledning. Det finns säkert en del som faktiskt har börjat isolera sig och så, men den breda majoriteten i Sverige verkar inte alls ha fattat att detta är allvar och Tegnell och company har inte gjort saken bättre. I Asien har man en helt annan syn på saken och där har man kontroll på spridningen. I Sverige kommer det bara att explodera kommande veckor.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassodu
Akutläkare larmar: Ingen vet hur vi ska hantera misstänkt smittade.
Enligt henne börjar riktlinjer komma först nu om hantering av smittade och misstänkt smittade, vilket hon anser är alldeles för sent. De lugnande nationella beskeden om att beredskapen är god stämmer inte, menar hon.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akutlakare-larmar-ingen-vet-hur-vi-ska-hantera-misstankt-smittade/

För sent ja och det kommer att kosta många många svenskar livet. Alla ni som kommer att begrava nära och kära 2020 - glöm inte vilka de ansvariga är, de so lät detta ske utan att ens försöka.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Och VEM FAN litar på MSB?
Det är inte alla som vet vilken helvetes dårsatan som är generaldirektör för den dårmyndigheten.
Kanske har dom inte heller sett MSBs dåralster på Youtube.

Vi andra, förstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Läkaren i Kina vårdades väl i över 3 veckor innan han dog?

Hm, minns inte. Fick för mig att det bara tog tio dagar typ.

Men det kan nog stämma.

Jag tänker att det känns orimligt att folk faktiskt dör efter fett långa vård om de endast är smittade av viruset och får lunginflammation, det måste vara extremt få.
Citera
2020-03-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Bingo. Detta kommer gissningsvis hålla på i tre-fyra månader, men situationen kulminerar om 4-6 veckor.

Några riktigt tuffa veckor väntar i slutet på april och början på maj... När vi närmar oss juni kommer det börja lätta, samtidigt som folk är härdade/avtrubbade och situationen känns normaliserad.

Till er som vill bunkra kan det vara bra att ta höjd för en månad.
Tror du de kommer börjar sätta städer i karantän?
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Yes gott folk..

Ett gott råd här är att fara och handla på morgonen direkt när butiken har öppnat :

-Minst med folk !
-Minst med folk som varit inom butiken, som hostat och klämt på grejerna !
-Nystädat !

Ta inte en sovmorgon på lördag.

Tack för tipset. Men de flesta i den här tråden har nog redan handlat.
Citera
Medlem
tandskadas avatar
Vilka, och hur, kan viktiga samhällsorgan påverkas av det vi står inför. CORONA-19

Skolor, stängs de så kommer mycket arbetskraft att försvinna i föräldrar.
Polis, många sjuka innebär färre antal uppklarade brott.
Sjukhus, KAOS.
Hemtjänst, äldre i sina hem som blir utan mat och vård.
Domstolar, uppskjutna rättegångar.
Kommunaltrafik, STOPP?
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Idag var jag på ett apotek för att hämta nödvändig medicin. Jag hade förberett besöket med att välja en tidpunkt då det brukar vara lugnt. Lugnt var det. Härligt tänkte jag och gick in.

Väl inne på apoteket väntar jag på min tur. Var något enstaka nummer innan.

Då jag står och väntar kommer en man in, går fram till personal på golvet och ber om febernedsättande samt något för torrhosta.

Personalen hjälpte glatt till och stod skrämmande nära denna person som såg påtagligt risig ut.

Jag tänkte direkt. Fan! Här är en kille med tydliga symptom på covid-19.

Jag lämnade snabbt lokalen och beställde i stället mina mediciner via nätet.

Det som slår mig är hur obrydd personalen var. Några riktlinjer måste de ju fått?

Dit går jag inte tillbaka på ett bra tag och hoppas innerligt att de ca 10m som skilde oss är tillräckligt.

Inman någon skriver 'håll dig hemma' etc så kan jag meddela att jag arbetar hemifrån och detta besök ut i samhället var ett undantag då jag tillhör riskgrupp. Även ett av mina barn.

Att jag inte tänkte på att beställa via nätet innan. Det misstaget gör jag inte om.

Detta i Västra Stockholm.

Alla på mitt apotek idag var kraftigt förkylda, var dock tvungen att hämta ut astmamediciner ändå. Lång kö också. Personalen sa att de har snart slut på alvedon, och de kommer inte att få in mer heller på ett bra tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Tydligen ingen beredskap helst i den svenska sjukvården. Man har alltså inga rutiner på plats vid händelse av pandemi generellt och inga specifik för detta virus man känt till skulle komma i flera månader. Jag känner att flera ministrar måste avgå nu

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akutlakare-larmar-ingen-vet-hur-vi-ska-hantera-misstankt-smittade/
Avgå?

Åtalas.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Mer och mer stater i USA stänger nu alla skolor. Man kan följa flödet av nyheter på Redditkanalen Coronavirus.

Är på mobilen, krånglit att länka via reddit appen.

Kan det vara denna: https://www.reddit.com/r/Coronavirus/new/

Hittade även en karta: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1yCPR-ukAgE55sROnmBUFmtLN6riVLTu3&ll=56.563849690400865% 2C12.80522636723299&z=6
Senast redigerad av Max3x 2020-03-12 kl. 23:27.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-uk-us-response-criticism-boris-trump-italy-a9398166.html
“This is what we did in Italy,” the writer continues. “We were so complacent that even when people with coronavirus symptoms started turning up, we wrote each off as a nasty case of the flu. We kept the economy going, pointed fingers at China and urged tourists to keep travelling. And the majority of us told ourselves and each other: this isn’t so bad. We’re young, we’re fit, we’ll be fine even if we catch it.

“Fast-forward two months, and we are drowning. Statistically speaking – judging by the curve in China – we are not even at the peak yet, but our fatality rate is at over six per cent, double the known global average.”

Och det är exakt det här vi gör i Sverige..

AGERA FÖR I HELVETE SOSSEJÄVLAR!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Idag var jag på ett apotek för att hämta nödvändig medicin. Jag hade förberett besöket med att välja en tidpunkt då det brukar vara lugnt. Lugnt var det. Härligt tänkte jag och gick in.

Väl inne på apoteket väntar jag på min tur. Var något enstaka nummer innan.

Då jag står och väntar kommer en man in, går fram till personal på golvet och ber om febernedsättande samt något för torrhosta.

Personalen hjälpte glatt till och stod skrämmande nära denna person som såg påtagligt risig ut.

Jag tänkte direkt. Fan! Här är en kille med tydliga symptom på covid-19.

Jag lämnade snabbt lokalen och beställde i stället mina mediciner via nätet.

Det som slår mig är hur obrydd personalen var. Några riktlinjer måste de ju fått?

Dit går jag inte tillbaka på ett bra tag och hoppas innerligt att de ca 10m som skilde oss är tillräckligt.

Inman någon skriver 'håll dig hemma' etc så kan jag meddela att jag arbetar hemifrån och detta besök ut i samhället var ett undantag då jag tillhör riskgrupp. Även ett av mina barn.

Att jag inte tänkte på att beställa via nätet innan. Det misstaget gör jag inte om.

Detta i Västra Stockholm.

Detta var veckans kanske 100e exempel på hur folk faktiskt uppför sig.

Bekräftade fall som skickar ungarna till skolan, går till gymmet, åker med familjen till jävla norra Italien och åker skidor för det är så billigt nu.

Jävla människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in