2020-03-12, 23:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Att statistiken i Sverige tyder på något annat, tycker du inte?

Ja precis vad den gjorde i Italien också. Nu rapportera läkarna där om yngre patienter som behöver respirator.

Den bästa sättet just nu är väl iallafall att lyssna på dem som är mitt i epedemin. Om vi stänger eller isolerar så hoppas vi ju på ett bättre förlopp, då är det ju bara att öppna igen. Men om vi inte gör det, vågar jag inte tänka på?

Tänk som han Björn Olsen sa, infektionsläkare.

Bered dig på det värsta - och hoppas på det bästa.

Om det bästa kommer som jag och du hoppas på, är det bara att öppna upp karantäner igen som de så smått börjar göra i Kina. Där de börjar få stopp på viruset.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Platserna tar slut imorgon eller på lördag. Imorgon eller på lördag borde vi få vårt andra dödsfall och sedan när vården klappar ihop så kommer det att gå snabbt med antalet döda.

Ja, precis. De som kommer behöva avancerad vård är väl runt 10%. Så 5 miljoner smittade, 10% blir 500 000. Lycka till vården. Tack Kina... Tack regeringen med öppna gränser...
Citera
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonklerDanske
Rätt så

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-personal-pa-intensiven-ar-smittade/

Citat:
på torsdagskvällen har flera läsare hört av sig och berättat att butikshyllor nu står tomma runt om i Malmö, till följd av att människor ”hamstrar”.

Det där måste kommit igång idag och nog bara inne i stan. Det var fulla hyllor så sent som igår. Tur man redan bunkrat då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Är det sant att vi i Sverige testat så många? Stämmer inte med förmedlad bild..

När det gäller testningen så förstår jag fullt det svåra i att avgränsa riskländer just nu, de flesta länder i världen har utbrott. Egentligen är inte ens ”att ha rest” en avgörande indikator längre (åtm inte i Stockholm), men jag håller inte med om att testandet därav blir meningslöst! Ja, smittspårning är meningslös/omöjlig, men kunskap om samhällssmitta är ju en annan faktor? Att veta hur många i samhället som är smittade är ju helt avgörande för hur vi ska ställa om, agera, hur väl vi kan möta krisen och vad vi kan förvänta oss. Att släppa det är att låta en tsunami skölja över precis som det beskrivs från Italien.

Ok, så - parallellt med andra åtgärder såsom att få folk med varje sorts förkylning att stanna hemma - hur sållar man ut de som är relevanta för tester? -> Men nog finns det väl studier..??? Det är ju inte som random förkylning. Vi vet ju - väl? - att viruset har sina karakteristika. Tex torrhostan och feber, vore väl vettigt att ha det som indikation? Och självklart med sållning av hypokondriker/triviala fall genom 1177.

Var testades de 51 med förkylning, där bara 1 hade covid?

Senaste siffran var 4600 gjorda tester men det görs ju tester hela tiden. Lite länkar nedan:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Och när det gäller att bromsa smittan så är det enklaste beskedet att ge: stanna hemma vid förkylningssymptom. Det är ingen idé att försöka ge några komplicerade råd om exakt symptom eftersom de är så överlappande förkylning, snuva och influensa. Mycket enklare råd att stanna hemma vid en vanlig mild förkylning.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Föredömligt om man inte vill ha en utspridd smitta med väldigt många allvarligt sjuka som inte kommer få vård. Sverige offrar våra äldre släktingar för ekonomins skull. Synd bara att ekonomin ändå kommer krascha när alla är sjuka. Snacka om att bita sig själv i svansen.

Korrekt. Undrar om våra styrande i Sverige verkligen förstår det här?

Om de inte förstår de, hur kan såna idioter då sitta vid sina maktpositioner? Om de förstår det, varför agerar man inte?

Man undrar ju.
Citera
2020-03-12, 23:17
Medlem
För alla idioter som hävdar att man måste ha underliggande sjukdomar...

Dr Bruce Alyward på WHO har varit i Kina och delar här med sig av sina observationer.

Tror ni han säger "There is A LOT of 30, 40, 50 years old" om det bara varit enstaka fall?

https://www.youtube.com/watch?v=XUI6DIswmFk&t=4m51s
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
* Spaniens jämställdhetsminister Irene Montero har testat positivt för Covid-19.

Nu väntar halva Sverige på att Annie Lööf kommer ut ur garderoben som Covid-19-positiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Mycket bra och balanserad intervju. Klok kille den där intensivvårdsläkaren. Lyssna på vad han säger.

Jag önskar att FHM lyssnade, och la ner självgodhet och ideologi som beslutsgrundande faktorer.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Tänk om detta hade hänt på början av 90 talet, när vi hade en RIKTIG regering som var handlingskraftig och kunde ta tag i saker o ting.

Frågade min chef idag på jobbet inom livsmedelshandel efter att distriktchefen uttalat sig om att vi måste börja förbereda oss för det här, jag fick INGEN information, inga nya säkerhetsregler, inga som helst åtgärder, inga förberedelser, ingen handsprit vi står fortfarande utan.

Blev lite irreterad, så kom en pizza resturang ägare förbi som alltid handlar hos oss och jag snackade lite skit med honom som vanligt och så kom handsprit ämnet upp, att vi fortfarande inte fått ett jävla skit även fast jag har personligen beställt 10 lådor med handsprit från företaget som ska bistå med denna nödvändiga förvaltningsvara, inte en enda burkjävel...

Han sympatiserade med mig och sa att han ska gå över till sin pizzeria och ge mig en stor burk som vi kan använda i kassan, och gav mig handspriten GRATIS, vilken jävla hjälte!

Ska panta all vår personal pant imorgon och ge honom varenda jävla krona och fråga om vi kan få en eller två stycken till eftersom vårat miljardär företag inte har råd att bistå med handsprit till personalen....
Citera
Medlem
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-uk-us-response-criticism-boris-trump-italy-a9398166.html
“This is what we did in Italy,” the writer continues. “We were so complacent that even when people with coronavirus symptoms started turning up, we wrote each off as a nasty case of the flu. We kept the economy going, pointed fingers at China and urged tourists to keep travelling. And the majority of us told ourselves and each other: this isn’t so bad. We’re young, we’re fit, we’ll be fine even if we catch it.

“Fast-forward two months, and we are drowning. Statistically speaking – judging by the curve in China – we are not even at the peak yet, but our fatality rate is at over six per cent, double the known global average.”
Citera
Medlem
Någon som har Aftonbladet + och kan öppna länken var man sitter säkrast i ett flygplan om man inte vill smittas?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5Bwqq/sa-sprids-virus-pa-ett-flygplan
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Inköpen ska skötas genom EU och de ska ett möte i början på nästa vecka vill jag minnas att socialministern sa.
Sydkorea tillverkar givetvis sina egna testkit och som du säger så vore det inte så dumt om Löfven ringde sin polare där borta, svårare än så är det faktiskt inte.
Ett annat land som jag tror gör sina egna testutrustning är Tyskland. (Jag antar även att Tyskland har haft mycket större lager av testutrustning samt mycket bättre beredskap generellt än Sverige).

Tyskland har nu 2745 smittade. 779 nya smittade idag! Men bara 6 omkomna hittills.

Jag tror Tyskland kan bli Europas Sydkorea. Massiv snabb testning och få döda. (Tyskland har säkerligen även en god tillgång på intensivvårdsplatser och ventilatorer.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-12 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in