2020-03-14, 02:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här viruset liknar mycket SARS-CoV-1. Hos de som infekterades av SARS-CoV kunde man detektera T-minnesceller ett år efter genomliden infektion.

Att detta skulle vara helt olikt det tidigare SARS-viruset är noh inte så troligt.

Däremot är SARS-CoV-2 ett RNA-virus precis som influensavirus och muterar friskt. Det var det som inträffade med Spanskan.

Det är precis det här jag fruktar. Inte för min egen del, men vem ska ta hand om mina föräldrar? Jag litar på att mina barn gör det, men känner en väldig olust inför det. Det är ju mitt ansvar, inte deras.
Citera
2020-03-14, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Jo viruset trivs ej i värme skulle ej va kul om Grönans alla konserter blev inställda. Nu.är det iof inga bra inbokade ännu. Och vaddå Game of Thrones?
Den här snubben drog snarlikt ett GoT quote tidigt i intervjun https://youtu.be/E3URhJx0NSw och tycker det passar rätt så bra. Det kanske inte är den långa natten vi står inför men det är nog vinter allt.

F.ö. värme inte något större hinder för viruset. Det sprids även i varma klimat. Men vi kan ju hoppas.
Citera
2020-03-14, 02:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här är vad du kommenterar;

Och med tanke på att folk utvecklade immunitet mot spanska sjukan blir din kommentar totalt obegriplig.

Utveckla din kommentar, jag har nyss läst på om spanska sjukan, vad menar du egentligen?

Ja den kom i tre vågor, det här är den första. Vill du ha fler? Jag vill inte dö, vill du?
Citera
2020-03-14, 02:46
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt

Man är beredd att gå över lik för att få skolor stängda i syfte att rädda livet på kryckliga åldringar som ändå kommer att dö inom kort, ofattbart naivt och ett svek mot barnen, oftroligt lågbegåvat.

Vi kan skydda de svaga trots att skolorna är öppna. Vi vet nu att barn till största delen, i stort sett alla, inte blir allvarligt sjuka, således ingen anledning att stänga skolor, och blir de sjuka stannar de hemma, och smittar de en förälder stannar föräldern hemma, och ingen besöker de svaga, så bygger man flockimmunitet samtidigt som de svaga skyddas.

Vilken jävla idiotkommentar, bara för att folk är gamla ska vi bara skita i dom och låta dom dö? Glöm inte att dom också är en del av uppbyggnaden av samhället och bara för att de är gamla så ska vi inte skita i dom utan vi ska låta dom leva deras sista år på ett fint sätt.

Egoist jävel.
Citera
2020-03-14, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är precis det här jag fruktar. Inte för min egen del, men vem ska ta hand om mina föräldrar? Jag litar på att mina barn gör det, men känner en väldig olust inför det. Det är ju mitt ansvar, inte deras.
Ja tyvärr är ju infektionssjukdomar en av livets förtretligheter. Den bästa rustningen mot ångest och oro för sådana här hemskheter är kunskap. Och ett enat samhälle.
Citera
2020-03-14, 02:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja den kom i tre vågor, det här är den första. Vill du ha fler? Jag vill inte dö, vill du?

Det är ett obestridligt faktum att jag kommer att dö, alla gör det någon gång, inte en fråga om vilja.

Covid-19 kan komma i flera vågor, dock går det inte att utrota, särskilt inte om det muterar till en typ som våra immunsystem inte känner igen, men i den här vändan finns empiri som talar för att vi blir immuna.
Citera
2020-03-14, 02:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det fär är ju som att be om att bli smittad. Du kontaminerar ju platsen där du sysslar med det där och även dina kläder etc om nu filtret innehåller virus.

Släng skiten istället. Jag skulle elda upp dem.

Det finns en studie som visar hur länge ncov-19 överlever på olika material, kolla den och sätt saker i karantän utefter det. UV-ljus hjälper säkert till att förkorta tiden, men lita inte på det.

https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

Studien är inte peer-reviewed, men det bästa vi har so far.
Citera
2020-03-14, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Hur kommer det sig att SVERIGE eller ja vår minister och respektive kollegor är så naiva? Varför stänger alla andra ner skolor utom Sverige...

Vilket tjat det är om skolorna hela tiden. Det finns mkt viktigare åtgärder som knappt diskuteras alls i det här forumet. Den viktigaste frågan är hur man dämpar spridningen till de äldre. Det är nästan bara dom som hamnar på intensiven och belastar sjukvården. (ja det finns undantag med friska yngre individer men sammantaget utgör dessa inte ens en procent)

Man dämpar inte spridningen till dom genom att stänga skolorna. Tvärtom, vem är det som ska ta hand om ungarna när föräldrarna är på jobbet? Det blir mormor och morfar. Det är inte på ministrarnas inrådan som vi håller skolorna öppna. Regeringen ska lyssna på myndigheten och experterna i en sådan här situation. Det är väl ingen som på allvar tror att ungar inte kommer att ingås ändå?

Storbritannien agerar precis lika som Sverige, men är bättre på att förklara varför man gör olika åtgärder. En mycket bra och tydlig presskonferens från tidigare idag.

Varför slutar man testa?
- Varför stänger man inte skolor?
Osv!
https://m.youtube.com/watch?v=paSQTT...ature=youtu.be
Citera
2020-03-14, 02:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja tyvärr är ju infektionssjukdomar en av livets förtretligheter. Den bästa rustningen mot ångest och oro för sådana här hemskheter är kunskap. Och ett enat samhälle.

Kunskap har jag, enat samhälle not so much - vi är ju totalt polariserade, tyvärr.
Citera
2020-03-14, 02:52
Medlem
messiasibids avatar
Spain reported 2,086 new cases of coronavirus on Friday and 66 new deaths, raising the country's total to 5,232 cases and 133 dead - BNO news
Citera
2020-03-14, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Hittade ett klipp från 7:e mars där statsepidemiolog Anders Tegnell delar med sig av sina kunskaper.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fler-coronafall-att-vänta-men-färre-smittade-från-italienresa-12531710

Kan inte se det. Tv4 tillåter inte krypterad uppkoppling. Vad säger han för något?
Citera
2020-03-14, 02:53
Medlem
Citat:
Kunskap har jag, enat samhälle not so much - vi är ju totalt polariserade, tyvärr.
Vi kommer tvingas bli mindre polariserade om pandemin blir allvarlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in