2020-03-12, 22:32
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
"Coronavirus: South Korea’s infection rate falls without citywide lockdowns like China, Italy

South Korea had 7,513 Covid-19 cases as of Monday, with daily infections falling for a fourth consecutive day

Officials attribute the decrease to mass testing, improved public communication and the use of advanced technology"
Kanske dit Tegnell skulle åkt och kollat lite och inte till Somalia.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns många sätt man kan lösa problemet. Men man vill inte. Man kan ha barnvakter. Man kan ha skola öppen just för denna grupp. ALLT kan lösas om man vill.
I Norge har de vissa klasser öppna, där barn till föräldrar med samhällsnödvändiga yrken går. Det blir en form av den gamla B- skoleundervisningen, flera klasser i ett klassrum. Måste det gå, så går det. Inte mer med det.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
SJUKT att Tegnell numera har samma makt som Gud fader själv i Sverige. Som en enväldig diktator, härskar över liv och död.
Som han nöjt konstaterade i Aktuellt så HAR han stor makt.

Det var när programledarna frågade honom om varför Sverige tog en väg och Danmark/ Norge en annan när det gällde att stänga skolor, beordra karantän och hemarbete. Då undslapp sig Tegnell att politiken i dessa länder hade mer makt. I Sverige däremot så har myndigheterna en stor makt gentemot politiken och det var därför som Sverige gick en annan väg.

Så FHM/Tegnell bestämmer.
Citera
2020-03-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Kina ska väl också slå igen butiken tänkte jag väl.
Köper du ofta mat direkt av bonden? Findus eller Scan står det på min mat.

Du är en idiot.

Kött, spannmål, potatis och grönsaker är vi självförsörjande på.

Självklart köper du det på Ica och Ica av bönderna.

Findus och Scan går självklart över till 100% svenska råvaror pga importstopp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
JohNils text är klockren. Kanske ska du läsa den igen om du inte förstod. Inget att skämmas för - vår statsminister...

Förstod?
Förstod du?

Jag förstod precis allt, och det var ju precis vad jag skrev - Att den var tämligen intetsägande avseende det jag tidigare kommenterat. Alltså hans svar på det jag skrivit.
Jag efterfrågade vilken forskning X personer lutade sig mot. Det var inte mer än så. Att forskning kan användas på olika sätt är korrekt, men det har ingenting alls med det jag skrev göra.

Hur resonerar du i ditt svar?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Återigen.
Vilken forskning säger det här?
Det är en gissning. Inget annat.

Vi har inte haft en pandemi av den här graden i världen på väldigt många år så när exakt hade du tänkt dig att dessa studier skulle gjorts?

Behöver du verkligen studier levererade till dig för att förstå en så självklar sak? Det är inte mer komplicerat än 1+1=2.

Låt mig förklara för dig:
Vi har nu ett smittsamt virus i samhället och det är ingen hemlighet att folksamlingar är den största riskfaktorn när det kommer till spridning (detta finns det studier på så det räcker och blir över).
Vad exakt sker på skolor? Jo, det samlas många människor vilket betyder just folksamlingar vilket då i sin tur naturligtvis innebär snabbare och större smittspridning.

Vet inte om du är seriös men annars är det rätt häpnadsväckande att man ska behöva förklara det här för en (förmodat?) vuxen människa.
Senast redigerad av Utspilld 2020-03-12 kl. 22:36.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
http://i.4cdn.org/pol/1584037625644.jpg

Inlägg av en person på det stora internationella forumet 4chan, publicerat den 31 Januari 2020. Inlägget är på engelska, personen har bekanta som arbetar inom WHO och inlägget som är nästan 1.5 månad gammalt förutspår sådant som skett nu de senaste dagarna/veckorna.

Intressant läsning.

Har du gjort understrykningarna? Kan du länka till sidan?
Skrämmande snarare än intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Fan vad jag hatar när de sitter och ler i burken när de ska besvara allvarliga frågor(corona) från b la allmänheten!
Undrar om dom har sömnbrist och är allmänt slutkörda.
Tenderar att göra folk till vrak.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Var nånstans hittar du den uppgiften?
Kolla på worldometers.info Frånsett Kina så är det inte många friskförklarade

Om du kollar där så ser du att 68 898 står som friskförklarade, mot 4969 dödsfall globalt. Ja, Kinas data är betydande för statistiken för det var där det gick av stapeln.

Men ok, jag fattar vart du vill komma. Att Kina mörkar. Låt gå, men då får du också ta i beaktande att mörkertalet bland smittade påstås vara enormt.

När myndigheterna säger 600 smittade är det snarare många, många tusen. Men dessa kommer aldrig testas eller läggas in. Än mindre dö av det.

Jag tror att i slutändan är dödligheten mindre än befarat, även om många gamlingar dör på kort tid.

Att Italien säger att även 40-åringar vårdas på intensiven stämmer säkert, men de är en minoritet. Det kommer alltid finnas undantag. Det finns 20 åringar som dör av en Red Bull pga dåligt hjärta. Dessa skulle inte överleva covid-19 heller, förmodligen.

All fakta vi vet nu gör gällande att den absoluta majoriteten av de svårt sjuka, och dödförklarade, är äldre och sen tidigare sjuka och svaga. Detta i kombination med det stora mörkertalet bland smittade visar att vi ska vara glada att det inte är värre - och hoppas det inte blir värre.

Men som sagt, myndigheterna är redan borttrollade av covid-19 så det bådar inte gott i vilket fall. Det finns ingen som helst koll.
Citera
Medlem
quqs avatar
Citat:
Antingen är Sydkoreas 0.8% dödligheten närmare sanningen. För de masstestar. Eller så har Sydkorea en snällare variant.

Svårt att lita på dessa siffror, blir egentligen mest gissningar.
Mörkertalet är såpass stort då det är omöjligt att bokföra alla.
Men Jaa, jag litar mer på Sydkoreas siffror än Italiens.
Citera
2020-03-12, 22:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Om man stänger skolorna. Då måste alla som stannar hemma med sina barn avstå både lön och bidrag. Det kommer gnällas över detta.

Kan man inte låta dom ta ut sin sommarsemester?
Citera
2020-03-12, 22:34
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Huddinge rapporterade 15-17 inlagda men så pass uttalade symptom att de krävde sjukhusvård.

Igår pratades det om 2 IVA patienter varav en dog. Hur kan det helt plötsligt vara 15-17 inlagda?
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-12 kl. 22:35. Anledning: Redigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in