2020-03-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Såg Tengil nu på aktuellt. Vi har ingen spridning bland folken...därför onödigt med insatser...
Hur vet man det om man inte testar folk längre, efter senaste dagens information från fhm är de ändå klart budskap att man inte ska ringa 1177 och be om provtagning om man misstänker corona då dom inte tänker göra någon provtagning ändå, om man ens kommer fram.
Citera
2020-03-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Behandling och vaccin?
Jag glömde nämna att det kanske finns hopp om behandling.

Remdesivir, som egentligen togs fram mot Ebola, har testats mot Corona med lovande resultat.

Vaccin kan tänkas börja testas på människor om någon månad.

Det är för tidigt att betrakta något av detta som lösningar, men en behandling som hjälper och ett vaccin som, till att börja med, kan ges till utsatta grupper, som vårdpersonal och t.ex. personal i livsmedelsaffärer och äldre skulle ju vara lite av en game-changer.

https://www.jwatch.org/na50889/2020/03/03/remdesivir-promising-antiviral-against-coronaviruses

Goda nyheter! Dessutom beviljade Läkemedelsverket en beredskapslicens för Remdesivir igår. Frågan är hur tillgången ser ut? Klarar Gilead att få upp tillräcklig produktion?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det väller in "råd" och "fakta" från alla håll o kanter.
Varför skulle vi inte kunna lita på svenska läkare?
Du menar att de medvetet ljuger för att de har fått "direktiv"? Eller att de är värdelösa jfrt med utländska läkare och knappt är kvalificerade som undersköterskor?

Personligen ser jag ingen anledning till att inte kunna lita på dom.

Har dom haft rätt hittills, och då menar jag främst Tegnell?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför är det så viktigt med tester? Viruset är ju här nu
"Coronavirus: South Korea’s infection rate falls without citywide lockdowns like China, Italy

South Korea had 7,513 Covid-19 cases as of Monday, with daily infections falling for a fourth consecutive day

Officials attribute the decrease to mass testing, improved public communication and the use of advanced technology"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Viktigt för dig i Stockholm

Sedan den 10 mars kommer kommuner, skolor och äldreboenden inte rapportera om eller bekräfta fall av Corona i verksamheten.

De hänvisar till Smittskydd Stockholm som sköter provtagning och smittspårning som där igenom informerar berörda.

Sedan den 11 mars gör smittskydd Stockholm inga provtagningar eller smittspårningar om en smittad inte är så kritisk så denna får vård på sjukhus.

Sedan beskedet från FHM den 11e har inga kommuner ändrat sina regler (för det får de inte)

Med andra ord kan dina barn på skolan vara utsatta för smitta, deras lärare och rektor veta om detta men de FÅR inte berätta det för dig.

Därför jag tog ungarna ur skolan den 10e. Skit att ha dem hemma för bråkar hela tiden men det går nog över till midsommar.

Tips! Sjuka pga ”lite snoriga” så säger ingen emot.

Inte ens kommunen eller skolan får veta något om bekräftade fall, det är smittskyddet som tar kontakt även med dem om det är aktuellt.

Så rektorn/personal får inte veta något heller. Det är bara om den smittade själv förmedlar detta till skolan som de får informationen.

Hoppas att de som kan håller sina barn hemma/jobbar hemmifrån. Det minskar spridningen och underlättar för de som jobbbar med människor.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som en parentes så har den norska oljefonden minskat med 1 biljon i värde sedan mitten/slutet av februari, 2020...

Synd om Norge men även om Sverige som är beroende av att Norge går bra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hur orolig är du för influensan, för att du själv eller någon i din omgivning ska bli allvarligt sjuk eller dö?
Vad gör du för att klara dig ur situationen?
Om du är väldigt orolig förstår jag faktiskt inte varför du är inne på flashback och diskuterar Anders Tegnell.

Vad är det för efterbliven logik, jag har vidtagit åtgärder, tycker du att jag ska springa runt i panik och skrika att vi alla kommer att dö.
Jag är inte extremt orolig och framförallt inte för egen del dock orolig för mina föräldrar.
Mest orolig är jag för ekonomin och vad som kommer hända med samhället, svenska myndigheter har inte kontroll.
Det är alltid samma visa, de är handlingsförlamade och extremt långsamma.

Dock så finns det inte särskilt mycket som jag kan göra utöver att se på detta elände och skaka på huvudet.
Sen så kommer jag att fortsätta att ösa skit över Tegnell dag som natt över hela internet det har denna inkompetenta människa förtjänat.
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DashSnoww
Min fråga lyder: Hur vet du det?

Ingen vet Covid-19 siffror ännu då det är en pågående pandemi. Men försök görs att kvantifiera utfallet. Jag tar ett exempel:

Drygt tre procent enligt dessa:
https://ourworldindata.org/coronavirus

Jämför med Spanska sjukan kom i tre olika vågor men med det totala resultatet enligt wiki:
"Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier, där högst 0,1 procent dör"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Betänk hur mycket bättre vårdmöjligheter vi har idag. Ändå får vi dessa förfärliga siffror för Covid-19

Då 1-5 miljarder människor. Nu närmar vi oss 8 miljarder.

Har du bättre siffror?

Edit:
Bleak and worried, Netanyahu implies virus could kill tens of millions worldwide
Closing schools, telling Israelis to stay away from each other, and urging an emergency government, PM likens coronavirus to Spanish flu of 1918, which killed up to 50 million
....
The last threat to which the coronavirus could be likened, he said, was the Spanish flu, one of the deadliest epidemics in human history, “which raged worldwide” in 1918. “Tens of millions of people died from it,” he noted, “at a time when the world population was a quarter of today’s.”
https://www.timesofisrael.com/bleak-and-worried-netanyahu-implies-virus-could-kill-tens-of-millions-worldwide/
Senast redigerad av longbow4y 2020-03-12 kl. 22:30.
Citera
2020-03-12, 22:22
Medlem
Finns det någon punkt då viruset självdör för att det blir för varmt eller något sånt?
Har vi någon yttre gräns på hur länge den här cirkusen kan pågå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Anders Tegnell Är ansvarig för att Stärka Sverige vid en eventuell epidemi, läser nu att material är slut på sjukhusen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7KBL/larmet-fran-sjukhusen-allvarlig-bristsituation-pa-kort-och-lang-sikt

Idag är alltså runt 600 insjuknade fall och vi har slut på material. Är det inte det som är hans jobb? 600 av 10 miljoner är 0,00006% av den totala befolkningen. Är det ett godkänt resultat? Går på knäna efter 600 fall...

Har vi stått förberedda? Nae jag är redo att kasta honom framför bussen.
Om du känner någon i vården så skulle du veta att det är brist på massa saker, som t. ex. andningsmasker. Sverige är uselt rustat för detta. Dessutom utan smittspårning och med relativt få tester. Detta ser mörkt ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Barnen får milda symptom, jag tänker på lärare varav många är till åren komna. Vart är deras arbetsgivare, varför tar ingen ansvar för deras arbetsplatssäkerhet? Varför rasar inte lärarfacket?

Du kan ju ta lärarfackets totala tystnad som ett kvitto på att civilförsvaret är aktiverat. Det är krishantering, inget annat.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Det är bara en tidsfråga innan smittan tvingar skolor att stänga ner totalt.

Vissa verkar leva i nån slags fantasivärld där dom tror att verksamheten ska rulla på som vanligt, men då kommer viruset bara spridas ännu mer.

Ända sättet att stoppa den här smittan är en total lockdown av varje enskilt land.

Kommer bli jävligt kostsamt, miljarders miljarder.
Företag kommer gå i konkurs mm.
Men enda sättet att stoppa skiten är atg sätta hela länder i "karantän", undantagstillstånd med utegångsförbud mm. Its the only way.

Viruset är extremt smittsamt, men det verkar inte folk ha greppat riktigt än i Sverige.

Det går inte att stoppa, det måste du ju förstå? Det handlar om att försena, få till en längre insmittningsperiod.

Visst det är smittsamt, men relativt låg dödlighet. En kraschad ekonomi är värre än 100 000 döda svenskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in