2020-03-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nej, inte i det här läget. Det är fri spridning nu, det enda som hjälper är att stänga skolor etc.

Fri spridning har det varit både tendenser till och konstaterat ”länge”.

Vad säger att skolstängning avhjälper det?
Vilken pandemiforskning lutar du dig mot?
Citera
2020-03-12, 21:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Än så länge ja. Men vad tror du kan hända när Sverige väl vaknar upp och inser vad som måste göras?..

Jag kan tala om för dig att jag redan hamstrat toapapper, tvål, schampo, deodorant, tandkräm, tvättmedel, diskmedel och flera andra hushållsartiklar som riskerar att sälja slut under en karantän. Mitt förråd är säkrat för ca två år framåt. Varor som jag ändå kommer använda mig av.

Maten fixar jag genom jakt. Skogen är full av ren och älg.
Under svält och anarki så finns inga jaktlagar eller särskilda säsonger.

Ledsen, men så orolig är jag inte. Dock kommer jag kanske till nästa vecka börja bygga ett litet lager.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Varför sluta sverige att räkna fall?
Är inte det ganska dumt att inte testa alla?

Sluta nu. Ladorna är tomma. Det går inte. Man får prioritera det viktigaste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Sverige stänger ingenting

Nå som Norge, Danmark, Polen og mange mange mange andre land har stengt så burde Sverige gjøre det samme ASAP!
Citera
2020-03-12, 21:54
Medlem
Denna epidemi får mig att tänka på alla asociala människor med blyghet osv. Tack vare att de har svårighet att beblanda sig med människor är det ju dessa som överlevt epidemier i äldre tider innan medicinvetenskapen utvecklats.

Så där har vi ju ett svar på varför så många idag har sociala svårigheter // vardagsfilosof
Citera
Medlem
Ok. Smittan är utom kontroll. Smittspårningen är avslutad.
Nu gäller total isolering och nedstängning av allt som inte är absolut nödvändigt.
Stäng arbetsförmedlingen och försäkringskassan - låt de arbetslösa sitta hemma och lyfta bidrag bara.
Citera
Medlem
I New York verkar det som om man bara ställt in Disney musikaler och där är med sammankomster på 500 personer . Enligt insidethemagic så stänger alla Broadway shower ner under 1 månad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Litar du mer på Sverige än Danmark och Norge?

Skillanden i beslut är anmärkningsvärd och kommunikation till medborgare skiljer sig också på många sätt.
Ja det är svårt val. Vad kan jag som medborgare göra annat än att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer?

Noga med hygein, undvika nysa och hosta öppet, vara hemma vid symtom, ha grundläggande beredskap, inte resa etc.

När det gäller samhällsåtgärderna får jag helt enkelt lita på att vi tar rätt beslut. Både Norge/Danmark och Sverige har likvärdigt med smittade just nu, så uppenbarligen har Norge/Danmark inte gjort något mer effektivt.

Håller med om att kommunikationen skiljer sig markant. Där är en punkt jag håller med i kritiken, FHM har uttalat sig klumpigt gång på gång.
Citera
Medlem
Ganska skrämmande att se att nästan varenda land följer Italiens utvecklingskurva.

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/03/10/11/25777764-8094951-image-a-19_1583840215262.jpg
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det är ju ett faktum att paniken ger större konsekvenser än själva viruset. Alla åtgärder som görs, görs för att lugna folk. Jag tycker det är helt otroligt att man låter hela världsekonomin krascha bara för att man ska låta folks rädsla styra. Det enda man behöver göra är att sätta riskgruppen i karantän och låta viruset blåsa över. Ju fler friska som blir smittade och immuna desto mer försvagat kommer viruset att bli. Som vi jobbar nu så kommer viruset bara vandra runt och mutera.

En annan sak som jag inte förstår är varför våra sjukhus är fulla då vi bara har två allvarliga fall (dog den ena?)? Åker folk på fullt allvar in till akuten för att de har COVID-19? Det är ju som att ha influensan för friska människor. Inte konstigt att smittan sprids.
Huddinge rapporterade 15-17 inlagda men så pass uttalade symptom att de krävde sjukhusvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Varför så upprörd?

Vad är det som förespråkar att detta är bara början på något stort och utdraget.

Visst är det inte trevligt, men se på ebola. Det var ett ännu värre virus. sars var också mer aggressivt.
Men det är återigen sunt förnuft som råder, tvätta händerna, undvik trånga folkmassor. Ingen rocketsience.
Detta virus är mycket värre än Ebola och SARS just pga att det inte är lika dödligt.
Det innebär att det har kapaciteten att sprida sig mycket effektivare.
Titta hur det ser ut efter några veckor, inte många platser på hela jorden som inte redan har utbrott.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Han (idioten) fattar inte att anledningen varför Japan har lika många smittade som Sverige beror på att alla där bär munskydd för att förhindra smittan, den här killen vill inte ha smittan och har förmodligen ett FFP3 skydd och gör helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in