2020-03-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Brukar Italien försöka isolera 15 miljoner människor för en vanlig influensa?

Det är just sådana politiskt överdrivna reaktioner som är hotet. Viruset i sig är sett till tillgänglig data inte direkt värre än en vanlig influensa.
Citera
2020-03-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Det jag förlorade 2008 tog 10 år att få tillbaka så lärdom från det så sålde jag allt jag hade för två veckor sedan. Mentalt orkar jag inte göra den resan igen.

10år?! Wow. Du måste köpt precis på toppen och/eller haft väldigt otur med dina placeringar. Vad jag minns så tog det 2-3 år innan värdet var ungefär detsamma men sen kom det givetvis utdelningar under tiden.
Citera
2020-03-09, 18:17
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det beror på vilken typ av krasch detta är. Är det som IT-kraschen eller finanskrisen kan det ta 5-10 år; är som den Japanska kreditbubblan så kanske dina barn får se dina aktier gå in i blått. Sedan finns det så klart mindre krascher.

Problemet är att det finns en del likheter med alla dessa. Mest skrämmande är så klart likheterna med den japanska. Be till gud att vi inte får minus räntor i USA.

Tack för ditt svar. Jag har bestämt mig för att inte sälja ett dugg.
Det ska bli väldigt intressant att återbesöka denna tråd om, vi säger 4 månader.
Jag sätter en påminnelse i kalendern.

Jag kommer att fortsätta pumpa in ca ~ 10k i månaden. Du skulle säkert gå i taket om du visste vilka förhoppningsbolag jag placerar i. Däremot ska jag from nästa lön börja sätta in i breda fonder också.
Citera
2020-03-09, 18:19
Medlem
HarryManbacks avatar
Månadssparar som vanligt och behåller dom placeringar jag tidigare gjort.

Tror på min investeringsfilosofi och sparar på lång sikt, +10 år.

Oro på marknaden är en del av spelet.

Sen när det gäller Fire och personligheter som farbror fri så rekommenderar dom att ha 1-2 års utgifter utanför börsen. Just för sådana här tillfällen och större nedgångar.
Citera
2020-03-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ko sa inte orande att hela sjukvarden packar ihop pga corona? vanlig influensa e ju läkare med personal vaccinerade mot.
Eller vill du till ett sjukhus för att smittas?

Återigen detta är ett resultat av människans oro, hysteri och överdrivna reaktioner. Vi kan spara på sjukvårdsresurser genom att sluta göra tester och sluta försöka smittsspåra och vårda människor som inte behöver vård. Hursomhelst, så även om vården skulle bli lite extra belastad ändå kortsiktigt så är det inte något hot emot världsekonomin i sig.
Citera
2020-03-09, 18:20
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sitt stil... hur skall annars vi supersmarta kunna tjäna pengar 😊

Utveckla ditt resonemang.
Citera
2020-03-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
https://www.ig.com/se/index

Nu är det på -1,6. Om det fortsätter såhär kommer det bli -5 % imorgon också. Enkel matte.

Tack. Det kan det mkt väl bli, dock som sagt tidigt. Det kan vända väldigt snabbt. Men de närmaste veckorna/månaderna lär vara ganska så röda om någon nyhet kommer och förändra bilden.
Citera
2020-03-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
10år?! Wow. Du måste köpt precis på toppen och/eller haft väldigt otur med dina placeringar. Vad jag minns så tog det 2-3 år innan värdet var ungefär detsamma men sen kom det givetvis utdelningar under tiden.
Har varit på börsen i 25 år och i stort sett bara haft högrisk så fallet blev rejält 2008 tyvärr, men risken visste jag om. Men när jag nu lämnade så blev det ändå rejält med plus o kassan. Dock mentalt jobbig resa och pengarna behövs inom 5-10 år så också därför jag sålde allt.
Citera
2020-03-09, 18:30
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Det ska bli väldigt intressant att återbesöka denna tråd om, vi säger 4 månader.

Jag kommer att fortsätta pumpa in ca ~ 10k i månaden. Du skulle säkert gå i taket om du visste vilka förhoppningsbolag jag placerar i. Däremot ska jag from nästa lön börja sätta in i breda fonder också.

Gör så. Bara det inte är LightAir för då får herr Trudeau hjärtattack.

Sedan vill jag klargöra att jag inte tror vi får en mega krasch. Risken för de hemska scenarierna är nog mindre än 30%. Troligast är nog "bara" en recession och en del konkurser. Med en sättning på ytterligare 10-15% på börsen. Såna saker har vi varit med om många gånger.

Däremot är en snabb återhämtning ännu mindre trolig än en mega krasch. Kreditmarknaden handlar redan en massa bolag som om de är i konkurs. Någon sitter på dessa företagsobligationer och kommer sitta med en massa kreditförluster. Sådant påverkar ekonomin långsiktigt.
Citera
2020-03-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Det jag förlorade 2008 tog 10 år att få tillbaka så lärdom från det så sålde jag allt jag hade för två veckor sedan. Mentalt orkar jag inte göra den resan igen.

Snygg säljning!

Bisarrt nog är OMX30 nu nere på toppen från IT-bubblan år 2000. Och då finns det fortfarande fallhöjd. Att det inte spelar någon roll när man handlar långsiktigt som bankerna hävdar är en sådan extrem lögn.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-09 kl. 18:35.
Citera
2020-03-09, 18:33
Medlem
Citat:
Utveckla ditt resonemang.
Öh!?
Ni sitter still och köper var månad och vi aktiva följer verkligheten och tjänar pengar på er småsparare.
Citera
2020-03-09, 18:35
Medlem
Citat:

Stackare... du kommer förlora megamassor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in