2020-02-29, 20:20
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Det är inget ras i mina ögon.

Så är det ju, en del har tappat 80% medans andra tappat 5%.

Beror helt på vilka papper man har.
Citera
2020-02-29, 20:24
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Så är det ju, en del har tappat 80% medans andra tappat 5%.

Beror helt på vilka papper man har.
Om man tappat totalt 80% denna vecka så har man haft mycket häv och obefintlig riskspridning. En person som redan på förhand dragit ner byxorna och böjt sig framåt..
Senast redigerad av FB-das1 2020-02-29 kl. 20:43.
Citera
2020-02-29, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
OMX PI och 30 ligger nu på samma som i mitten av oktober 2019. Jag låg plus då och ligger lika mycket plus idag. Det är inget ras i mina ögon.

Va bra då... själv hade jag en 450 k i netto från Securitas i November, hade samtidigt 400k på mitt bostadslån...

Valde att casha bort bostadslånet. Känns som rätt bra val.

(edit kommer gå in på G4S eller securitas igen under slutet av nästa vecka)
Senast redigerad av antisocial666 2020-02-29 kl. 20:35.
Citera
2020-02-29, 20:50
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Småsparare, hade gjort 15k+ fram tills raset. Nu 4k+, ISK.

Är småpengar men är väl bättre att inte sälja något, och räkna med att inom några månader har det återhämtat sig? Det här är väl manipulerat och planerat för att folk ska sälja av i ren panik som alla andra gånger?

Börsen har varit överhettad lång tid, tror man är naiv räkna på tidigare nivå som nått normalt. Tvärtom så är det en bit ner till normalt än
Citera
2020-02-29, 20:51
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Om man tappat totalt 80% denna vecka så har man haft mycket häv och obefintlig riskspridning. En person som redan på förhand dragit ner byxorna och böjt sig framåt..

Kolla in forum som avanzas aktiechatt, det är 100% förhoppningsföretag som diskuteras.
Citera
2020-02-29, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
"Ånej"

Det lustiga här är ju att det är folk som reagerar precis som du på saker som coronavirus och börsfall och omedelbart kastar sig på säljknappen som direkt orsakar nedgången ni fruktar så. Tänk om ni någonsin bara lärde er att ha is i magen och sitta still i båten. Då skulle vi alla bara kunna chilla och slippa de här dramatiska rasen.

Behålla mitt innehav, sitta still i båten och ta det lugnt. Sedan när raset verkar avstanna och vi börjar se små tendenser till uppgång igen - köpa upp aktierna som ni i panikgänget dumpat, så billigt som möjligt. Det är av precis den här anledningen man aldrig ska ligga fullinvesterad. Ett sånt här ras är bara ett lysande köpläge om man har kosing i plånkan

Du har ju helt fel. Det är småspararna sim alltid sitter still i båten medan de stora hajarna dumpar sina innehav.
Citera
2020-02-29, 20:58
Medlem
Trevligt.kontos avatar
På Nordnet måste man svara på frågor för att få handla med vissa papper. När man läser sådana här trådstarter och ser hur folk beter sig undrar man om det inte borde gälla handel med alla värdepapper. Ett aktiekörkort.

Sitt still och andas låångsamt
Citera
2020-02-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallskorsten
Du har ju helt fel. Det är småspararna sim alltid sitter still i båten medan de stora hajarna dumpar sina innehav.
Det är ju för att det är fler säljare än köpare som det går ner.

Många stora hajar har väntat länge på ett tillfälle att sänka börsen och kapitalisera på den efterföljande uppgången. Corona råkade bara bli verktyget de väntade på.

De sjuka uppgångarna 2019 samtidigt som de största företagen i USA länge har sett en avmattning i faktisk lönsamhet är indikatorer på att detta var på gång, oavsett anledning.

Med det sagt så är jag övertygad om att vi, trots att det kommer vara turbulent i några veckor nu, kommer se nya ATH senare i år.

Vi kommer långsamt vänja oss vid allt högre och högre PE-tal de kommande åren samtidigt som vi kommer fortsätta med nya ATH i princip varje år.
Citera
2020-02-29, 21:19
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Kolla in forum som avanzas aktiechatt, det är 100% förhoppningsföretag som diskuteras.
Vilka dårar.. Mycket millennials antar jag? Hade inte kunnat sova lugnt med galen portfölj.

När börsen varit stark länge så blir kanske folk blinda för risken som faktiskt finns där.
Citera
2020-02-29, 21:22
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
På Nordnet måste man svara på frågor för att få handla med vissa papper.

Jag fick en dag en ide och lade in en köp när deras quiz poppade upp, det sparade mig troligen en hel massa pengar
Citera
2020-02-29, 21:23
Medlem
I takt med att allt fler smittas så kommer börsen att falla. Jag tror det blir mer nästa vecka än den gångna. Börsen kanske kommer att vända uppåt den dagen man ser en ordentlig minskning av spridningen, men dit är det långt. Det absolut viktigaste just nu är att försöka se till att man får vara med om uppgången.
Citera
2020-02-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
På Nordnet måste man svara på frågor för att få handla med vissa papper. När man läser sådana här trådstarter och ser hur folk beter sig undrar man om det inte borde gälla handel med alla värdepapper. Ett aktiekörkort.

Sitt still och andas låångsamt

Jag ser inget fel i att sälja 100 värdepapper för 100 spänn i måndags, för att få köpa 120 värdepapper för 100 spänn om ett par veckor.... Skönt att passa på att köpa på sig fler papper till samma pris som man hade innan. Varför följa en röd siffra tillbaka upp till nollan istället för att sätta en ny nolla och följa den blå siffran upp? Sitt du i båten för det är bästa strategin om man vill se en lååångsam(are) ökning över tid. Strategin fungerar bra, men är kanske inte effektivast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in