2020-03-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hygglig direktavkastning också men kostade under 57 kronor alldeles efter notering för 4 år sedan ser det ut som, med tanke på att hotellen lär ha problem ett tag till kommer man nog kunna komma in billigare där framöver gissar jag?

Lär väl bli röda siffror över hela linjen imorgon, avvaktar nog ett par veckor till minst innan jag vågar mig på att börja köpa något. Vi kan stå både rejält högre och rejält lägre om 2 månader känns det som.

Jag tänker också köpa Scandic men tänker vänta tills i sommar. Scandic, Securitas och något Oljebolag står på önskelistan Har dock inga kontanter att gå in med utan får spara lite extra från lönen tills dess.

Just Oljebolag är ju annars största fiasko investeringen för mig just nu. Trodde det var säkert att köpa Ovintiv Inc (tidigare Encana) i höstas eftersom den sjunkit så myckett att P/e närmade sig 2. Har runt 20kkr insatt där så det är inga stora pengar men sjunka ytterligare kunde det uppenbarligen. Någon gång sent i vår tänker jag åtminstone sätta in lika mycket till förutsatt att bolaget inte kursar innan dess

(Jag är småsparare numera dock eftersom jag sålde och löste bolånet för två år sedan . Köpte dessutom bil och betalade ett bröllop med pengar från sålda aktiefonder ytterligare lite tidigare så jag har rätt lite pengar att förlora just nu Minskar behovet av panik minst sagt. )
Citera
2020-03-09, 12:54
Medlem
kevindurants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Nog för att många smittats i utlandet, men den senaste veckan var nog virusets största chans att få ordentligt fäste i landet. Lite tidigt säga att faran är över, men sannolikheten har gått ner över helgen, inte upp.
Det testas dock i princip enbart folk som varit ute och rest så vi har inte en aning om hur pass mycket smittan egentligen har spridit sig. Med 150 fall bara i Stockholm har jag svårt att tro att sannolikheten har gått ner under helgen.
Senast redigerad av kevindurant 2020-03-09 kl. 12:58.
Citera
2020-03-09, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Fritt fall nu på börsen, nu rasar hela korthuset! Dags att hoppa av det sjunkande skeppet innan allt är förlorat! Rädda sig den som kan! Total panik och det bara fortsätter, något liknande har aldrig inträffat. Hur kommer ni göra? Själv kommer jag köpa björnar all in nu, för nu kommer det bara att rasa!
.

Börsen är så jäkla förutsägbar: Efter solsken kommer regn och tvärtom. Istället för att drabbas av panik, kopiera vad de rikaste personerna gör istället. Annars kommer du att bränna dig och aldrig tjäna några pengar på börsen.
Citera
2020-03-09, 13:05
Medlem
Run3s avatar
Sålt av mina aktier nu. Snart ryker nog fonderna också. Känns bra att klippa sina förluster, och vara redo inför köpläget när börsen har totalt kraschat.
Citera
2020-03-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Är man 86 år , ,sluta spara,börja spendera!

Ha ha

Så tänkte jag med. Ge pengar till barn och barnbarnen och åk på en resa.

Ska inte själv ha några pengar på börsen i den åldern. Både i uppgång och nedgång belastar man hjärtat.
Citera
2020-03-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Sålt av mina aktier nu. Snart ryker nog fonderna också. Känns bra att klippa sina förluster, och vara redo inför köpläget när börsen har totalt kraschat.

Hade tre kollegor som kan noll om ekonomi som körde sitta stilla i båten taktiken. En som satt in stora delar av sitt arv på börsen i Januari.

Svårt att säga vad som kommer hända men det är onekligen upplagt för en korrigering på 30 procent eller mer.

Jisses, ser att det är ner 18 procent sen toppen redan.

Hur långt tror ni det kommer sjunka?
Citera
2020-03-09, 13:11
Medlem
Ni som inte gått in med feta pengar idag, vad väntar ni på? Det kommer börja gå upp härifrån. Detta var en korrektion. Det är nu det vänder och då ska man inte missa tåget!

Själv ska jag storhandla innan 17.30. Imorgon kommer vi börja se blått igen. Kina har kommit igång och länder kommer sammarbeta bättre nu efter corona.

Börsen brukar ge en snittavkastning på 8% per år. Så vi kommer inte gå längre ner än såhär.
Citera
2020-03-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Är man 86 år , ,sluta spara,börja spendera!

😂😂
Ja det låter som ett trollinlägg
86 ??
För sent att investera
För sent att spendera
Spara en slant och ge bort resten till barn o barnbarn så får du skänka lite glädje innan du tar på träfracken

Hon kommer med största sannolikhet avlida inom snar framtid av Corona
All statistik pekar på det , läs bara tidigare inlägg
Så vänta inte för länge
Citera
2020-03-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Ni som inte gått in med feta pengar idag, vad väntar ni på? Det kommer börja gå upp härifrån. Detta var en korrektion. Det är nu det vänder och då ska man inte missa tåget!

Själv ska jag storhandla innan 17.30. Imorgon kommer vi börja se blått igen. Kina har kommit igång och länder kommer sammarbeta bättre nu efter corona.

Börsen brukar ge en snittavkastning på 8% per år. Så vi kommer inte gå längre ner än såhär.

Vi har inte haft en riktig börskrasch på 12 år. Det är ovanligt lång tid.

Och nu när dessutom yttre faktorer påverkar. Att börsen reagerar så kraftigt på detta är en indikation på att börsen är övervärderad.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-09 kl. 13:16.
Citera
2020-03-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vi har inte haft en riktig börskrasch på 12 år. Det är ovanligt lång tid.

Och nu när dessutom yttre faktorer påverkar. Att bröden reagerar så kraftigt på detta är en indikation på att börsen är övervärderad.

Så bara för att marknaden inte gått ner 50% på 12 år så måste det ske nu?

Logiken där asså
Citera
2020-03-09, 13:17
Medlem
Olja och Virus recept för en perfekt storm, känns lite läskigt även från sidlinjen.
Senast redigerad av Level3 2020-03-09 kl. 13:20.
Citera
2020-03-09, 13:22
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Folk som tror sig se en rejäl uppgång inom den närmsta tiden är alldeles för optimistiska.
Utöver Corona viruset så är vi påväg in i en grov lågkonjuktur så jag ger rådet att sälj innan det brakar loss fullständigt.

Ser ni inte att en finanskris ligger runt hörnet? Coronavirus eller ej.

Är själv glad att jag sålde av i början på januari.
Better safe than sorry som man säger.
Eller hur. Det har spekulerats i flera år när nästa recession ska utlösas. Börsen har pumpats upp så mycket under åren. Känns som att luften kommer pysa ut nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hade tre kollegor som kan noll om ekonomi som körde sitta stilla i båten taktiken. En som satt in stora delar av sitt arv på börsen i Januari.

Svårt att säga vad som kommer hända men det är onekligen upplagt för en korrigering på 30 procent eller mer.

Jisses, ser att det är ner 18 procent sen toppen redan.

Hur långt tror ni det kommer sjunka?
Känns onödigt att riskera att försöka fånga en fallande dolk. Visst, suger att sälja med förlust. Men bättre det imo än att behöva ligga sömnlös och hoppas på att det ska vända.

Sen beror det väl också på hur lång sikt man behöver pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in