Citat:
Ursprungligen postat av
RealRoastBeef
Vad gjorde kinesiska myndigheter i Wuhan? Vilka åtgärder de genomförde tror du kan göras i Sverige? FHM säger att det klingar av samtidigt som det eskalerar med antal fall. Jag pratar inte om en Mad Max-värld.
Redan nu, innan det satt in på allvar, börjar vissa varor ta slut i affärerna och på apoteken. I helgen kommer fler inse att nu måste man nog handla på sig. Samma sak i stora delar av Europa. Då börjar det sina och butikerna får problem att fylla på. Just in time i all ära men det funkar inte när efterfrågan plötsligt ökar överallt samtidigt. Vad tror ni händer när folk möts av tomma hyllor när smittan är på knuten, lägrar sig ett visst lugn eller något annat?
För att dra ytterligare paralleller med Kina så var resten av världen i princip smittfri när de hade sin peak. Man kunde därför få utrustning från t.ex 3M levererad utifrån. Vem skickar utrustning när det har brett ut sig över hela världen och alla måste se om sitt eget hus?
Kika på Storbritanniens estimat och siffror inför drabbningen med viruset. Jag tror det är väldigt naivt att inte förbereda sig om man har möjlighet. Visst är naivitet något vackert svenskt men för tillfället kanske man måste se om sitt hus istället.
Vänligen
RRB
Att det saknas lite varor i butiken i några veckor är inte för mej samma sak som, "Landet kommer så att säga vara rätt annorlunda om ett par veckor. Börsaffärer kommer inte vara högsta prio.". Det ger för mej intrycket av att det är fullständig kaos i landet och folk är mer rädda för att dö än att tjäna eller förlora lite pengar på börsen. Vem blir panikslagen för ens favoritflingor är slut?
Jag har hursomhelst sett absolut noll tecken på att varor börja ta slut i butikerna, det är lika mkt som vanligt ingen skillnad. Men visst kan det säkert bli vanligare med preppers som köper upp hela hyllor och den enskilda butiken hinner inte fylla på. Men jag tycker inte man ska läsa in för mkt i det. Dock så kan det ju vara en ide för butiker att införa maxantal som en enskild person får köpa av en vara.
Det viktiga är att folk fortsätter gå till jobbet och att myndigheterna inte vidtar överdrivna åtgärder som just är orsaken till evt tillgångskriser, och media för en gång skull tar lite ansvar och slutar sprida panik. Men i synnerhet ska myndigheter hålla sig borta ifrån att vidta för kraftiga åtgärder. Myndigheterna är det största hotet emot samhället i dessa fall, en passiv myndighet är den bästa myndighet i dessa fall.
Men det var ju kinas åtgärder som skapade problemen i wuhan. Hade de bara låtit det ha sin gång så hade vi inte haft några större problem, och folket i wuhan hade inte fått sina liv begränsade. Så Kinas problem i wuhan, var självförvållad, ett resultat av extrema åtgärder Ett bra exempel på att man inte ska vidta några större åtgärder. Allt man gör är att göra saken värre. Men folk hade fortfarande tillgång till mat etc.
Så länge myndigheterna håller sig borta ifrån att störa flödet av varor, tjänster och människor så blir det nog inte mkt till tillgångskris. Men om myndigheterna är dumma nog att försöka härma vad de gjorde i wuhan (vilket de verka göra i exempelvis italien), ja då har vi problem. Men jag skulle fortfarande inte uttrycka mej så att "Börsaffärer kommer inte vara högsta prio".