2020-03-05, 22:17
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
corona-virus

migrationskris

geopolitisk kris

skuldkris

konjunkturskris

ett riktigt clusterfuck !

Go BULL och bli rik.. Vi snackar om en tendens.
Citera
2020-03-05, 22:23
Medlem
Kebbabturkens avatar
Varför är det sån hype kring att nedgången kommer bli värre än den 2007/2008? Samma när Ebolan skapade panik för några år sen i ett par mån sen var det glömt. SARS likaså.

Skulle det vara så illa som senaste börskrashen hade det redan varit kört. Inte velat fram och tillbaka på indexen.
Citera
2020-03-05, 22:36
Medlem
Hm, en talesperson för Georgia USA sa nyss på en presskonferens att snitt ålder på avlidna är 81år, detta verkade gälla för Korea och Italien,, kan detta stämma?

en vanlig influensa har en dödlighet på 5-6% för gruppen över 65år, det skulle ju betyda att dödligheten är lägre( 3.4%) för corona!
Citera
2020-03-05, 22:36
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Förstår inte hur någon ens kan fundera på att ligga tung i aktier i nuläget. Det här har varit en öppen bok från början. Allt började med rapporterna från Kina. Det var solklart att det skulle sprida sig om man läste forskningsartiklarna om virusets egenskaper. WHO tappade seda en vecka innan de deklarerade PHEIC. Tesla stängde fabriken i Kina och rusade otroligt nog uppåt på börsen på dessa nyheter. Panikstimulanser pumpades in, och här började sannolikt de smarta pengarna lämna börserna i skydd av stimulanserna. All info har funnits tillgänglig.

Ligger man kvar nu är det nog hög tid att på allvar försöka greppa läget och se helheten. Landet kommer så att säga vara rätt annorlunda om ett par veckor. Börsaffärer kommer inte vara högsta prio.
Citera
2020-03-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Förstår inte hur någon ens kan fundera på att ligga tung i aktier i nuläget. Det här har varit en öppen bok från början. Allt började med rapporterna från Kina. Det var solklart att det skulle sprida sig om man läste forskningsartiklarna om virusets egenskaper. WHO tappade seda en vecka innan de deklarerade PHEIC. Tesla stängde fabriken i Kina och rusade otroligt nog uppåt på börsen på dessa nyheter. Panikstimulanser pumpades in, och här började sannolikt de smarta pengarna lämna börserna i skydd av stimulanserna. All info har funnits tillgänglig.

Ligger man kvar nu är det nog hög tid att på allvar försöka greppa läget och se helheten. Landet kommer så att säga vara rätt annorlunda om ett par veckor. Börsaffärer kommer inte vara högsta prio.

Där får du det att låta som det kommer vara en mad max värld där samhället har kollapsat om bara några veckor?? Låter ju inte så troligt. Det såg vi inte ens i wuhan.
Citera
2020-03-05, 23:43
Medlem
Marknaden åker som en jojo just nu. Svårt att veta om det är p.g.a stimulanser eller om marknaden bara är osäker på hur allvarligt följderna av hysterin kring viruset kommer bli.

Antal smittade lär öka varje dag, och snart kommer nog USA själva ha en sådär 500-1000 nya smittade på pappret varje dag. Kina lär bli drabbade på nytt också, för även om de har fått kontroll på smittan i sitt land nu, så kommer förmodligen folk ifrån andra länder ta tillbaka smittan till dem. En människa kan bli immun, men inte ett land.
Citera
2020-03-05, 23:44
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Citera någon krumbukt om du kan.

Sitt still i båten är ju vad du hela tiden har rekommenderat, inte sant?

Har du sagt nåt annat så kanske jag har missat det.

F ö såg jag att mina Lundin Gold har gått upp lite ikväll.
Citera
2020-03-05, 23:52
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Där får du det att låta som det kommer vara en mad max värld där samhället har kollapsat om bara några veckor?? Låter ju inte så troligt. Det såg vi inte ens i wuhan.

Vad gjorde kinesiska myndigheter i Wuhan? Vilka åtgärder de genomförde tror du kan göras i Sverige? FHM säger att det klingar av samtidigt som det eskalerar med antal fall. Jag pratar inte om en Mad Max-värld.

Redan nu, innan det satt in på allvar, börjar vissa varor ta slut i affärerna och på apoteken. I helgen kommer fler inse att nu måste man nog handla på sig. Samma sak i stora delar av Europa. Då börjar det sina och butikerna får problem att fylla på. Just in time i all ära men det funkar inte när efterfrågan plötsligt ökar överallt samtidigt. Vad tror ni händer när folk möts av tomma hyllor när smittan är på knuten, lägrar sig ett visst lugn eller något annat?

För att dra ytterligare paralleller med Kina så var resten av världen i princip smittfri när de hade sin peak. Man kunde därför få utrustning från t.ex 3M levererad utifrån. Vem skickar utrustning när det har brett ut sig över hela världen och alla måste se om sitt eget hus?

Kika på Storbritanniens estimat och siffror inför drabbningen med viruset. Jag tror det är väldigt naivt att inte förbereda sig om man har möjlighet. Visst är naivitet något vackert svenskt men för tillfället kanske man måste se om sitt hus istället.

Vänligen
RRB
Citera
2020-03-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vill gärna se den forskningen, har du en länk?
Fakta är att om man köper i god tid före botten och säljer i god tid före toppen så har man totalt misslyckats med att tajma marknaden men man blir ändå fan så mycket rikare än de som sitter still i båten.

Sitta still i båten är det bästa en småsparare kan göra om man inte behöver pengarna på ett bra tag, punkt slut.
Citera
2020-03-06, 00:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jag är inte det minsta imponerad av dina råd, det är sant.

Det är väl ändå rätt imponerande att du inte kan citera ett enda inlägg från mig som visat sig vara dåligt trots att jag har gått emot flera personer här som sagt att de köpt sig fulla med BEAR.

När jag har sagt emot detta har det dagen efter stigit och när många då trott att nu är faran över har jag istället sagt att det kommer slå ner igen. Jag har alltså legat rätt i mina råd hela tiden till skillnad från så många andra här. Jag förstår att det svider för sådana som dig som har trott fel hela tiden men du borde lära dig av mig istället så behöver det inte göra så ont i framtiden.
Citera
2020-03-06, 00:37
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl ändå rätt imponerande att du inte kan citera ett enda inlägg från mig som visat sig vara dåligt trots att jag har gått emot flera personer här som sagt att de köpt sig fulla med BEAR.

När jag har sagt emot detta har det dagen efter stigit och när många då trott att nu är faran över har jag istället sagt att det kommer slå ner igen. Jag har alltså legat rätt i mina råd hela tiden till skillnad från så många andra här. Jag förstår att det svider för sådana som dig som har trott fel hela tiden men du borde lära dig av mig istället så behöver det inte göra så ont i framtiden.

Har inte brytt mig om att leta efter dina gamla inlägg. Jag ville bara provocera fram huruvida du har sålt av eller ej. Det vet jag nu...

Fridens på dig, din mögliga gamla fd banktjänsteman.
Citera
2020-03-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Vad gjorde kinesiska myndigheter i Wuhan? Vilka åtgärder de genomförde tror du kan göras i Sverige? FHM säger att det klingar av samtidigt som det eskalerar med antal fall. Jag pratar inte om en Mad Max-värld.

Redan nu, innan det satt in på allvar, börjar vissa varor ta slut i affärerna och på apoteken. I helgen kommer fler inse att nu måste man nog handla på sig. Samma sak i stora delar av Europa. Då börjar det sina och butikerna får problem att fylla på. Just in time i all ära men det funkar inte när efterfrågan plötsligt ökar överallt samtidigt. Vad tror ni händer när folk möts av tomma hyllor när smittan är på knuten, lägrar sig ett visst lugn eller något annat?

För att dra ytterligare paralleller med Kina så var resten av världen i princip smittfri när de hade sin peak. Man kunde därför få utrustning från t.ex 3M levererad utifrån. Vem skickar utrustning när det har brett ut sig över hela världen och alla måste se om sitt eget hus?

Kika på Storbritanniens estimat och siffror inför drabbningen med viruset. Jag tror det är väldigt naivt att inte förbereda sig om man har möjlighet. Visst är naivitet något vackert svenskt men för tillfället kanske man måste se om sitt hus istället.

Vänligen
RRB

Att det saknas lite varor i butiken i några veckor är inte för mej samma sak som, "Landet kommer så att säga vara rätt annorlunda om ett par veckor. Börsaffärer kommer inte vara högsta prio.". Det ger för mej intrycket av att det är fullständig kaos i landet och folk är mer rädda för att dö än att tjäna eller förlora lite pengar på börsen. Vem blir panikslagen för ens favoritflingor är slut?

Jag har hursomhelst sett absolut noll tecken på att varor börja ta slut i butikerna, det är lika mkt som vanligt ingen skillnad. Men visst kan det säkert bli vanligare med preppers som köper upp hela hyllor och den enskilda butiken hinner inte fylla på. Men jag tycker inte man ska läsa in för mkt i det. Dock så kan det ju vara en ide för butiker att införa maxantal som en enskild person får köpa av en vara.

Det viktiga är att folk fortsätter gå till jobbet och att myndigheterna inte vidtar överdrivna åtgärder som just är orsaken till evt tillgångskriser, och media för en gång skull tar lite ansvar och slutar sprida panik. Men i synnerhet ska myndigheter hålla sig borta ifrån att vidta för kraftiga åtgärder. Myndigheterna är det största hotet emot samhället i dessa fall, en passiv myndighet är den bästa myndighet i dessa fall.

Men det var ju kinas åtgärder som skapade problemen i wuhan. Hade de bara låtit det ha sin gång så hade vi inte haft några större problem, och folket i wuhan hade inte fått sina liv begränsade. Så Kinas problem i wuhan, var självförvållad, ett resultat av extrema åtgärder Ett bra exempel på att man inte ska vidta några större åtgärder. Allt man gör är att göra saken värre. Men folk hade fortfarande tillgång till mat etc.

Så länge myndigheterna håller sig borta ifrån att störa flödet av varor, tjänster och människor så blir det nog inte mkt till tillgångskris. Men om myndigheterna är dumma nog att försöka härma vad de gjorde i wuhan (vilket de verka göra i exempelvis italien), ja då har vi problem. Men jag skulle fortfarande inte uttrycka mej så att "Börsaffärer kommer inte vara högsta prio".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in