2020-03-06, 10:44
Medlem
Haddock93s avatar
Botten är definitivt inte nådd än, som tidigare skribenter nämnt, de ekonomiska konsekvenserna från viruset kommer bli astronomiska. Detta är bara början. Tänk karantäner för hela städer, industrier stängs ner i långa perioder, inga flyg, ingen turism osvosv.

Fler länder kommer se till sina egna behov främst och handel mellan länder kommer trappas ner. Detta virus i kombination med handelskriget och Brexit i slutet av året innebär troligtvis slutet för globalismen. Tycka vad man vill om det.

Amerikanerna och fler länder kommer inte vilja göra sig beroende av slavarbete från Kina framöver, man såg hur sårbart det är. Investerare kommer antagligen dra sig ur och börja diversifiera sina industrier till andra u-länder såsom exempelvis Indien. Trump var nyligen där vilket säkert handlade mycket om det.

Men ja, botten är inte nådd jag kommer avvakta och börja handla tills det går ner mer. Det kommer dock inte komma som en stor krasch utan nedgångarna kommer i perioder med små-krascher likt den vi nyss såg är min tro.

Vi får se
Citera
2020-03-06, 10:45
Medlem
Känner mig nästan förolämpad när jag ser börsrörelsena senaste veckorna.
Att vara del av detta vansinne är... vansinnigt.
Citera
2020-03-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Börshumöret verkar vara "sådär", Italien ner 3, Sthlm ner 2,7, Dow-terminer sjunkande just nu ner 1,3.
Man kan nog anta att drivande är oron för covid-19 och vad ett, nu närmast garanterat, utbrott kommer att medföra för världsekonomin.
Nej, jorden kommer inte att gå under, bara kanske någon procent (i utvecklade länder) kommer att dö.
Men kostnaden för, nu i början, karantänsåtgärder och inställda mässor, resor etc och sedan kostnaden för sjukvård av de allvarliga fallen (erfarenheter från Italien och Kina pekar på ca 6% allvarliga fall) kommer att bli astronomisk.

Mkt bero nog på hur korkade myndigheterna och företagen är. Vidtar de kraftiga åtgärder så kan det bli illa, är de smarta och mer passiva så kommer det vara övergående. Det viktiga är att hålla igång flödet av varor, tjänster och människor. Börja man stänga ner arbetsplatser, skolor,områden etc, ja då kan man ha receptet för en katastrof. Låt det bara ha sin gång och sluta smittspåra etc, bara hantera de mest sjuka som kommer in precis som man hade gjort normalt. Det blir inte bättre för vi skriker världen går under (jag vet att du inte gör det) och agera därefter, det blir då snarare en självuppfyllande profetia, så därför ska man vara extremt försiktigt med att vidta några åtgärder öht. Men myndigheter vill vara aktiva för de tror att de kan göra skillnad och det är bra pr. Men allt de gör kommer bara göra saken värre. Myndigheter och sådana här saker är som en person som har fått ett sår och inte kan sluta pilla i den.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-06 kl. 10:52.
Citera
2020-03-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Vi gör så, va rädd om pengarna nu! 💸
Absolut , det ska jag göra
Har du nåt bra tips på bad jag ska göra med alla mina utdelningar?
Citera
2020-03-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Absolut , det ska jag göra
Har du nåt bra tips på bad jag ska göra med alla mina utdelningar?
Lev loppan innan coronan tar dig, pengar är inte allt!
Citera
2020-03-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Mkt bero nog på hur korkade myndigheterna och företagen är. Vidtar de kraftiga åtgärder så kan det bli illa, är de smarta och mer passiva så kommer det vara övergående. Det viktiga är att hålla igång flödet av varor, tjänster och människor. Börja man stänga ner arbetsplatser, skolor,områden etc, ja då kan man ha receptet för en katastrof. Låt det bara ha sin gång och sluta smittspåra etc, bara hantera de mest sjuka som kommer in precis som man hade gjort normalt. Det blir inte bättre för vi skriker världen går under (jag vet att du inte gör det) och agera därefter, det blir då snarare en självuppfyllande profetia, så därför ska man vara extremt försiktigt med att vidta några åtgärder öht. Men myndigheter vill vara aktiva för de tror att de kan göra skillnad och det är bra pr. Men allt de gör kommer bara göra saken värre. Myndigheter och sådana här saker är som en person som har fått ett sår och inte kan sluta pilla i den.

Min spontan tanke när jag läser detta är:
Och vad fan vet du om det? Hur kan du vara så säker? Är du expert på området?
Citera
2020-03-06, 11:36
Medlem
Citat:
Det där tåget har gått för längesedan. Var precis det Kina försökte med och gjorde bort sig totalt. Istället för att försöka dölja det i 2 månader skulle de gått ut med virusets existens direkt. Nu har de bara förvärrat de ekonomiska följderna.

2020 kommer ha väldigt låg eller ingen tillväxt! Tack Kina!
Citera
2020-03-06, 11:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Att regeringen inte gör något går helt i linje med hur sossarna hanterar alla krislägen, de sover och gör ingenting förrän efter flera veckor när alla har skrikit om det länge. De saknar helt enkelt krisberedskap och är förlamade.

När de väl börjar göra något kommer deras fokus vara att angripa "bilden" av hur deras krishantering är. Som alltid är det bilden de försöker förbättra, bilden av läget i Sverige men inte själva läget i Sverige. Bilden av hur kompetenta de är men utan att göra något åt kompetensen. Detta är återkommande från sossarna.
Citera
2020-03-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Min spontan tanke när jag läser detta är:
Och vad fan vet du om det? Hur kan du vara så säker? Är du expert på området?

Veta vad? Att man skadar ekonomin om man stänger ner städer etc som kina gjorde? Om man inte själv förstår att det är skadligt, så är det väl bara att titta på siffrorna ifrån kina som börja dyka upp nu. Man hade kunnat undvikt det genom inte vidtagit kraftiga åtgärder.

Media spelar givetvis en stor roll, de ska börja säga hur det faktiskt är att viruset inte är värre än influensan och inte sprida panik, och även om det skulle ha varit värre så ska media hålla tyst om det.
Citera
2020-03-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det där tåget har gått för längesedan. Var precis det Kina försökte med och gjorde bort sig totalt. Istället för att försöka dölja det i 2 månader skulle de gått ut med virusets existens direkt. Nu har de bara förvärrat de ekonomiska följderna.

2020 kommer ha väldigt låg eller ingen tillväxt! Tack Kina!

De negativa ekonomiska effekterna kom av att de stängde ner städer etc, inget annat. Nu ska vi dra lärdom av det och inte vidta några speciella åtgärder mer än att uppmuntra till att hålla igång flödet av varor, tjänster och människor. Att stänga ner skolor etc är motsatsen till det.
Citera
2020-03-06, 11:45
Medlem
-Mystics avatar
Citat:

It's just a flu bro?

Fattar du inte att coronaviruset är mycket värre än en vanlig influensa?

Regeringen borde istället ha vidtagit kraftiga handlingar direkt, den absoluta majoriteten av fallen i Sverige kan spåras till folk som semestrar i Norra Italien.
Citera
2020-03-06, 11:46
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
De negativa ekonomiska effekterna kom av att de stängde ner städer etc, inget annat. Nu ska vi dra lärdom av det och inte vidta några speciella åtgärder mer än att uppmuntra till att hålla igång flödet av varor, tjänster och människor. Att stänga ner skolor etc är motsatsen till det.

Allt kan fan inte handla om kapitalet, människors hälsa är viktigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in