2020-03-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Bra tillägg!
Förhoppnigsbolag är förstås farligare.

Självklart är det bättre att sälja dyrt och köpa in sig billigt igen. Poängen är det är just det som är så svårt. Att pricka rätt. Därför ligger man lågt. Rent historiskt är att ta det lugnt bäst. Både 1929 och 2008 är exempel på det (om man bortser från konkursbolag då)
Du behöver inte pricka rätt... du kan köpa en aktie för 100kr, den stiger till 120kr, du säljer och den fortsätter att stiga till 130kr, sedan kommer raset och den rasar till 90kr du köper och den fortsätter rasa till 80kr för att sedan stabilisera sig vid 100kr igen.. du har alltså missat rejält både på toppen och på botten men ändå gjort dig en rejäl hacka i jämförelse med att du ”suttit still i båten”.
Citera
2020-03-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Det brukar vända ganska fort, finns en stor risk för att du inte hinner köpa tillbaka dina aktier innan dom är dyrare än du sålde dom för.
Brukar det verkligen det? Eller menar du att 2år är ”ganska fort” som skett flera andra gånger vid ras?
Citera
2020-03-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Så länge man inte sålt så har man inte förlorat. Det är först vid en försäljning som man förlorat.

Självfallet har du förlorat oavsett om du säljer eller inte, det är bara skattetekniskt om du ska göra avdrag det spelar roll. Hur tänker du t.ex om du säljer dina aktier och direkt köper tillbaka samma mängd, har du förlorat då? Din investering är aldrig värd varken mer eller mindre än nuvarande marknadspris.
Citera
2020-03-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Bra tillägg!
Förhoppnigsbolag är förstås farligare.

Självklart är det bättre att sälja dyrt och köpa in sig billigt igen. Poängen är det är just det som är så svårt. Att pricka rätt. Därför ligger man lågt. Rent historiskt är att ta det lugnt bäst. Både 1929 och 2008 är exempel på det (om man bortser från konkursbolag då)
Helt rätt, pricka topp och bott är omöjligt. Ligg kvar med pengar som man kan avvara och ta hem kortsiktiga investeringar. Sen bör man ha en strategie för hur man köper sen. Ex en viss % per vecka, köp på vissa värde nivåer osv. Handlar man månadsvis eller veckovis så prickar man ju botten på något köp iallafall 😂
Citera
2020-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Hur grundar du då dina antagande, jag tror inte en kyrkråtta ens skulle ha en åsikt, dumkopf ?
Om man är ”dumkopf” eller inte avgörs av hur mycket du lyckats investera ihop (vi är på ett Invetsringsforum). Din kommentar visar att du har noll koll. Att du dessutom dra in judar i det hela visar att du är lågbegåvad och som lågbegåvad blir det ännu svårare att investera ihop några större summor.
Citera
2020-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var anställer man läkare? Den frågan är ju bara ett uppenbart problem.

Nej, det finns gott om läkare i Sverige. Tror att vi har högst läkartäthet i världen. För ett privat företag är det enkelt att få tag på kompetens inom vårdyrken. De behöver bara konkurrera med kommuner och landstind som är erkänt usla arbetsgivare...

Sedan kan det givetvis finnas andra problem med en expansion men personal finns det gott om. Det är bara att sätta upp ett flygblad på närmaste sjukhus så strömmar folk till...

Hursomhelst finns det gott om företag nu med stabila vinster och hyfsade PE tal. Visst kanske ett företag som Rottneros inte har en massa nya produkter eller nya marknader att expandera på men i tider av börskris är ändå stabil vinst och 5% direktavkastning trevligt

Det är väl annars företag som är groteskt högt värderade (P/E över 20 kanske till och med) som riskerar att ta mest stryk om en ekonomiskt nedgång försenar expansionsplaner. Åtminstone om man bortser rena förhoppningsbolag (som mina innehav Svenska Aerogel, Savo Soloar och ChromoGenics) som kanske kan riskera konkurs nu om de plötsligt får svårt att hitta kapital som räcker tills de kan bli livskraftiga. Jag har mycket pengar i förhoppningsbolag och kommer nog att få se förluster framöver men tar man en risk så får man väl inse att det kan gå dåligt...inget att bli upprörd över i vilket fall
Citera
2020-03-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Självfallet har du förlorat oavsett om du säljer eller inte, det är bara skattetekniskt om du ska göra avdrag det spelar roll. Hur tänker du t.ex om du säljer dina aktier och direkt köper tillbaka samma mängd, har du förlorat då? Din investering är aldrig värd varken mer eller mindre än nuvarande marknadspris.
Du får gärna förklara hur man har förlorat pengar innan man sålt (att man har mindre i tillgångar är faktum). Så om jag köper en kåk för 1 mille och den senare blir värderad till 2 mille då har jag alltså förlorat 1 mille eftersom den kanske är värd noll kr den dagen jag säljer?
Citera
2020-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Helt rätt, pricka topp och bott är omöjligt. Ligg kvar med pengar som man kan avvara och ta hem kortsiktiga investeringar. Sen bör man ha en strategie för hur man köper sen. Ex en viss % per vecka, köp på vissa värde nivåer osv. Handlar man månadsvis eller veckovis så prickar man ju botten på något köp iallafall 😂
Men VEM är det som påstår att man skall pricka topp och bott?? Är det inte era egna hjärnspöken som spelar er ett spratt?
En idiot borde förstå att det lönar sig bättre att köpa för 1kr, sälja för 2kr och köpa tillbaka igen för 1kr... men vem påstår att 2kr är topp och 1kr är bott (förutom era hjärnspöken då)?
Citera
2020-03-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, det finns gott om läkare i Sverige. Tror att vi har högst läkartäthet i världen. För ett privat företag är det enkelt att få tag på kompetens inom vårdyrken. De behöver bara konkurrera med kommuner och landstind som är erkänt usla arbetsgivare...

Sedan kan det givetvis finnas andra problem med en expansion men personal finns det gott om. Det är bara att sätta upp ett flygblad på närmaste sjukhus så strömmar folk till...

Hursomhelst finns det gott om företag nu med stabila vinster och hyfsade PE tal. Visst kanske ett företag som Rottneros inte har en massa nya produkter eller nya marknader att expandera på men i tider av börskris är ändå stabil vinst och 5% direktavkastning trevligt

Det är väl annars företag som är groteskt högt värderade (P/E över 20 kanske till och med) som riskerar att ta mest stryk om en ekonomiskt nedgång försenar expansionsplaner. Åtminstone om man bortser rena förhoppningsbolag (som mina innehav Svenska Aerogel, Savo Soloar och ChromoGenics) som kanske kan riskera konkurs nu om de plötsligt får svårt att hitta kapital som räcker tills de kan bli livskraftiga. Jag har mycket pengar i förhoppningsbolag och kommer nog att få se förluster framöver men tar man en risk så får man väl inse att det kan gå dåligt...inget att bli upprörd över i vilket fall

Rottneros är ett trevligt företag som jag gjorde en rejäl hacka på efter deras omdaning och koncentration till två bruk. Så har jag sett kursen fortsätta stiga.

Rottneros produktutvecklar en hel del mot nischmarknader och specialpapper.

https://www.rottneros.se/vaart-erbjudande/specialmassa-och-kundanpassade-l%C3%B6sningar/

Med kunskap och ett kompetent labb kan de öka värdet för kund och ta lite mer betalt. Jämför med SSABs arbete mot förädling av t ex seghärdat stål.

Men OK, inte är det en snabbväxare inte...

5% dir avk? Tack för att du påminde mig om Råttan. Den är välkommen i min portfölj, ett företag jag verkligen gillar och en gammal favorit genom åren.

Bolag som inte har ett kassaflöde brukar få svårt i recession. Men jag inte hur riskkapitalmarknaden ser ut just nu, jag gissar att det finns mycket kosing i omlopp dock med den extremt låga räntan.
Citera
2020-03-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du får gärna förklara hur man har förlorat pengar innan man sålt (att man har mindre i tillgångar är faktum). Så om jag köper en kåk för 1 mille och den senare blir värderad till 2 mille då har jag alltså förlorat 1 mille eftersom den kanske är värd noll kr den dagen jag säljer?

Du kan vrida på orden hur du vill. I så fall kan man säga att man förlorar motsvarande pengar när man köper en aktie, för pengarna är borta och man har aktier istället. Räknat i kåkar så har du en kåk oavsett hur den värderas. Ska man ge någon rättvis bild av vad man har för förmögenhet så räknar man samman nuvarande värde av de investeringar man har. Vad investeringarna var värda när de köptes spelar ingen roll, förlusten i värde är högst verklig oavsett om du sålt eller inte. "kåkar" har stor osäkerhet i värdering, till skillnad från aktier där man kan räkna ut ett värde väldigt exakt.
Citera
2020-03-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om man är ”dumkopf” eller inte avgörs av hur mycket du lyckats investera ihop (vi är på ett Invetsringsforum). Din kommentar visar att du har noll koll. Att du dessutom dra in judar i det hela visar att du är lågbegåvad och som lågbegåvad blir det ännu svårare att investera ihop några större summor.
Nu var det inte jag som drog in judar i konversationen om du läser på din läxa låter det bättre med Israeler för dig men, Nu var det ju fortfarande inte det som var min fråga?

Btw off topic med anl. Av din kommentar ; judar är judar liksom svenskar som svenskar är svenska medborgare.
Israeler är alla som som bor i Israel även en del araber & divrerse andra grupper.
En arab kan t.ex också vara svensk men den kan aldrig vara eller bli Skandinav.
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-03-01 kl. 11:00.
Citera
2020-03-01, 10:50
Medlem
Nya dokument visar på att Kinas regering har uppmanat drabbade provinser att mörka antalet smittade, detta är antagligen anledningen till att antal smittade helt plötsligt störtdök, en provins hade enligt dokumentet 52 gånger högre antal smittade än den officiellt redovisade siffran.

Håll i hatten, detta kommer sänka börsen totalt, alla har trott att det hade börjat vända i Kina, nu är det tvärtom.
https://www.youtube.com/watch?v=zwbsw8BWmhQ

Obs!
Det är flera kanaler som rapportera samma sak, jag tog bara en i mängden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in