Citat:
Ursprungligen postat av
MikeStrutter
Är det några fler här i tråden som spanar på Italienska aktier? Jag har suttit dagligen på Avanza sedan utbrottet i Italien. Likt en hyena som smyger runt en stor blödande buffel ser jag hur aktierna rasar och rasar dag för dag, älskar det ta mig fan! Börjar fundera på när man ska slå till bara.
Vi kommer att se samma covid-19 effekt i andra länder.
Det finns andra informationsgivare en de statliga. Bl. a. forskare. Här har vi en analys från Umeå:
Majoriteten av Sveriges befolkning kommer att drabbas av coronaviruset, säger Joacim Rocklöv, professor vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet, till TT.
– Som det ser ut i dag, utifrån den information om spridningstakten vi har och givet att viruset sprids i en icke-immun population, så kan vi förvänta oss en ganska omfattande smittspridning. Den är ju redan mycket mer omfattande än vad vi vet, säger han.
Det ska vägas mot att dödligheten är låg, kanske mkt lägre än de siffror på runt 3% som vi sett från t. ex. WHO. Det beror då på att många smittade är så symptomfria att de aldrig testas.
Men, och det är ett stort men, dödligheten är låg under förutsättning att vård sätts in för de allvarliga fallen. Ser vi på utvecklingen i Wuhan så var dödligheten stor i början av utbrottet pga avsaknad av adekvat vård.
Det här betyder en hel del för ekonomin, i Sverige, och för alla drabbade länder (vilket ser att vara alla länder...).