2020-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De negativa ekonomiska effekterna kom av att de stängde ner städer etc, inget annat. Nu ska vi dra lärdom av det och inte vidta några speciella åtgärder mer än att uppmuntra till att hålla igång flödet av varor, tjänster och människor. Att stänga ner skolor etc är motsatsen till det.

Stänga skolan är det enda mina barn o kompisarna vill
Dom har till och med hittat på en host-lek
Dom verkar tycka det är kul ned Corona fast det smittar tydligen inte lika lätt på barn
Påhittiga är dom iallafall
Citera
2020-03-06, 11:51
Medlem
Citat:
De negativa ekonomiska effekterna kom av att de stängde ner städer etc, inget annat. Nu ska vi dra lärdom av det och inte vidta några speciella åtgärder mer än att uppmuntra till att hålla igång flödet av varor, tjänster och människor. Att stänga ner skolor etc är motsatsen till det.
Ja visst är det så, men det kommer aldrig ske. Av den enkla anledningen att folket/massan kräver åtgärder av den sorten. Tyvärr.

Sen är det egentligen oväsentligt vad regeringar gör i nuläget, oron är för stor hos vanligt folk. Se bara hur resesektorn håller på att krascha redan, och vi är långt ifrån toppen.
Senast redigerad av Bavertass 2020-03-06 kl. 11:55.
Citera
2020-03-06, 11:55
Medlem
så länge det håller sig till bara börsnedgång så är det ingen fara, ner 20-30% so what, det är när företagen är tvungna att friställa folk den verkliga "faran" uppstår, då får vi en djupare och längre svacka.
Citera
2020-03-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
så länge det håller sig till bara börsnedgång så är det ingen fara, ner 20-30% so what, det är när företagen är tvungna att friställa folk den verkliga "faran" uppstår, då får vi en djupare och längre svacka.
+
Citera
2020-03-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
It's just a flu bro?

Fattar du inte att coronaviruset är mycket värre än en vanlig influensa?

Regeringen borde istället ha vidtagit kraftiga handlingar direkt, den absoluta majoriteten av fallen i Sverige kan spåras till folk som semestrar i Norra Italien.

Det är precis vad den inte är, de har liknade dödlighet etc. Men även om den hade varit värre, så hade inte gjort saken bättre att vi går runt och skriker att världen går under och vidtar åtgärder därefter, för då blir det bara en självuppfyllande profetia. Det går inte att stoppa det, så det bästa man kan göra är att bara leva som vanligt och låta det ha sin gång medens man arbetar på vaccin vid sidan av.

Citat:
Allt kan fan inte handla om kapitalet, människors hälsa är viktigare.

De två hör ihop, det måste du väl ändå förstå, eller tror att mat, sjukvård och logi etc är bara något som kommer gratis? Nog fan kommer också bra många fler dö om vi får en krossad ekonomi.

Varför ska du bara ha det resonemanget kring covid19 sjuka? Varför inte alla andra? Är deras liv mer viktigt? Livet är fullt av faror, om v ska resonera så kring allt så får vi exempelvis förbjuda all trafik för många dör i trafiken och det kan enkelt lösas genom att förbjuda alla transportmedel. Att det får en krossad ekonomin och många kommer istället dö och skadas av andra orsaker då spelar väl ingen roll för här lever vi i världen där vi inte kan tänka längre än vad näsan räcker.
Citera
2020-03-06, 12:06
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Det är precis vad den inte är, de har liknade dödlighet etc. Men även om den hade varit värre, så hade inte gjort saken bättre att vi går runt och skriker att världen går under och vidtar åtgärder därefter, för då blir det bara en självuppfyllande profetia. Det går inte att stoppa det, så det bästa man kan göra är att bara leva som vanligt och låta det ha sin gång medens man arbetar på vaccin vid sidan av.

Dödligheten för coronaviruset är väldigt mycket högre än vanlig influensa, har du ännu inte fattat det så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Coronaviruset är mer dödligt, har allvarligare symtom och sprids vidare lättare.

Citat:
De två hör ihop, det måste du väl ändå förstå, eller tror att mat, sjukvård och logi etc är bara något som kommer gratis? Nog fan kommer också bra många fler dö om vi får en krossad ekonomi.

Att behandla det som en vanlig influensa är alltså helt idiotiskt.

Varför ska du bara ha det resonemanget kring covid19 sjuka? Varför inte alla andra? Är deras liv mer viktigt? Livet är fullt av faror, om v ska resonera så kring allt så får vi exempelvis förbjuda all trafik för många dör i trafiken och det kan enkelt lösas genom att förbjuda alla transportmedel. Att det får en krossad ekonomin och många kommer istället dö och skadas av andra orsaker då spelar väl ingen roll för här lever vi i världen där vi inte kan tänka längre än vad näsan räcker.

Du jämför alltså trafikolyckor som är rena olyckshändelser med en pandemi? Vad är det för argumentation egentligen?
Citera
2020-03-06, 12:06
Medlem
Citat:
Allt kan fan inte handla om kapitalet, människors hälsa är viktigare.
Den har du snott av Jonas Sjöstedt eller ?
Citera
2020-03-06, 12:07
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Den har du snott av Jonas Sjöstedt eller ?

Avskyr den mannen, likaså kommunismen, men är heller inget fan av nuvarande globalist samhälle.
Citera
2020-03-06, 12:18
Medlem
Citat:
Dödligheten för coronaviruset är väldigt mycket högre än vanlig influensa, har du ännu inte fattat det så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Coronaviruset är mer dödligt, har allvarligare symtom och sprids vidare lättare.

Du jämför alltså trafikolyckor som är rena olyckshändelser med en pandemi? Vad är det för argumentation egentligen?

Olyckshändelser som går att undvika om man värdera människors hälsa över kapital i det korta loppet. Det var ju din argumentation. Så varför är deras liv mindre viktiga för dej?

Livet är fullt av faror, och där inkluderas både trafikolyckor och sjukdomar, i grund och botten ingen skillnad för man kan inte vidta extrema åtgärder för minimera chanserna för att drabbas av det, det orsaker bara mer skada. Då blir botemedlet värre än sjukdomen.

Jag antar att du tillhör den gruppen som tror att covid19 har en 20-40 gånger högre dödlighet än influensa, och som tror att covid19 har en dödlighet på minst 3.4%. Om du är det så vet du inte vad du pratar om.
Citera
2020-03-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Är det några fler här i tråden som spanar på Italienska aktier? Jag har suttit dagligen på Avanza sedan utbrottet i Italien. Likt en hyena som smyger runt en stor blödande buffel ser jag hur aktierna rasar och rasar dag för dag, älskar det ta mig fan! Börjar fundera på när man ska slå till bara.
Även jag har spanat italienska aktier ett tag nu, så fort jag såg att det började bli ett riktigt utbrott blankade jag en av de större bankerna.
Kommer inte stänga positionen än på ett tag, det finns mycket underliggande problem i italiensk ekonomi.
Ligger + 140 % än så länge. Brukar i princip aldrig varken blanka eller köra med hävstång, men denna gång såg jag flera faktorer som gjorde att jag kände mig säker, därför fick det bli 5x.

Tror inte du ska köpa någonting i Italien förens du får se total effekt på italiensk ekonomi samt om det leder till övriga mer långsiktiga problem.
Citera
2020-03-06, 12:54
Medlem
Citat:
Olyckshändelser som går att undvika om man värdera människors hälsa över kapital i det korta loppet. Det var ju din argumentation. Så varför är deras liv mindre viktiga för dej?

Livet är fullt av faror, och där inkluderas både trafikolyckor och sjukdomar, i grund och botten ingen skillnad för man kan inte vidta extrema åtgärder för minimera chanserna för att drabbas av det, det orsaker bara mer skada. Då blir botemedlet värre än sjukdomen.

Jag antar att du tillhör den gruppen som tror att covid19 har en 20-40 gånger högre dödlighet än influensa, och som tror att covid19 har en dödlighet på minst 3.4%. Om du är det så vet du inte vad du pratar om.

Det görs väl extremt mycket för att minska trafikolyckor och sjukdomar? Varför skulle man inte göra sitt yttersta för att även stoppa covid19?

Men du kanske tycker att det är fri fart på vägen och skiter i säkerhetsbälte, tips passa på att koppla bort airbagen också.

Att släppa loss Covid19 utan att göra något kan du se facit på i Iran där antal fall ökat med över 20% senaste 24timmarna.

Enligt World Health Organization är dödligheten är 3.4%, den siffran kommer troligen sjunka tack vare att man gör allt i sin makt för att minska smittspridningen. Men det är baserat på det man vet idag.

Om man gör som du och Iran förespråkar kommer snart över 1000 svenskar om dagen insjukna, då kommer det inte finnas sjukvård till de som behöver hjälp för att överleva. Resultatet skulle bli att WHO % -siffra skulle stiga och inte sjunka.

Livet är fullt av faror, runt omkring dig finns människor som försöker minska de farorna så att puckon som du kan köra på i sin egen bubbla.
Citera
2020-03-06, 13:01
Medlem
-Mystics avatar
Citat:

Återigen, du jämför rena olyckor och andra ickesmittsamma sjukdomar med en pågående pandemi.

Men men, du och genierna på Aftonbladet kan väl fortsätta att jämföra coronaviruset med en vanlig influensa...

All data som man hititlst har tyder på att COVID-19 är dödligare, sprids lättare och har värre symtom. Det i kombination med att det är en helt nytt virus gör att folk är mycket oroliga. Vi vet inte ens nu om coronaviruset påverkas av årstiderna likt influensan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in