Jag är skeptisk till CO₂-infångning
Jag inser att, som det ser ut nu, dvs. att vi inte kan se någon trend som visar att CO₂-utsläppen minskar, så kanske vi hamnar där. Av flera skäl ser jag det ändå som ett misslyckande. Ett par av dessa är:
– Infångning kommer att kräva energi. Kanske 25% eller mer av all energi som vi producerar om ett halvsekel eller ett sekel går till att fånga in CO₂?
https://www.carbonbrief.org/direct-co2-capture-machines-could-use-quarter-global-energy-in-2100
– Dom investeringar och den teknologiska utveckling som infångning kräver vore bättre använda om dom satsades på förnybar energi.
Lagring av förnybar energi
Jag ser bl.a. två principiella problem som vi måste hitta lösningar på:
– Hur ska vi lagra förnybar energi, som inte alltid finns när den behövs?
– Hur ska vi ersätta fossila bränslen fullt ut för t.ex. tunga transporter och inom jordbruk?
Kanske finns svaret på dessa frågor i gas, t.ex. vätgas. Om överskottsel från förnybara källor, främst vind och sol, lagras i vätgas, så kan vätgasen dels användas för att generera el när det är brist på sol och vind och dels användas till transporter. Energidensiteten för vätgas är ungefär tre gånger den för bensin och diesel, men vätgas måste lagras under tryck i en gastank och läckor är farliga.
Är det realistiskt att använda gas för en stor del av elproduktionen?
Ja, det görs redan i t.ex. USA. Så här produceras el i USA idag (2018 enl EIA):
– Naturgas: 35,5%
– Kol: 27,5%
– Kärnkraft: 19,4%
– Förnybart, ej vatten: 10,1%
– Vatten: 6,9%
Dom vanligaste sätten som används när naturgas omvandlas till el är:
– Ångturbiner
– Gasturbiner
– Förbränningsmotorer
Naturgas är, ur mijösynpunkt, bättre än bensin och diesel, som är bättre än kol, men det är ändå inte bra. Om naturgasen ersattes med vätgas blir utsläppen vatten, så ett mer miljövänligt alternativ är svårt att hitta.
För transporter kan vätgas antingen användas i bränsleceller för att driva elmotorer, i förbränningsmotorer eller i gasturbiner.
–