2020-02-23, 17:04
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
haha ja.. när jag börjar medicinera mot min ADHD kanske jag klarar det (:

Vet ej hur grav din ADHD är, men oavsett så klarar du dig att jobba dig runt det om du väl bestämmer dig
Citera
2020-02-23, 17:38
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Vet ej hur grav din ADHD är, men oavsett så klarar du dig att jobba dig runt det om du väl bestämmer dig

tack för uppmuntran
Citera
2020-02-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Jag tycker att du fick med dig viktiga aspekter i ämnet. För många år sedan, under min första seriösa viktminskning ville jag loggföra allt för sedan studera det. Jag vägde och mätte mig varje dag och så som du nämner, pendlade vikten ner och upp konstant. Men när jag räknade genomsnittet så visade det sig ändå att vikten gick ner som planerat räknat över hela perioden.
Det var nog viktigt för mig själv att få det bevisat.

Haha!
Asså det är inte nödvändigtvis lureri bara för det kan bli lukrativ. Många behöver en utomstående som guidar och håller en på spåret medans andra klarar det själva. Men för en som inte klarar det själv så är det värt pengarna. Det är inte lätt när man inte vet bättre och man kan spara tid på att ta hjälp.

Håller med. En viktminskning på vågen åt fel håll tycker jag själv är tråkigt för moralen på deff så väger mig inte alls.

Precis. Det kan vara bra att ta hjälp. Finns väl inga proffs i en idrott som inte har en tränare. Det är inte alltid lätt att köra solo.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-02-25 kl. 11:01.
Citera
2020-02-26, 06:51
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Håller med. En viktminskning på vågen åt fel håll tycker jag själv är tråkigt för moralen på deff så väger mig inte alls.

Precis. Det kan vara bra att ta hjälp. Finns väl inga proffs i en idrott som inte har en tränare. Det är inte alltid lätt att köra solo.

Det har du rätt i. Kan sätta igång många hjärnspöken och blir lätt en stressfaktor.

Eller hur är det så. Men det är lätt att vara för stolt av sig att inte be om hjälp och envisas med att man ska klara det själv eller att inte våga.
Citera
2020-02-27, 15:01
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Tycker definitivt att fasta fungerar som bantningsmetod - iallafall för mig.. Jag har kört 16-timmarsfasta i en månad nu och märker redan att dubbelhaka, manboobs och kulmage börjar försvinna.. Jag tränar lite varje dag - dock inte särskilt mycket eller intensivt - jag "krymper" lik förbannat...

Vad har ni andra för erfarenhet av fasta - märker ni att ni går ner i vikt?
Citera
2020-02-27, 15:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Tycker definitivt att fasta fungerar som bantningsmetod - iallafall för mig.. Jag har kört 16-timmarsfasta i en månad nu och märker redan att dubbelhaka, manboobs och kulmage börjar försvinna.. Jag tränar lite varje dag - dock inte särskilt mycket eller intensivt - jag "krymper" lik förbannat...

Vad har ni andra för erfarenhet av fasta - märker ni att ni går ner i vikt?

Tror man ska vara ganska försiktig med att kalla fasta för bantningsmetod. Snarare ett verktyg. Men i kombination med bra kost och att räkna på sitt intag så är det ett mycket bra livsstilsval. Fördelen brukar vara att man slutar småäta och inte frekvent tänker på mat när man väl kommit in i det.
Citera
2020-02-27, 15:08
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tror man ska vara ganska försiktig med att kalla fasta för bantningsmetod. Snarare ett verktyg. Men i kombination med bra kost och att räkna på sitt intag så är det ett mycket bra livsstilsval. Fördelen brukar vara att man slutar småäta och inte frekvent tänker på mat när man väl kommit in i det.
Ja, "bantningsmetod" är kanske inte riktigt rätt ordval - men det är som du säger ett bra verktyg som fungerar utmärkt tillsammans med bra/lagom mycket kost och träning... Jag är mycket nöjd iallafall - och lite förvånad också...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-02-27 kl. 15:11.
Citera
2020-02-27, 15:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja, "bantningsmetod" är kanske inte riktigt rätt ordval - men det är som du säger ett bra verktyg som fungerar utmärkt tillsammans med bra/lagom mycket kost och träning... Jag är mycket nöjd iallafall - och lite förvånad också...

Många som provar IF blir förvånade. Det beror på att de konstant gått runt och tryck i sig föda var 2-3 timme. När man inte gör det får kroppen jobba på ostört.
Citera
2020-02-27, 15:16
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Många som provar IF blir förvånade. Det beror på att de konstant gått runt och tryck i sig föda var 2-3 timme. När man inte gör det får kroppen jobba på ostört.
Ja, det känns som kroppen blir mer harmonisk och balanserad vid 16-timmarsfasta - det är inte sunt att hela tiden äta om man redan har lite övervikt...
Citera
2020-02-28, 05:25
Medlem
Citat:
Ja, det känns som kroppen blir mer harmonisk och balanserad vid 16-timmarsfasta - det är inte sunt att hela tiden äta om man redan har lite övervikt...

Vänta med att höja upp det tills du gått i mål och är smal. De jag känt som börjat träna lyfter alltid upp hur bra de mår. Sen efter ett år så tränar de inte längre. Så man vet ju inte om det är bra eller inte förän man helt lyckats.
Citera
2020-02-29, 22:24
Medlem
hjaelploskilles avatar
Jag har tagit min träning till nästa nivå nu och ska börja räkna makron ordentligt. Har laddat ner en app som säger att jag behöver äta 3190 kcal/dag för att på ca 22-24 veckor nå min målvikt på 92 kg (väger 80-81 nu). Fråga 1: är detta rimligt?

Den har delat upp det i 399g kolhydrater, 159g protein och 106g fett. Fråga 2: är detta rimligt? Det verkar, för mig, vara för mycket kolhydrater. Jag är dock rätt aktiv, har ett deltidsjobb som är mycket fysiskt vid sidan om plugget bortsett från träningen, brukar också gå ca 6 km per dag.

Min spontana tanke gällande maten är att jag delar upp mina måltider på 5 st om dagen. Frukost, lunch, efter träning, middag och ett snack på kvällen. Det jag kanske är osäker på är det exakta upplägget.

Proteinet kommer jag få ifrån lax, tonfisk, kyckling, makrill, proteinpulver, kvarg, linser, någon bar här och där när jag inte når upp till det jag ska. Kolhydrater från ris, pasta, riskakor och linser. Ibland potatis.

Det jag kanske är osäker på är det exakta upplägget. När ska jag äta vad? Shakes, 2 x 30g protein, kommer jag dricka på morgonen och kvällen. Den största utmaningen tror jag ändå blir att få i mig alla kolhydrater som jag ska få i mig.
Citera
2020-03-01, 08:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag har tagit min träning till nästa nivå nu och ska börja räkna makron ordentligt. Har laddat ner en app som säger att jag behöver äta 3190 kcal/dag för att på ca 22-24 veckor nå min målvikt på 92 kg (väger 80-81 nu). Fråga 1: är detta rimligt?

Den har delat upp det i 399g kolhydrater, 159g protein och 106g fett. Fråga 2: är detta rimligt? Det verkar, för mig, vara för mycket kolhydrater. Jag är dock rätt aktiv, har ett deltidsjobb som är mycket fysiskt vid sidan om plugget bortsett från träningen, brukar också gå ca 6 km per dag.

Min spontana tanke gällande maten är att jag delar upp mina måltider på 5 st om dagen. Frukost, lunch, efter träning, middag och ett snack på kvällen. Det jag kanske är osäker på är det exakta upplägget.

Proteinet kommer jag få ifrån lax, tonfisk, kyckling, makrill, proteinpulver, kvarg, linser, någon bar här och där när jag inte når upp till det jag ska. Kolhydrater från ris, pasta, riskakor och linser. Ibland potatis.

Det jag kanske är osäker på är det exakta upplägget. När ska jag äta vad? Shakes, 2 x 30g protein, kommer jag dricka på morgonen och kvällen. Den största utmaningen tror jag ändå blir att få i mig alla kolhydrater som jag ska få i mig.
Det beror helt på omständigheterna om den siffran stämmer eller inte. Fördelningen av makronutrienterna är individuellt, protein hade jag inte ändrat, men kolhydrat och fett kan du anpassa beroende på preferenser. Jag personligen väljer lägre andel fett och högre kolhydrat, för jag föredrar och gillar kolhydrater mer än fett. Andra föredrar tvärtom. Siffran på ca 3000 kcal/dag kan du ju testa i ett par veckor för att sedan utvärdera, du kommer troligtvis justera den siffran nedåt allteftersom viktnedgången pågår. Måltidsfrekvensen och när du äter får du välja själv, generella riktlinjer är väl att man inte skall äta alltför sent mot natten men i övrigt kan du lägga upp det så som du själv trivs med. Proteinshakes är det inget fel på och det är ett smidigt sätt att uppnå intaget av protein, har du svårt att få i dig den mängden kolhydrat så öka andelen fett och möjligtvis protein. Så länge kaloriintaget blir detsamma givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in