Citat:
Ursprungligen postat av
hjaelploskille
Jag har tagit min träning till nästa nivå nu och ska börja räkna makron ordentligt. Har laddat ner en app som säger att jag behöver äta 3190 kcal/dag för att på ca 22-24 veckor nå min målvikt på 92 kg (väger 80-81 nu). Fråga 1: är detta rimligt?
Den har delat upp det i 399g kolhydrater, 159g protein och 106g fett. Fråga 2: är detta rimligt? Det verkar, för mig, vara för mycket kolhydrater. Jag är dock rätt aktiv, har ett deltidsjobb som är mycket fysiskt vid sidan om plugget bortsett från träningen, brukar också gå ca 6 km per dag.
Min spontana tanke gällande maten är att jag delar upp mina måltider på 5 st om dagen. Frukost, lunch, efter träning, middag och ett snack på kvällen. Det jag kanske är osäker på är det exakta upplägget.
Proteinet kommer jag få ifrån lax, tonfisk, kyckling, makrill, proteinpulver, kvarg, linser, någon bar här och där när jag inte når upp till det jag ska. Kolhydrater från ris, pasta, riskakor och linser. Ibland potatis.
Det jag kanske är osäker på är det exakta upplägget. När ska jag äta vad? Shakes, 2 x 30g protein, kommer jag dricka på morgonen och kvällen. Den största utmaningen tror jag ändå blir att få i mig alla kolhydrater som jag ska få i mig.
Det beror helt på omständigheterna om den siffran stämmer eller inte. Fördelningen av makronutrienterna är individuellt, protein hade jag inte ändrat, men kolhydrat och fett kan du anpassa beroende på preferenser. Jag personligen väljer lägre andel fett och högre kolhydrat, för jag föredrar och gillar kolhydrater mer än fett. Andra föredrar tvärtom. Siffran på ca 3000 kcal/dag kan du ju testa i ett par veckor för att sedan utvärdera, du kommer troligtvis justera den siffran nedåt allteftersom viktnedgången pågår. Måltidsfrekvensen och när du äter får du välja själv, generella riktlinjer är väl att man inte skall äta alltför sent mot natten men i övrigt kan du lägga upp det så som du själv trivs med. Proteinshakes är det inget fel på och det är ett smidigt sätt att uppnå intaget av protein, har du svårt att få i dig den mängden kolhydrat så öka andelen fett och möjligtvis protein. Så länge kaloriintaget blir detsamma givetvis.