2020-02-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Ja, förutom att jag cyklar/går nästan varje dag då. (i den här jävla blåsten dessutom)

Citat:
Jag gör det, du behöver inte tjata.

Kvinna, jag vet inte exakt eftersom jag skaffade min våg rätt nyligen.
Sen jag fick hem den för en månad sen har fettprocenten gått ner från 29,8 till 28,9% så det är alltid nåt antar jag.
Då ska det inte vara några problem att komma ner till 20%.
Att du inte kan gå ner mer tror jag inte på
Sen så får ju muskler att fettet sitter finare på kvinnor.
Mer muskler kommer också göra så att du kan ligga på en högre vikt men ändå se bra ut i kroppen.
Vägde drygt 70 kg när jag började träna, är "smalare/fit" på 90 kg nu.
Citera
2020-02-23, 07:51
Medlem
Skalman19xxs avatar
Jag har erfarenhet av att vara överviktig och att gå ner.
En platå kan komma av flera skäl på vågen men behöver nödvändigtvis inte betyda att du inte minskar fett. Ofta är det vattenvikt om du håller kalorierna och kosten, ett måttband är ett bättre instrument att använda sig av.
Man behöver lita lite på själva processen och ha is i magen.

Att fler går upp senare och inte klarar hålla en vikt beror just på att man går tillbaka till dem vanor som ledde till en övervikt. Har själv trillat dit.
Så det bästa är att lära sig en kosthållning man ska ha hela livet ut, bara att man äter en lite mindre mängd när man ska gå ner.
Det kan vara smart att fortsätta räkna kcal när man är klar med viktminskningen. I alla fall en längre period, för mig spårar det annars ur ganska snabbt.

När du nämner dåligt humör och funderar på cheatdays så kan man tycka att något brister i kosten. Hur ser måltiderna ut för dig idag?
Unna sig något har du råd med senare men är inte gynnande under viktminskningen.
Citera
2020-02-23, 07:58
Medlem
Citat:
Jag kikar runt lite efter info om hur man ska lura leptinet i kroppen till att inte sabba fettminskningen. Hittills har jag förstått det som att det är p.g.a detta folk misslyckas med dieter. Alltså man hoppar på en diet, kommer till en platå där man ligger fast på samma vikt och återgår till att äta som man gjorde innan och ökar ännu mer i fettmassa.

Hur gör ni som har erfarenhet av att ha minskat kraftigt i fettprocenten för att undvika detta?
Jag ämnar hålla en långsiktigt hälsosam livsstil men märker att kaloribegränsandet just nu tär på mitt humör även om jag siktar på att gå ner ett kvarts kilo i veckan.
Så jag tänkte testa att ha "cheat days" då jag äter "som vanligt" för att se om det kommer göra nån skillnad för mig.
Nån "intermittent fasting" eller "keto" är jag inte intresserad av, jag vill äta vanlig (hälsosam) mat och kunna unna mig nåt litet ibland så länge jag håller mig inom de beräknade antalet kalorier jag får per dag.

(Jag styrketränar ca 3 gånger i veckan + yoga)

Kollar på denna just nu: https://www.youtube.com/watch?v=6gQCqxnchR4

Rutiner som man tänker bibehålla är a och o. Skapa rutiner och gör det dagligen. Din vikt på lång sikt avgörs inte nämnvärt av vad du gör enskilda dagar utan vad du gör varje dag.

Låt det dessutom ta tid och stressa inte. Jag förstår att folk som ska gå ner flera kilon i veckan har svårt att klara det då det måste vara ett helvete. Misslyckanden väntar bakom hörnet vilket minskar motivationen.
Senast redigerad av Mafia 2020-02-23 kl. 08:11.
Citera
2020-02-23, 08:31
Medlem
Finns det ens platåer eller är det något vissa hittar på?

Jag fixar en viktminskning genom att äta bra mat, motionera, träna sparsamt (varannan dag vilodag), men framförallt inte heller väga mig.
Humöret kan försämras om man äter för lite fett eller slarvar med något av ovan nämnda saker.

Det du syftar på är antagligen att kroppen frigör några kilo vatten under viktminskningen. Då kan man tex tappa 3 kg på en dag, men som tar veckor att återställas i kroppen. Många verkar tro att man bara tappar vätska i början vilket är konstigt. Ingen verkar tycka det är konstigt att man plötsligt går ner flera kilo under en dag mitt i viktminskningen.
När det händer så kommer man ligga stilla ett bra tag eftersom vattnet fylls på under många dagar/veckor och då kan man till och med gå upp i vikt. Men fettminskningen pågår hela tiden och det är ju den som det handlar om.

Slutsats : om man inte väger sig så ser man inte hur vätskenivåerna ändras.
Då skulle inte heller denna tråden finnas och det skulle inte finnas något problem.

Tankvärt: Skulle Van Damme lipa om han med din vältränade kropp en dag vägde 5 kg mer pga av vätska?
Senast redigerad av MRZnr1 2020-02-23 kl. 08:41.
Citera
2020-02-23, 08:47
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Finns det ens platåer eller är det något vissa hittar på?

Jag fixar en viktminskning genom att äta bra mat, motionera, träna sparsamt (varannan dag vilodag), men framförallt inte heller väga mig.
Humöret kan försämras om man äter för lite fett eller slarvar med något av ovan nämnda saker.

Det du syftar på är antagligen att kroppen frigör några kilo vatten under viktminskningen. Då kan man tex tappa 3 kg på en dag, men som tar veckor att återställas i kroppen. Många verkar tro att man bara tappar vätska i början vilket är konstigt. Ingen verkar tycka det är konstigt att man plötsligt går ner flera kilo under en dag mitt i viktminskningen.
När det händer så kommer man ligga stilla ett bra tag eftersom vattnet fylls på under många dagar/veckor och då kan man till och med gå upp i vikt. Men fettminskningen pågår hela tiden och det är ju den som det handlar om.

Slutsats : om man inte väger sig så ser man inte hur vätskenivåerna ändras.
Då skulle inte heller denna tråden finnas och det skulle inte finnas något problem.

Tankvärt: Skulle Van Damme lipa om han med din vältränade kropp en dag vägde 5 kg mer pga av vätska?

Detta var bra summering ang vätska!
Citera
2020-02-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Detta var bra summering ang vätska!

Tack!
Det tar sådan tid att formulera och förklara det på ett bra sätt tycker jag (vilket jag tycker jag misslyckades med delvis) . Men väger man sig under en viktminskning så väger man främst vätska och inte fett. Det får konsekvenser om man inte vet skillnaden och man börjar tro på platåer och annat konstigt utan att veta den exakta anledningen som oftast inte är så komplicerad.

Men med mina kunskaper så borde Jag som så många andra kanske också använda mina kunskaper till att tjäna pengar på människors okunskap. Lura i dem allt möjligt så de ska vända sig till mig för att lyckas.
Citera
2020-02-23, 10:41
Medlem
Arsenikarsles avatar
Ja jag kanske är otålig, dessutom tampas jag med depression så det kan ju bidra till dåligt humör.

Jag har en bioimpedansvåg så jag kan se vad som är fett, vatten och muskler.
Har testat att unna mig en halv pizza igår och se på fan om inte muskelprocenten gick upp medan fettet gick ner!

Den app jag använder för att hålla koll på maten är cronometer, den beräknar macronutrients men också vitaminer och allt sånt.
Så jag brukar försöka se till att äta så att jag uppfyller mitt dagsbehov så gott jag kan, äter blandad husmanskost med grönsaker. En del vegetariskt, nötter och frön i sallad..

edit: Det som frustrerade mig var att se fettkurvan börja plana ut, då började jag läsa på om hur det kan funka med platå i viktminskning.
Citera
2020-02-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ja jag kanske är otålig, dessutom tampas jag med depression så det kan ju bidra till dåligt humör.

Jag har en bioimpedansvåg så jag kan se vad som är fett, vatten och muskler.
Har testat att unna mig en halv pizza igår och se på fan om inte muskelprocenten gick upp medan fettet gick ner!

Den app jag använder för att hålla koll på maten är cronometer, den beräknar macronutrients men också vitaminer och allt sånt.
Så jag brukar försöka se till att äta så att jag uppfyller mitt dagsbehov så gott jag kan, äter blandad husmanskost med grönsaker. En del vegetariskt, nötter och frön i sallad..

Otålig kanske. Du känner dig själv bäst.
Ställ in dig på att det tar tid. Lär känna andra som redan gjort resan och hoppa över alla som inte lyckats då de inte kan ge några bra råd.

Att gå ner i vikt är inte sunt så kroppen skickar signaler och får det att kännas jobbigt. Men hade den inte skickat dessa signaler så hade vi inte förstått att vi skulle äta och dött av svält.

Du kan äta samma mängd mat du alltid gjort för att hålla hungern borta. Det går om du fyller ut mängden med grönsaker.

Vågen klarar inte av att registrera fett, muskler i din kropp. Vad den är tillverkad av för komponenter hade varit intressant att veta
Citera
2020-02-23, 11:43
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Otålig kanske. Du känner dig själv bäst.
Ställ in dig på att det tar tid. Lär känna andra som redan gjort resan och hoppa över alla som inte lyckats då de inte kan ge några bra råd.

Att gå ner i vikt är inte sunt så kroppen skickar signaler och får det att kännas jobbigt. Men hade den inte skickat dessa signaler så hade vi inte förstått att vi skulle äta och dött av svält.

Du kan äta samma mängd mat du alltid gjort för att hålla hungern borta. Det går om du fyller ut mängden med grönsaker.

Vågen klarar inte av att registrera fett, muskler i din kropp. Vad den är tillverkad av för komponenter hade varit intressant att veta

Jag vet att det finns få bioimpedansvågar som funkar exakt men denna var den bästa jag hittade, "withings body +" heter den.

Mängden mat är inget problem, jag tappar matlusten emellanåt. Ibland kan mitt problem bli att jag är för ivrig att fylla på med protein att jag uppfyllt dagsbehovet av protein alltför tidigt medan behovet av kolhydrater fortfarande ligger på 50% eller så.
Blir knepigt att lista ut hur jag ska äta då, jag vill inte underäta för då hamnar jag i svält-läge och kroppen börjar vilja kompensera.

Jag har haft en vana av att äta hyfsat liten mängd kaloririk mat sen tidigare, mycket snabba kolhydrater.
Citera
2020-02-23, 12:12
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Tack!
Det tar sådan tid att formulera och förklara det på ett bra sätt tycker jag (vilket jag tycker jag misslyckades med delvis) . Men väger man sig under en viktminskning så väger man främst vätska och inte fett. Det får konsekvenser om man inte vet skillnaden och man börjar tro på platåer och annat konstigt utan att veta den exakta anledningen som oftast inte är så komplicerad.

Men med mina kunskaper så borde Jag som så många andra kanske också använda mina kunskaper till att tjäna pengar på människors okunskap. Lura i dem allt möjligt så de ska vända sig till mig för att lyckas.

Jag tycker att du fick med dig viktiga aspekter i ämnet. För många år sedan, under min första seriösa viktminskning ville jag loggföra allt för sedan studera det. Jag vägde och mätte mig varje dag och så som du nämner, pendlade vikten ner och upp konstant. Men när jag räknade genomsnittet så visade det sig ändå att vikten gick ner som planerat räknat över hela perioden.
Det var nog viktigt för mig själv att få det bevisat.

Haha!
Asså det är inte nödvändigtvis lureri bara för det kan bli lukrativ. Många behöver en utomstående som guidar och håller en på spåret medans andra klarar det själva. Men för en som inte klarar det själv så är det värt pengarna. Det är inte lätt när man inte vet bättre och man kan spara tid på att ta hjälp.
Citera
2020-02-23, 12:17
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Jag vet att det finns få bioimpedansvågar som funkar exakt men denna var den bästa jag hittade, "withings body +" heter den.

Mängden mat är inget problem, jag tappar matlusten emellanåt. Ibland kan mitt problem bli att jag är för ivrig att fylla på med protein att jag uppfyllt dagsbehovet av protein alltför tidigt medan behovet av kolhydrater fortfarande ligger på 50% eller så.
Blir knepigt att lista ut hur jag ska äta då, jag vill inte underäta för då hamnar jag i svält-läge och kroppen börjar vilja kompensera.

Jag har haft en vana av att äta hyfsat liten mängd kaloririk mat sen tidigare, mycket snabba kolhydrater.

Tips är att börja planera måltiderna bättre isf. Du vet ju vad du äter annars och börja optimera måltiderna.

Du använder ju en app som loggar maten. Du kan lägga in maten i förväg och se hur totalen kommer se ut och reglera därefter vad du ska äta. Som dra ner protein på en måltid och höja kolisar, dra ner fettet och öka protein, osv.
Citera
2020-02-23, 16:42
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Tips är att börja planera måltiderna bättre isf. Du vet ju vad du äter annars och börja optimera måltiderna.

Du använder ju en app som loggar maten. Du kan lägga in maten i förväg och se hur totalen kommer se ut och reglera därefter vad du ska äta. Som dra ner protein på en måltid och höja kolisar, dra ner fettet och öka protein, osv.

haha ja.. när jag börjar medicinera mot min ADHD kanske jag klarar det (:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in