Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
För egen del har jag fem punkter jag inte kommer ifrån. Någonsin. Det här är min uppfattning.
1) Mordet var mycket skickligt utfört. GM lämnade inte ett enda spår på mpl, kunde inte identifieras med vittnesuppgifter, försvann på en minut och har nu varit försvunnen i 34 år. Ingen såg hur han tog sig till mpl. Mordvapnet försvunnet.
Men var det verkligen så skickligt utfört? Jag tänker att ett riktigt proffs hade väl skjutit med kikarsikte/lasersikte på väldigt långt avstånd? Springa ifatt OP sådär mitt på stan känns extremt våghalsigt. Om det dessutom stämmer av vittnesuppgifter att GM vänder sig om efter att ha sprungit ifrån platsen tyder ju på osäkerhet kring om någon sett honom eller följt efter.
Om nu GM sett OP redan på biografen, eller fått vetskap om att han tänkt gå dit utan livvakter, borde man väl kunnat planera att skjuta honom direkt när han gick ut från biografen, eller i nära anslutning till den. Att alltså placera sig själv på säkert avstånd med kikarsikte. Bara om man inom rimlig tid
inte lyckats få tag i ett vapen med sådant sikte, kanske man tar till andra mer riskabla åtgärder. Men om GM fått reda på att OP inte hade livvakter denna kväll, och om GM planerat att utföra dådet under en längre tid innan den aktuella dagen, så borde man planerat ett säkrare tillvägagångssätt med minimal risk att bli identifierad. Dvs även haft ett lämpligare vapen lätt tillhands.
Detta, tycker jag, ändå tyder på att det är en impulshandling av en "ensam galning" snarare än ett attentat iscensatt av utländsk makt.