Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Fast man kan inte bara säga att GM var världens proffs bara för att han kom undan. Jag vidhåller att han hade jävligt tur också. Precis som FBI sa så är det amatörmässigt att skjuta en statsminister mitt på öppen gata bland 30-tal vittnen även om gärningsmannen vid gärningen var iskall.

Vad hade hänt om en polisbil åkte förbi precis vid skotten? Vad hade hänt om piketbuss 3230 valt att stanna och röka på david bagares gata 23:16-23:23?

Det är knappast gärningsmannens förtjänst att han lyckats hålla sig undan. Det beror på en usel utredning som inte velat utreda känsliga spår och ingenting annat.

Folk har en tendens att överskatta GM som om det vore en person med superkrafter som kan göra sig osynlig med ett knapptryck.

Kan inte annat än att hålla med.

Men även med en mer seriös mordplan och utförare kan det ändå utföras amatörmässigt.

Om det var mer organiserat kanske de garvade så de kissade i brallan när de insåg hur tarvligt livvaktskyddet var och gjorde en "Vitrysslandsmatch" (men lyckades ändå).

Hela gärningen skriker av detta:

1. Lite resurser
2. Inte välplanerat
3. Tog chansen när tillfället ramlade rakt ned i knät
4. Det viktigaste var att avliva OP men att komma undan var "en bonus på kortet" för GM som han inte förväntade sig.

Om GM är SE bör svensk polis omorganiseras från grunden och allt och alla får söka om sina tjänster, men alla med högre tjänster ska bara bort för då finns ett systemfel och det lär ju inte blivit bättre. Terroristen Akilov åkte dit tack vare allmänhetens tips.

Om GM fanns där framför nosen på dem och ingen vågade trotsa HH så består kåren av ryggradslösa låtsaspoliser.
Senast redigerad av Redpilling 2020-04-04 kl. 12:29.
Citera
2020-04-04, 12:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Med tanke på att det fanns inslag amatörmässighet vid mordet förvånar det mig inte om vapnet var registrerat.

Det finns en chans att vapnet tillhör en medhjälpare och att denna medhjälpare gått att identifiera i ett händelseförlopp på sveavägen.

Jag tror på åtal. Om GM är död så lär nån medhjälpare eller anstiftare åtalas. Kanske bor dessa utomlands vilket gör saken klurigare?
Enligt mig måste KP kunna binda en GM till vapnet (eller kläder med krut/blodspår) och MP samtidigt. Hur skall det gå till? Nya vittnen som träder fram efter 34 år kanske... men vad ger det egentligen?

Edit: om någon sitter på en jacka mef OPs DNA och krutspår och det finns foton från 1980-talet där MGM bär en sådan jacka... då kan KP nog åtala. Men vem behåller någon jacka i 34 år?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-04 kl. 12:43.
Citera
2020-04-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GMs sätt att röra sig tyder på att han har någon form backup. Inget vittne berättar om någon typ av panik på mordplatsen. Han rör sig snabbt och behärskat från mordplatsen. Att han verkar lite tung i steget visar på kontroll av en person som inte vill riskera halka på en isfläck.

Att någon kunnat få ihop detta med Christer Pettersson pekar mot en akut hjärnbrist.

Var den ev backupen finns är en fråga jag brottats med i 30år.

För GM är MOP inte ett optimalt tillfälle , men det är det bästa som bjuds , säger något om GM och han agerar vid dådet med avsevärd kyla. Skottet mot LP är besynnerligt , pekar bort ifrån hemliga tjänsters sätt att agera. Hade 3230 upptäckt något konstigt, med sinnesnärvaron GM visar kan han mycket väl börjat promenera lugnt och undvikit upptäckt. Spekulationer givetvis .

Mitt förslag är Dekorimamannen. Se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I ett tidigare inlägg har jag redogjort för några omständigheter på mordplatsen som Anna Hage tar upp i sin bok.

”30 år av tystnad" Anna Hage (2019) Såg AH GM? Vad såg AH inte?
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

I detta inlägg tar jag upp den otillbörliga påverkan på vittnet Anna Hage som jag tycker klart och tydligt framgår av Anna Hages bok.

Kort sammanfattning:
Som vittne till brottet MOP räknas AH efter förhör av polis på mordplatsen till kretsen skyddspersoner och otillåten påverkan av henne konstituerar brottet ”övergrepp i rättssak".

Inför rättegången av CP för MOP är det med stor risk GM och medgärningsmän själva eller genom ombud otillåtet väljer att påverka AH's vittnesmål i rätten för att utfallet av rättegången skall gå i önskvärd riktning, dvs fälla CP som ensamagerande GM för mordet.

Ett direkt hinder att fälla en GM som ensamagerande vore om AH såg en medgärningsman på mordplatsen.

TUNNELGATAN 5 (INGÅNGEN)

En plats där en medgärningsman kan dölja sig är ingången till Tunnelgatan 5 som inte kan vara synlig för AH som kör i bil i nordlig riktning. Den borde vara synlig för bilar som kör i sydlig riktning på Sveavägen och som stannat vid rött ljus i korsningen.

Se foto 3 och 8
http://www.itdemokrati.nu/page35b.html

Tydligt foto från Google streetwiew Tunnelgatan 5.
https://maps.app.goo.gl/ZPk9kr9qNQfH6bkT8

MEDGÄRNINGSMANNEN
En medgärningsman som trycker sig in i hörnet i ingången är nog svår att upptäcka från Sveavägen men när han något senare springer inåt Tunnelgatan blir han synlig för Jan Nilsson limousinförare som kommer Tunnelgatan fram mot Sveavägen.

Jan Nilsson ser denne medgärningsman först efter att ha sett en taxi göra en U-sväng och efter att ha fått grönt ljus och svänger höger in på Sveavägen i riktning mot Kungsgatan.

Denne man, medgärningsman, kan inte vara GM som redan tidigare sprungit inåt Tunnelgatan. Jan Nilsson bedömer att han skommer fram till Sveavägen 23:23 och att den springande mannen har en ”ljusbrun jacka" enligt polisförhör 860301 kl 02:15.
Källa: http://www.itdemokrati.nu/page36w.html

RISK FÖR DESINFORMATION
I itdemokratis skiss över korsningen Tunnelgatan/Sveavägen är Jan Nilssons limousin betecknad med siffran 23 och en pil som verkar indikera att hans bil står bakom Inge Morelius bil.

Eftersom JN ser medgärningsmannen när han svänger höger in på Sveavägen bör IM redan ha kört iväg. Oklarheter i detaljer avseende närvarande på MP tidsmässigt och ”geografiskt" blir till ett svart informationshål där vittnesmål om en medgärningsman försvinner och kan tolkas godtyckligt (dvs. risk för desinformation).

Om KP ”gått tillbaka” till MP och klarlagt detta så kan han ha konstaterat existensen av en medgärningsman och förhoppningsvis identifierat denne.
Källa: http://www.itdemokrati.nu/page36w.html

DEKORIMAMANNEN
Enligt uppgifter i massmedia som inte grundar sig på polisförhör skall Dekorimamannen haft en brun skinnjacka och skulle därmed kunna vara en medgärningsman ( jmfr. ljusbrun jacka). Polisförhören av vittnena som såg Dekorimamannen är belagda med förundersökningssekretess.

SCENARIO
Ett scenario kan vara att Dekorimamannen var en ”spanare" och att Grandmannen följt efter LOP korsat Sveavägen framgör LOP då de korsat Sveavägen och sakta går framåt mot den blivande MP. Grandmannen intar Dekorimamannen plats och denne förflyttar sig till ingången till Tunnelgatan 5.

Dvs. GM är inte ensamagerande och Dekorimamannen är en medgärningsman i MOP.

Det är mot denna bakgrund som jag betraktar det otillbörliga intresset för Anna Hages upplevelser och vad hon såg och inte såg på mordplatsen som ett led i att åklagaren skall kunna lagföra CP som ensamagerande GM.

De händelser som Anna Hage upplevt och skriver om i sin bok är följande.

Källa: ”30 år av tystnad” (2019) av Anna Hage
Google books: https://books.google.se/books/about/30_%C3%A5r_av_tystnad.html?id=HvQ9DwAAQBAJ&redir_e sc=y

Utdrag ur boken ”30 år av tystnad” av Anna Hage (2019)
Utdrag i separat inlägg
(FB) Länktips Konspirationer

Händelser:
1. Bilar utanför AH's radhus. (s.48)
2. Underliga telefonsamtal. Uppringaren tyst svarar inte. (s.48)
3. Två civilklädda män följer AH med vännina på Åhlens vid Odenplan. Visar sig vara poliser. (s.48)
4. AH osäker på om hon är övervakad eller ”beskyddad". (s.49)
5. Hackingförsök att läsa AH's privata mejl. (s.51)
6. Stöld av AH's väska vid inbrott i bil vid jobbresa i Köpenhamn. (s.50-52)
7. Illegal avlyssning av telefonsamtal. (s.60)
8. Fotograf med kamera utanför Ah’s sovrum (s.60)
9. Okända bilar med ”gula skyltar" som förföljer/spanar på AH.
10. Kontakter med polis som vittne. Stressiga och respekterar inte AH. Var finns utskrifterna? (s. 63)
11. Säpo förhör AH på cafe (s. 70-71)
12. Personskydd inför rättegång (s. 94)

Min kommentar:
Utan att gå in på enskilda händelser så konstaterar jag att från MOP 1986-02-28 till rättegången 1989-06-29 mot CP så har AH varit utsatt för ur rättssäkerhetssynpunkt oacceptabla händelser som vittne till mord.

Det mest anmärkningsvärda, skandalösa, är att vid åtminstone något tillfälle så har polis varit/kommit till platsen under pågående brott mot AH utan att ingripa, gripa och förhöra, och redogöra om detta för AH. Jag betraktar oauktoriserad spaning mot mordvittne som ett brott, övergrepp i rättsak.

Såväl SÄPO's personal som poliser som träffar AH på cafe betraktar jag som suspekta så länge det inte föregåtts av kallelse och dokumenteras i förhörsprotokoll och rättsvidrigt ur rättssäkerhetssynpunkt. Om det dessutom inte är sanktionerat av förundersökningsledare/åklagare så är det frågan om myndighetsmissbruk och bör utredas av specialåklagare.

Till detta skall läggas att åklagarens objektivitetsplikt rätt tillämpad borde utesluta en ensamagerande GM på MP och resultera i att CP inte hade åtalats. Jag har svårt för en åklagare som har tillgång till all denna information och blundar för möjliga slutsatser och går vidare för att åtala CP. Det är bisarrt.

Kravet på objektivitet medför att åklagaren har ansvar för att utreda och undersöka även sådant som talar till den misstänkta personens förmån.
Källa: https://www.aklagare.se/om-oss/objektivitetsplikt/
Citera
2020-04-04, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GMs sätt att röra sig tyder på att han har någon form backup. Inget vittne berättar om någon typ av panik på mordplatsen. Han rör sig snabbt och behärskat från mordplatsen. Att han verkar lite tung i steget visar på kontroll av en person som inte vill riskera halka på en isfläck.

Att någon kunnat få ihop detta med Christer Pettersson pekar mot en akut hjärnbrist.

Var den ev backupen finns är en fråga jag brottats med i 30år. Lisbeth Palmes beige gubbe är väl det närmaste jag kommit, men han är ännu efter alla dessa år en skuggfigur. Där en säkring för återtåget borde finnas står Lars Jeppsson. Att PU tänkte något liknande visar fränheten i Lars Jonssons förhör med LJ. Men jag kan helt enkelt inte få in lille LJ i ett mordscenaro.

För GM är MOP inte ett optimalt tillfälle , men det är det bästa som bjuds , säger något om GM och han agerar vid dådet med avsevärd kyla. Skottet mot LP är besynnerligt , pekar bort ifrån hemliga tjänsters sätt att agera. Hade 3230 upptäckt något konstigt, med sinnesnärvaron GM visar kan han mycket väl börjat promenera lugnt och undvikit upptäckt. Spekulationer givetvis .
3230 hade hört skotten och sett GM suspekt glida in joggandes till david bagares gata tills GM ser poliserna och promenerar som vanligt. Inte en chans att polisen i det läget låter GM försvinna. De hade bett den personen stanna och förklara vad det är som händer.

Inse det, oavsett om GM hade backup eller inte, oavsett om GM var kylig vid MOP så kan man inte komma bort det faktumet att GM var hårsmån ifrån att åka fast. Det är rena tillfälligheter som gör att GM inte åker fast.
Citera
2020-04-04, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Kan inte annat än att hålla med.

Men även med en mer seriös mordplan och utförare kan det ändå utföras amatörmässigt.

Om det var mer organiserat kanske de garvade så de kissade i brallan när de insåg hur tarvligt livvaktskyddet var och gjorde en "Vitrysslandsmatch" (men lyckades ändå).

Hela gärningen skriker av detta:

1. Lite resurser
2. Inte välplanerat
3. Tog chansen när tillfället ramlade rakt ned i knät
4. Det viktigaste var att avliva OP men att komma undan var "en bonus på kortet" för GM som han inte förväntade sig.

Om GM är SE bör svensk polis omorganiseras från grunden och allt och alla får söka om sina tjänster, men alla med högre tjänster ska bara bort för då finns ett systemfel och det lär ju inte blivit bättre. Terroristen Akilov åkte dit tack vare allmänhetens tips.

Om GM fanns där framför nosen på dem och ingen vågade trotsa HH så består kåren av ryggradslösa låtsaspoliser.
Mycket talar för att GM och gruppen i övrigt tog en fet chansning.
Citera
2020-04-04, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Enligt mig måste KP kunna binda en GM till vapnet (eller kläder med krut/blodspår) och MP samtidigt. Hur skall det gå till? Nya vittnen som träder fram efter 34 år kanske... men vad ger det egentligen?

Edit: om någon sitter på en jacka mef OPs DNA och krutspår och det finns foton från 1980-talet där MGM bär en sådan jacka... då kan KP nog åtala. Men vem behåller någon jacka i 34 år?
Mycket tyder på att de har hittat vapnet. Fragment av offret kan finnas på den, DNA av GM kan finnas på den, vapnet skulle kunna vara registrerat på GM.

Sen finns det en omgivning runt GM som också kan bindas till Sveavägen genom att man hört av sig till MUST och kontrollerat radiotrafik den aktuella kvällen. Vi vet att PU inhämtat uppgifter av MUST i oktober 2017. En månad senare skickades vapen till NFC. Svar kom runt våren 2018 och forensiker belades med munkavle.

Saken är den att KP måste ha ordentligt kött på benen för att gå ut på det här sättet, oavsett om han kommer åtala eller lägga ner förundersökningen. Tar han ett avskrivningsbeslut måste det finnas bevisning och andra omständigheter som på objektiva grunder hade kunnat leda till en fällande dom.
Citera
2020-04-04, 13:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Fast man kan inte bara säga att GM var världens proffs bara för att han kom undan. Jag vidhåller att han hade jävligt tur också. Precis som FBI sa så är det amatörmässigt att skjuta en statsminister mitt på öppen gata bland 30-tal vittnen även om gärningsmannen vid gärningen var iskall.

Vad hade hänt om en polisbil åkte förbi precis vid skotten? Vad hade hänt om piketbuss 3230 valt att stanna och röka på david bagares gata 23:16-23:23?

Det är knappast gärningsmannens förtjänst att han lyckats hålla sig undan. Det beror på en usel utredning som inte velat utreda känsliga spår och ingenting annat.

Folk har en tendens att överskatta GM som om det vore en person med superkrafter som kan göra sig osynlig med ett knapptryck.
Det är ett samband mellan hans "osynlighet" och hur han uppträder. Han trodde själv att han inte syntes.

Förhörsanteckning från den 25 augusti 1986: "Gärningsmannen vänder sig om en bit in i gränden. Han uppträder som om han trodde att han inte syntes."

källa: SOU 1999:88 s. 722
Citera
2020-04-04, 13:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
3230 hade hört skotten och sett GM suspekt glida in joggandes till david bagares gata tills GM ser poliserna och promenerar som vanligt. Inte en chans att polisen i det läget låter GM försvinna. De hade bett den personen stanna och förklara vad det är som händer.

Inse det, oavsett om GM hade backup eller inte, oavsett om GM var kylig vid MOP så kan man inte komma bort det faktumet att GM var hårsmån ifrån att åka fast. Det är rena tillfälligheter som gör att GM inte åker fast.

Det är vad Hans Holmer hävdade och jag är inte övertygad om att 3230s besättning uppfattat ett skott från Sveavägen uppe på David Bagares gata. Den bristande effektiviteten i den fortsatta mördarjakten borgar för detta. Trots att polisen kände till en skjutning på Sveavägen stoppades inte Lars Jeppsson när han kom gående just på David Bagares Gata.

Långt ifrån övertygad om att GM fortsätter ner på David Bagare. Känns som både vänster och höger ger betydligt bättre alternativ.

Men visst , ett mått av tur finns hos GM. Tycker kylan i utförandet och det faktum att brottet begås där det gör säger en hel del om beslutsamheten. Läget är inte optimalt. Ändå skjuter GM . Lite som PG Näss sa det går inte ihop.
Citera
2020-04-04, 13:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Om det var Stig som sköt och utförde ett ej överlagt mod, och eventuellt klantade till det.
Så gjorde han väl nästan alla rätt efteråt.
Han lyckades få (visserligen en av världens mest naiva) polisen att totalt tappa intresset för den person som var så nära både i tid och geografiskt.
Har skutvana, är politiskt aktiv och hatar Palme.
Enligt Gärningsmannaprofilen s. 108 och 136 så infiltrerer GM utredningen som ett vittne. Men jag tycker SE är för tidigt i kontakt med utredningen (13 timmar efter mordet) och han är i kontakt med media i Norge och Sverige före det.
Citera
2020-04-04, 13:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Mycket tyder på att de har hittat vapnet. Fragment av offret kan finnas på den, DNA av GM kan finnas på den, vapnet skulle kunna vara registrerat på GM.
...

Saken är den att KP måste ha ordentligt kött på benen för att gå ut på det här sättet, oavsett om han kommer åtala eller lägga ner förundersökningen. Tar han ett avskrivningsbeslut måste det finnas bevisning och andra omständigheter som på objektiva grunder hade kunnat leda till en fällande dom.
Det fetade förstår jag inte?
Om det finns bevis så skriver han väl inte av målet?

Jag håller med om att om mordvapnet hittad hos MGM (hans eget DNA är mindre relevant) och han tidigare finns i PU placerad runt MP så kan det räcka. LPs vittnesmål är dock fortfarande en potentiell showstopper.
Citera
2020-04-04, 13:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, vad fan. När man läser utdrag ur polisförhören så finns det inte en tillstymmelse till om det har kontrollerat vad vittnena säger. Mer eller mindre oemotsagda...om du frågar mig.
SE passar bra in även om det finns frågetecken.

Jag tror att den absolut viktigaste pusselbiten är vapnet och sen binda det till en (o)känd gärningsman som ingen känner till sen tidigare. Det kommer inte att räcka med något svamlande om "den sammantagna...." osv visar på att det var den personen som utförde mordet. Isf behöver ju inte KP vänta/annonsera till halvårsskiftet. Då hade det ju varit att föredra att han bara samlade till presskonferensen o lade fram "lösningen".
Eftersom han väntar, är det inte ("den sammantagna...." osv visar på att det var den personen som utförde mordet) men något seriöst.
Citera
2020-04-04, 13:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Med tanke på att det fanns inslag amatörmässighet vid mordet förvånar det mig inte om vapnet var registrerat.

Det finns en chans att vapnet tillhör en medhjälpare och att denna medhjälpare gått att identifiera i ett händelseförlopp på sveavägen.

Jag tror på åtal. Om GM är död så lär nån medhjälpare eller anstiftare åtalas. Kanske bor dessa utomlands vilket gör saken klurigare?
Jag tror tvärtom, medhjälparen är död, GM är vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in