Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 00:13
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Vet man vilka AB polare var? Är de förhörda? I och med att AB med sällskap gick förbi korsningen sveavägen-tunnelgatan norrut på östra sidan så måste de ju ha sett om det stod en gärningsman vid avfasningen?

Det var väl ett gäng arbetskamrater? Och resten av gänget fortsatte norrut medan AB avvek och återvände söderut för att åka hem?

Arbetskamraterna är rimligtvis identifierade, men jag känner inte till huruvida de är förhörda. De borde ha kunnat bidra till tidsbestämningarna hur som helst.
Citera
2020-02-23, 00:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE verkade gilla dra åt midjan, det ger lite mer v-form jämfört med de flesta andras vinterklädstil 1986. Hängande rockar, täckjackor, vida kläder.

Men visst, han har inte en simmarkropp.

Men SE har bättre kropp än man kan döma från hans ansikte. Många som inte sett klippen på SE tror han är en fetknopp

Jag har haft tankar på att han kan ha överdoserat sin kortison efter mordet för att plufsa till ansiktet. Han ser fräschare ut både 1982 och i slutet av 80talet. Men jag bara yrar.

Okej, ja jag ville bara lyfta en fråga jag haft länge. TP/Filter beskriver det som självklart att SE såg ut som GM även på detaljnivå. Men det tycker inte jag när jag jämför uppgifterna.

Och bredaxlad är en märklig skildring av SE. För mig känns det krystat att påstå det.
Citera
2020-02-23, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det var väl ett gäng arbetskamrater? Och resten av gänget fortsatte norrut medan AB avvek och återvände söderut för att åka hem?

Arbetskamraterna är rimligtvis identifierade, men jag känner inte till huruvida de är förhörda. De borde ha kunnat bidra till tidsbestämningarna hur som helst.
Men arbetskamraterna och AB borde ju ha kunnat beskriva om de såg nån person vid Dekorima? Det var ju trots allt bara minuter innan skotten.
Citera
2020-02-23, 00:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Till vänster. 5a och 5b
Citera
2020-02-23, 00:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, ja jag ville bara lyfta en fråga jag haft länge. TP/Filter beskriver det som självklart att SE såg ut som GM även på detaljnivå. Men det tycker inte jag när jag jämför uppgifterna.

Och bredaxlad är en märklig skildring av SE. För mig känns det krystat att påstå det.

Mycket är krystat i den teorin
Citera
2020-02-23, 00:23
Medlem
Det gäng IM syftar på kan inte vara AB:s vänner om jag tolkat det rätt. AB:s gäng (som jobbade på Bofors, ironiskt nog) var uppdelade i två grupper. Ena gick till bankomaten, de tog ut pengar kl 23.16 och 23.17. De måste alltså ha passerat dekorimahörnet alldeles för tidigt för att kunna vara aktuella. IM säger ju att ett gäng passerar och sen kommer LOP. Då är det inte rimligt att det går 6 minuter däremellan.
Den andra gruppen passerar aldrig dekorima till fots eftersom de får skjuts i bil, om jag minns rätt.

Så vilka är dessa 5-7 personer som IM ser?
Citera
2020-02-23, 00:24
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Men arbetskamraterna och AB borde ju ha kunnat beskriva om de såg nån person vid Dekorima? Det var ju trots allt bara minuter innan skotten.

Självfallet! Och lyckligtvis fick vi snabb hjälp här:

Citat:
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Till vänster. 5a och 5b
Citera
2020-02-23, 00:24
Avstängd
Ksenia74s avatar
Det kanske var en tung börda att bära på i livet att ha mördat Sveriges statsminister för SE så att han tillslut valde att avluta sitt liv genom att begå suicide.
Citera
2020-02-23, 00:35
Medlem
Citat:
Precis det jag undrar själv i ett inlägg lite längre upp.

Blev AB:s kompisar ens förhörda?

I det här poddavsnittet går man igenom förhören med Anders Björkmans kamrater.

https://www.ilikeradio.se/podcasts/palmemordet/14543/
Anders Bs kamrater
Sällskapet som festat med Anders B på mordkvällen
Citera
2020-02-23, 00:48
Medlem
En utländsk makt är inblandad i detta. Ni läste det här först. Jag utgår från att KP har på fötter och hur kan han ha det? Detta och vilket land som avses kommer jag att redogöra för nedan.

Mordvapen eller DNA känns oerhört långsökt efter all denna tid. Det vore ytterst sensationellt. Och vanliga vittnesuppgifter räcker inte som bevis. D.v.s att det skulle handla om bevis mot någon av de kända misstänkta GMs som cirkulerar här är oerhört osannolikt.

Däremot fungerar säkerhetsstämplade dokument där detaljerade motiv och berörda agenter och beslutsfattare är involverade som bevis. D.v.s främmande makt. Att det gått 34 år gör det mindre känsligt att få tag i informationen.

Detta förklarar även varför vi behöver vänta flera månader. Den här typen av informationsutbyten mellan länder tar alltid tid. De har säkert redan de viktigaste underlagen, men de vill ha en helhetsbild och så mycket information som möjligt. Det är också därför man talar om ”flera spår”. Vi kommer få reda på vilket lands säkerhetstjänst som låg bakom detta, men nödvändigtvis inte agenten.

Landet det handlar om är Sydafrika. Anledningen till de nya bevisen är att Cyril Ramaphosa tillträdde som president i Sydafrika den 15:e februari 2018. Några saker som talar för detta, dels att det var under 2018 som Krister Petersson började uttala sig optimistiskt om utredningen. Under hösten 2018 avslöjade även Aftonbladet att Palmegruppen förhört personer i Sydafrikaspåret. Men den allra viktigaste pusselbiten är att Cyril Ramaphosa har en stark koppling till Olof Palme. Hans karriär tog fart när han blev den första att mottaga Olof Palmepriset 1987, vilket bl.a. innebar 100 000 dollar. Ett exempel på hans personliga koppling till Palme kan t.ex. utläsas här: https://www.gov.za/speeches/president-cyril-ramaphosa-mourns-passing-away-widow-former-swedish-prime-minister-lisbet
En starkare och mer kapabel bundsförvant kunde de inte ha önskat sig om de ville få resurser till att återuppta Sydafrikaspåret.
Citera
2020-02-23, 00:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Mycket är krystat i den teorin

Allt ska vändas upp och ner för att Skandiateorin skall fungera, alla vittnen skall avfärdas och alla beskrivningar om en lång och bredaxlad GM med stirrande blick utan glasögon skall helt plötsligt bara glömmas bort.

Det är både komiskt och tragiskt att en mytomans försök att på mordnatten framstå sig själv som viktigare än han egentligen var, han lett till att hans ljug tolkats som att han varit gärningsmannen.

Genom led av foliehattar som suktar efter varje halmstrå i en annars sparsmakad utredning så ter sig såklart SE som den bästa avslutningen på 35 år av fruktlöst arbete.
Citera
2020-02-23, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Det gäng IM syftar på kan inte vara AB:s vänner om jag tolkat det rätt. AB:s gäng (som jobbade på Bofors, ironiskt nog) var uppdelade i två grupper. Ena gick till bankomaten, de tog ut pengar kl 23.16 och 23.17. De måste alltså ha passerat dekorimahörnet alldeles för tidigt för att kunna vara aktuella. IM säger ju att ett gäng passerar och sen kommer LOP. Då är det inte rimligt att det går 6 minuter däremellan.
Den andra gruppen passerar aldrig dekorima till fots eftersom de får skjuts i bil, om jag minns rätt.

Så vilka är dessa 5-7 personer som IM ser?
Precis. I så fall måste IM ha skapat en efterhandskonstruktion beträffande det gäng som går förbi GM minuten innan skotten.

Med all rimlighet lär AB:s gäng ha tagit ut pengarna vid bankomaten 23:16 och 23:17 som det stod på kvittot. Det betyder att de måste ha gått förbi dekorima vid runt 23:12 nånstans där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in