2020-02-24, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Problemet med SE-förespråkarna är att de vägrar se nackdelarna med honom som GM. De blundar för det eftersom de vet att ingenting går ihop annars.

Det starkaste skälet är att SE i förhör sett LJ i gränden. GM kan inte ha gjort det då LJ var gömd bakom baracken.

SE har alltså vetat att makarna korsat Sveavägen och gått förbi Skandia runt 23:20, samma tid som SE traskar ner ut på gatan. Hur vet han det inifrån Skandia om han nu är GM?

Åldern stämmer inte in.

SE är inne i Skandia 23:40 och berättar för väktarna vad han varit med om. Inget blod på kläderna enligt vakten. SE bör ha blod på sina kläder om han med påsittande skott skjutit Palme (vilket teknisk bevisning medger att skottet var påsittande)

Finns så mycket mer man kan lägga till men fantasifulla stollar kommer fortfarande hävda att SE är gärningsman.

GM ser LJ när han (enligt LJ:s utsago) står på trappkrönet och blickar tillbaka mot brottsplatsen.

SE ser makarna Palme första gången när han står utanför Sveavägen 44 kl 23.20.
Mordet var en impulshandling.

Ålder kan vara svårt att uppskatta.
Citera
2020-02-24, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
On helpompi ymmärtää, jos kirjoitat ruotsiksi ruotsin foorumilla.

"It is easier to understand if you write in Swedish on a Swedish forum" - thank goodness for google translate - or I would never have gotten that one! LOL

I don't have a problem reading what you write, maybe you should get over the language and actually pay attention to what I said. And yes, I realize we all must read the grumpy old man Bobo and him telling me the S&W is a fantasy - but long ago, when he was much younger, he would have realized - that it is not!
Citera
2020-02-24, 02:36
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
För egen del har jag fem punkter jag inte kommer ifrån. Någonsin. Det här är min uppfattning.

1) Mordet var mycket skickligt utfört. GM lämnade inte ett enda spår på mpl, kunde inte identifieras med vittnesuppgifter, försvann på en minut och har nu varit försvunnen i 34 år. Ingen såg hur han tog sig till mpl. Mordvapnet försvunnet.

2) Regeringen ingrep omedelbart i det operativa arbetet. Säpo sattes in direkt på natten. Allt som pekade mot problem städades undan, exempelvis det Rimborn berättade för Hjälmroth.
Regeringen befarade det värsta, det som de aldrig skulle klara politiskt. CIA, Säpo, svensk grupp mm.

Sekretess på allt. Om inget annat hjälper - göm det hos Säpo. Förneka allt. Få invigna. Lidbom kan vi lita på. Inte Feldt.

Gamle trogne fixaren HH togs in med kontroll över allt. HH avrapporterade allt viktigt direkt till IC.
Första viktiga beslutet var att försöka hitta en snabb lösning - VG. Det sprack pga en besvärlig åklagare. HH hysterisk.

Säpo erbjöd då PKK som lämplig teater första året. HH genomförde och tog skiten i medierna. Han grät hela vägen till banken.

IC höll sig i bakgrunden. Officiellt en åskådare som alla andra. Inofficiellt att betrakta som den verklige förundersökningsledaren.

3) HH hade gjort sitt. Vi kyler av allt ett tag, vi måste tänka. Beslut: In med nästa nickedocka som får ett enda uppdrag - hitta en ensam galning så fort du kan så att vi får bort den här skiten från agendan. Ölvebro.
En missbrukare kan vi offra. Vi kan nog få LP att tro att det var han om vi lägger upp det på rätt sätt. Vi kan väl lite fint antyda vem hon förväntas peka ut. Hitta lojala åklagare som kan ordna detta nu. Se till att LP följer manus. Ingen tvekan i rätten.

Problemet var det oberoende rättsväsendet som återigen trilskades. CP frias i hovrätten.

4) Vad gör vi nu? Vi fortsätter med CP och förstärker illusionen om den ensamme galningen med "vetenskap ", dvs GMP. Vi garderar med andra ensamma galningar om CP spricker. Man kan aldrig vara säker på vad HD säger.

5) CP sprack. HD avvisade. Men vi fortsätter ändå. Vi säger att det var han.Det var CP. Och folket köpte illusionen rakt av. Medierna hjälpte till. Det var CP. Dahlsten kan gå in om det behövs. Det var CP.

Men CP sprack även i medierna. Nässens konster avslöjas. Ridå.

En ny förundersökningsledare in.

Han fimpar CP för gott.

Har även KP fått i uppdrag att kasta fram en ensam galning? Ett tillfällighetsmord. En slump. En dåre. Inget obekvämt.

Behövs inga bevis. Säg att det är en förklaring.

Problemet är de förbannade envisa journalisterna och privatspanarna. Varför ger de aldrig upp? De bara fortsätter gräva.

Det har ju för f-n gått 34 år! Varför slutar de aldrig? 😊

Bästa inlägget de senaste dagarna. Som jag skrev igår till en annan användare som kort bevisade hur lång tid det tar att höra ett skott beroende på hur långt bort man sitter. Stop making sense! Du förstör också komedin här. Nej, det gör du ju inte, då är en av de mest seriösa skribenterna.

Punkt 1 är ju vad det handlar om. GM skjuter Palme inom en kvadratdecimeter i ryggen, med en hand, med en tung revolver, för att orsaka de skadorna som inträffar. Ett proffs. Behöver ju inte vara en en tidigare mördare, bara en mycket bra skytt som som känner till anatomi. Om folk försöker få CP, CA, SE, VG m fl till att vara den personen så är vederbörande helt enkelt dumma i huvudet. Totalt jävla blåsta.
Citera
2020-02-24, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Jag köper att det är en möjlighet att en enskild person ej noteras i kaoset efter ett fruktansvärt våldsdåd, ja.
Vad jag ser som mer orimligt är att SE skulle sprungit omkring fram och tillbaka mellan Sveavägen 44 och Grand. Jag tror inte han ens har sett paret Palme förens han kl 23.20 sätter foten utanför Skandiahuset.
Den sk "grandmannen" är troligtvis vilket fyllo som helst, som fått syn på en "kändis".

Hur ser du på SE uttalanden i media om hans syn på gärningsmannens motiv? (Han framförde ideér om att mordet var en impulshandling)
Jag tror att han såg Palme första gången kl 23.22, då hade Palme varit död i en halv minut.

Grandmannen eller ska vi säga grandmännen eftersom det förmodligen rörde sig om flera olika skummisar tycker jag ändå är intressanta observationer.
Mårtens Grandmannen kan vara något, men ingen har sett honom gå efter.
Kan ha varit en vanlig nattvandrare, och att han följde OP med blicken kan bero på att Olof Palme var den han var, och att han inte nödvändigtvis hade ont uppsåt.
Men observationerna går inte att räkna bort som ointressanta.

SE spekulerar som en flashbackare, och hade han levt idag hade han nog suttit här och lagt ut texten.
Man ska nog inte dra för stora växlar på att han tillät sig att lufta sina funderingar.
Det gjorde ju även CA och var nog i gott sällskap med majoriteten av befolkningen.
Det hade nästan varit mer misstänkt om han inte gjort det...
Citera
2020-02-24, 02:41
Bannlyst
Såg nyss GW från Nyhetsmorgon i TV4 där han kommenterar skandiamannen.
Tråkigt att GW är så dåligt insatt, han säger att skandiamannen sprang efter GM.
Vad jag vet så sprang väl skandiamannen efter polisen, för att hjälpa dom lr lämna uppgifter lr nåt?

Vid ett tidigare inslag i veckans brott sa GW att paret Palme var på väg till tunnelbanan på Sveavägen, vilket är helt felaktigt, dom skulle promenera hem till gamla stan.
Om det var för dom inte fick tag i en taxi lr om det var som nån påstod att OP ville gå eftersom han var lite stel efter ha spelat tennis mot Harry Schein tidigare på morgonen!

Även hört att Björn Rosengren erbjöd honom skjuts hem, men Palme tackade nej!

Har Mårten Palme svarat på varför han åkte till lägenheten i gamla stan först och inte till Sabbatsberg när han fick reda på att hans pappa blivit skjuten?
Citera
2020-02-24, 02:57
Medlem
MrSkargards avatar
Skandiamannen är en mer sannolik gärningsman än polismannen Ö. Detta gillar inte vissa personer eftersom Ö innebär en mer spännande lösning än en tråkig grafiker från Täby.
Citera
2020-02-24, 02:57
Medlem
Citat:
Ja. Här har vi med hög sannolikhet just mordplatsvittnet Stig Engström. Som nyss anlänt från Skandias entré och nu vill vara viktig.

Men tjejerna brydde sig inte om honom. Så då fick det bli samtal med LP om mördarens signalement, se mördaren i gränden, peka ut riktningen för polisen, springa efter polisen, larma om fel signalement och lite annat heroiskt istället.

I själva verket stod han förmodligen i bakgrunden och betraktade skeendet för att sedan halvt i chock vackla tillbaka till sin arbetsplats. Han som exhustrun kallade en fegis.

Och dan därpå ringde han tidningen och polisen. Han ville så gärna få vara med.

Stackars människa. Skilsmässa, alkoholmissbruk, självmord. Och nu skandaliserad i medierna.
Ja, SEs fingeravtryck skymtar fram i förhören om man letar lite.
Han insåg aldrig att hans observationer var betydelselösa för utredningen.
Hans stora framträdande kom ju trots allt i tingsrätten, även om jag inte förstår varför försvaret ens kallade honom.

Det förhöret är ändå intressant, och min människokännedom säger mig att detta inte är en människa som sitter och berättar sagor.
Han är sanningsenlig och berättar vad han upplevt.
Absolut ingen mördare, och framför allt inte i kombination med att samtidigt vara trollkarl som besitter helt överdjävulska förmågor.

https://m.youtube.com/watch?v=qtH_VRbGS4w
Citera
2020-02-24, 02:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bästa inlägget de senaste dagarna. Som jag skrev igår till en annan användare som kort bevisade hur lång tid det tar att höra ett skott beroende på hur långt bort man sitter. Stop making sense! Du förstör också komedin här. Nej, det gör du ju inte, då är en av de mest seriösa skribenterna.

Punkt 1 är ju vad det handlar om. GM skjuter Palme inom en kvadratdecimeter i ryggen, med en hand, med en tung revolver, för att orsaka de skadorna som inträffar. Ett proffs. Behöver ju inte vara en en tidigare mördare, bara en mycket bra skytt som som känner till anatomi. Om folk försöker få CP, CA, SE, VG m fl till att vara den personen så är vederbörande helt enkelt dumma i huvudet. Totalt jävla blåsta.

Ha ha, ja vi verkar vara roade av samma saker.

Man ser farsen klart och tydligt, skrattar åt den och märker sedan till sin stora förvåning att det finns gott om folk som inte alls ser farsen och inte alls skrattar utan glufsar i sig storyn som vore den sann.

För att citera en av mina husgudar, John Cleese:

- What is fun with politicians is not the lies they want us to believe.

- The fun is that they believe the crap themselves!

(med reservation för lite knackig engelska).

Men åter till Palmemordet. Vi får väl se vad KP kommer med. Uttrycket "förklaring " är onekligen oroväckande.

Ska vi köpa nåt utan bevis? Igen?
Citera
2020-02-24, 03:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, SEs fingeravtryck skymtar fram i förhören om man letar lite.
Han insåg aldrig att hans observationer var betydelselösa för utredningen.
Hans stora framträdande kom ju trots allt i tingsrätten, även om jag inte förstår varför försvaret ens kallade honom.

Det förhöret är ändå intressant, och min människokännedom säger mig att detta inte är en människa som sitter och berättar sagor.
Han är sanningsenlig och berättar vad han upplevt.
Absolut ingen mördare, och framför allt inte i kombination med att samtidigt vara trollkarl som besitter helt överdjävulska förmågor.

https://m.youtube.com/watch?v=qtH_VRbGS4w

Precis, den här överlistiga förmågan som SE tillskrivs är, tror jag, ett resultat av intellektuella lekar på grund av att utredningen kört fast.

Man letar ljus där det inte finns några ljus. Det är fortfarande tvärmörkt.

Basfakta, realism och logik gäller. Vi är fortfarande kvar på jorden.😊
Citera
2020-02-24, 03:12
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ha ha, ja vi verkar vara roade av samma saker.

Man ser farsen klart och tydligt, skrattar åt den och märker sedan till sin stora förvåning att det finns gott om folk som inte alls ser farsen och inte alls skrattar utan glufsar i sig storyn som vore den sann.

För att citera en av mina husgudar, John Cleese:

- What is fun with politicians is not the lies they want us to believe.

- The fun is that they believe the crap themselves!

(med reservation för lite knackig engelska).

Men åter till Palmemordet. Vi får väl se vad KP kommer med. Uttrycket "förklaring " är onekligen oroväckande.

Ska vi köpa nåt utan bevis? Igen?

Ja, vi är några här (ca 20-40) som garanterat är roade av samma idioter som kort kommer in i tråden och tror att det uppfunnit hjulet på nytt. Sen försvinner de men vissa användarnamn blir kvar genom åren. Jag räknar mig själv runt plats 35 och dig runt plats 1-5. Men sen är det ett gigantiskt avstånd till plats 50 och nedåt.

Sen finns ju också de som postar ett inlägg endast då och då och som verkligen också är intelligenta. De finns också och de har en egen kategori. De borde posta mer.

En till sak som slog mig. Det är tredje eller fjärde gången jag nämner det. Men min morsa jobbade på Tre Backar den kvällen som MOP inträffade. Samma pub som LJ lämnade runt 23 för att gå Luntmakargatan söderut. Han var stammis där då (puben finns inte längre, den låg på Tegnérgatan). En blues/rock/punk-klubb som också en viss Christer drev. Min mor kände LJ rätt bra på den tiden. Så ställ era frågor till henne. Jag har gjort det genom åren men fått svävande svar. Säger jag att folk på FB vill ha svar så kanske hon reagerar annorlunda. Hon är 67 år . Fråga om detaljer om LJ.
Citera
2020-02-24, 03:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, jag tror vi pratar förbi varandra eftersom jag inte förstår vad du menar.

Varför gick SE ut genom bakdörren? För att mörda Palme? Och efter mordet gick han tillbaka till Skandia via bakdörren?

Är det korrekt uppfattat?

Och utstämplingen gjorde någon annan? Vem?

Rent hypotetiskt.

Att inte stämpla ut syftar till att ge SE alibi, han fanns i Skandiahuset. Han jobbade över, det var tänt på hans rum, dörren låst, SE är instämplad på jobbet, således kan det inte var han som stod vid Dekorima och väntade på OP.

SE kan trots det röra sig utanför Skandiahuset, vi husets bakdörr.

Vem som stämplade ut vet inte jag, SE själv eller någon annan, det fanns folk i huset, bland annat AK, vars vittnesförhör såvitt jag känner till inte är offentligt, varför?
Citera
2020-02-24, 03:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja. Här har vi med hög sannolikhet just mordplatsvittnet Stig Engström. Som nyss anlänt från Skandias entré och nu vill vara viktig.

Men tjejerna brydde sig inte om honom. Så då fick det bli samtal med LP om mördarens signalement, se mördaren i gränden, peka ut riktningen för polisen, springa efter polisen, larma om fel signalement och lite annat heroiskt istället.

I själva verket stod han förmodligen i bakgrunden och betraktade skeendet för att sedan halvt i chock vackla tillbaka till sin arbetsplats. Han som exhustrun kallade en fegis.

Och dan därpå ringde han tidningen och polisen. Han ville så gärna få vara med.

Stackars människa. Skilsmässa, alkoholmissbruk, självmord. Och nu skandaliserad i medierna.

SE som hade bråttom hem och dessutom ett tåg att passa, han skulle på semesterresa, ansåg helt plötsligt att det var angelägnare att spela viktig, än att skynda förbi folksamlingen och hinna med sitt tåg.

Han såg inte ens mordet, ingen gärningsperson, han hjälpte inte till med något i sammanhanget, trots det har han ett behov av att berätta i detalj vad han gjorde, exakt sådana detaljer som förklarar vad folk uppger sig ha sett kring händelsen.

Mm, bra, då vet vi det, tack Basakta för att du delar med dig av din väl underbyggda och högst rimliga slutsats, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in