2020-02-11, 21:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Självklart är det skillnad. Det tillkommer även annat i potatismos till skillnad från vanligt kokt, så som mjölk och smör t.ex. Inte för att det behöver vara någon katastrof i sig så tillför det mer kalorier, och det kanske är enklare att överäta potatismos än t.ex kokt potatis. Man får vara smart med sina val helt enkelt, framförallt om kaloribudgeten är lägre än normalt.

Potatismos är lite som pizza, en ultimat fettpåläggare. Att trycka i sig kolhydrater med lågt GI och låg andel resistent stärkelse samtidigt som relativt hög andel fett är inte alls vidare bra ur viktsynpunkt.

På fredag blir det plankstek på lokal. Ska försöka att inte tänka på det...
Citera
2020-02-12, 09:17
Medlem
Citat:
Självklart är det skillnad. Det tillkommer även annat i potatismos till skillnad från vanligt kokt, så som mjölk och smör t.ex. Inte för att det behöver vara någon katastrof i sig så tillför det mer kalorier, och det kanske är enklare att överäta potatismos än t.ex kokt potatis. Man får vara smart med sina val helt enkelt, framförallt om kaloribudgeten är lägre än normalt.

Att säga att kokt potatis är bra kan man ju göra utan vidare. Men mos t.ex. kan man ju tillsätta massa grädde och smör. Eller stekt potatis går ju att göra så det nästan liknar pommes tänker jag. Inte för att jag tror att det är så att folk tillagar mos eller stekt potatis så det blir dåligt men man kan ändå tänka sig att det går?
Citera
2020-02-12, 09:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Att säga att kokt potatis är bra kan man ju göra utan vidare. Men mos t.ex. kan man ju tillsätta massa grädde och smör. Eller stekt potatis går ju att göra så det nästan liknar pommes tänker jag. Inte för att jag tror att det är så att folk tillagar mos eller stekt potatis så det blir dåligt men man kan ändå tänka sig att det går?
Ja, det var ju det jag skrev. Det är lätt att kalorierna springer iväg beroende på hur man tillagar det. Så man får ha det i åtanke.
Citera
2020-02-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ja, det var ju det jag skrev. Det är lätt att kalorierna springer iväg beroende på hur man tillagar det. Så man får ha det i åtanke.

Jo jag ville bara hålla med. Jag tror energiinnehållet är betydligt viktigare än resistent stärkelse och GI osv som diskuterade ovan.
Citera
2020-02-22, 21:56
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag kikar runt lite efter info om hur man ska lura leptinet i kroppen till att inte sabba fettminskningen. Hittills har jag förstått det som att det är p.g.a detta folk misslyckas med dieter. Alltså man hoppar på en diet, kommer till en platå där man ligger fast på samma vikt och återgår till att äta som man gjorde innan och ökar ännu mer i fettmassa.

Hur gör ni som har erfarenhet av att ha minskat kraftigt i fettprocenten för att undvika detta?
Jag ämnar hålla en långsiktigt hälsosam livsstil men märker att kaloribegränsandet just nu tär på mitt humör även om jag siktar på att gå ner ett kvarts kilo i veckan.
Så jag tänkte testa att ha "cheat days" då jag äter "som vanligt" för att se om det kommer göra nån skillnad för mig.
Nån "intermittent fasting" eller "keto" är jag inte intresserad av, jag vill äta vanlig (hälsosam) mat och kunna unna mig nåt litet ibland så länge jag håller mig inom de beräknade antalet kalorier jag får per dag.

(Jag styrketränar ca 3 gånger i veckan + yoga)

Kollar på denna just nu: https://www.youtube.com/watch?v=6gQCqxnchR4
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-02-23 kl. 08:33.
Citera
2020-02-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Jag kikar runt lite efter info om hur man ska lura leptinet i kroppen till att inte sabba fettminskningen. Hittills har jag förstått det som att det är p.g.a detta folk misslyckas med dieter. Alltså man hoppar på en diet, kommer till en platå där man ligger fast på samma vikt och återgår till att äta som man gjorde innan och ökar ännu mer i fettmassa.

Hur gör ni som har erfarenhet av att ha minskat kraftigt i fettprocenten för att undvika detta?
Jag ämnar hålla en långsiktigt hälsosam livsstil men märker att kaloribegränsandet just nu tär på mitt humör även om jag siktar på att gå ner ett kvarts kilo i veckan.
Så jag tänkte testa att ha "cheat days" då jag äter "som vanligt" för att se om det kommer göra nån skillnad för mig.
Nån "intermittent fasting" eller "keto" är jag inte intresserad av, jag vill äta vanlig (hälsosam) mat och kunna unna mig nåt litet ibland så länge jag håller mig inom de beräknade antalet kalorier jag får per dag.

(Jag styrketränar ca 3 gånger i veckan + yoga)

Kollar på denna just nu: https://www.youtube.com/watch?v=6gQCqxnchR4
https://www.google.se/amp/s/traningslara.se/koststrategier-for-leptin-och-viktkontroll/%3famp

Här har du svaret på dina frågor om du orkar läsa igenom.

Hur du planerar ditt kolhydrat intag eller hurvida du kör olika typer av fasta verkar vara en del av svaret.
Citera
2020-02-22, 22:28
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
https://www.google.se/amp/s/traningslara.se/koststrategier-for-leptin-och-viktkontroll/%3famp

Här har du svaret på dina frågor om du orkar läsa igenom.

Hur du planerar ditt kolhydrat intag eller hurvida du kör olika typer av fasta verkar vara en del av svaret.

Tack för tips!
Är det nåt som hjälpt dig personligen?
Jag ska erkänna att det är svårt med motivationen när man tränar som fan och vågen inte visar de resultat jag förväntar mig att se.
Citera
2020-02-22, 22:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Tekniker utöver det uppenbara med att räkna kcal, som faktiskt fungerar, är periodisk fasta och dagar med VLCD.
Citera
2020-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Tack för tips!
Är det nåt som hjälpt dig personligen?
Jag ska erkänna att det är svårt med motivationen när man tränar som fan och vågen inte visar de resultat jag förväntar mig att se.
Aldrig varit fet men brukar gå ner 5-15kg när jag deffar, väger dock mellan 85-100 kg.
Tänker främst på att jag får i mig näringstät mat och inte mindre tomma kalorier.
Effektivast var dock fasta 16 timmar och varje dag en 1 timme snabb promenad eller annan cardio direkt när jag vaknade.
När du tränar som fan menar du styrketräning 3 gånger i veckan?
Senast redigerad av Regnpojken 2020-02-22 kl. 22:38.
Citera
2020-02-22, 22:39
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Aldrig varit fet men brukar gå ner 5-15kg när jag deffar, väger dock mellan 85-100 kg.
När du tränar som fan menar du styrketräning 3 gånger i veckan?

Ja, förutom att jag cyklar/går nästan varje dag då. (i den här jävla blåsten dessutom)
Citera
2020-02-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ja, förutom att jag cyklar/går nästan varje dag då. (i den här jävla blåsten dessutom)
Läs vad jag länkade om du bryr dig.
Är du kvinna eller man och hur mycket har du gått ner?
Citera
2020-02-22, 22:46
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Läs vad jag länkade om du bryr dig.
Är du kvinna eller man och hur mycket har du gått ner?

Jag gör det, du behöver inte tjata.

Kvinna, jag vet inte exakt eftersom jag skaffade min våg rätt nyligen.
Sen jag fick hem den för en månad sen har fettprocenten gått ner från 29,8 till 28,9% så det är alltid nåt antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in