2020-02-18, 13:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
När kan man enligt globmodellen börja se att jorden är rund, då? Marknivå? Nu pratar jag alltså om att se kurvan.
Från marknivå, om man zoomar in en tillräckligt lång konstruktion och tittar längs med.
För att se kurvan i sidled från marknivå behöver du komprimera bilden i sidled, eller ta dig upp i höjd med ISS, typ 30 mil.
Citera
2020-02-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ingenting, den är kvar, men svårare att se. På samma sätt som den krokiga brädan inte blir rak av att man tittar från ett håll där kurvan är svår att se.

Ja, men samtidigt är horisonten längre bort, vilket gör att det blir svårare att se kurvan.

Ja, du ser alltid över kurvan.

Då fastställer vi att din tro är: Den finns där, men den går inte att se.

Medan min tro är: Den finns nog inte där, för den går inte att se.
Citera
2020-02-18, 13:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Då fastställer vi att din tro är: Den finns där, men den går inte att se.

Medan min tro är: Den finns nog inte där, för den går inte att se.
Den går att se.
Citera
2020-02-18, 14:20
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag påstår att den ser platt ut och att det överensstämmer med att jorden faktiskt är platt. Din 'vetenskap' säger detsamma, dvs att den ska se platt ut även på en rund jord:
https://youtu.be/JTIpOk1HMto

Så... När börjar man se att jorden faktiskt är rund, och inte platt?

Nu kör du stilen med att ignorera dom inlägg som du inte vill svara på. Exakt så som ”alla” plattskallarna gör här på FB.

Men som sagt är du självklart så intelligent och har så bra logiskt tänkande att du själv kan förstå att du måste väldigt högt upp för att med enbart ögonen se en kurvatur.
Detta då du så klart är så smart att du kan jämföra med en badboll.

Du har ju även förmågan att visualisera hur svårt det skulle vara att se en kurvatur med blotta ögat om du har ögat några få mm från Globen i Stockholm. Då du inte är dum i huvudet eller mentalt handikappad så förstår du självfallet att du måste rätt långt ifrån Globens yta för att kunna uppleva dens kurvatur.

Så varför ställer du samma fråga om och om igen med detta om höjden? Är det så du kör när du låtsas att du tror jorden är platt?
Citera
2020-02-18, 14:45
Medlem
Citat:
Du tror alltså det jag undrar är hur ett avstånd på 4 mil (bron) ser ut från 30 mils håll(från 10.000 höjd)?
Ja, du har gett intryck av att undra hur bron ser ut från hög höjd:
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Visa en bild som visar Ponchartrainbron fotograferad i samma vinkel (både i höjdled och sidled), men från 10 000 meters höjd och där man använder ett teleskopobjektiv som ger samma bildvinkel som i bilden på bron du hänvisar till. Då blir det likvärdiga förutsättningar att diskutera utifrån och något annat är ju meningslöst.
Citat:
Det är jag som ber om ett sådant foto.

Här skriver du i klartext att kurvan på bron försvinner när man ser den högre uppifrån:
Citat:
Okej, kurvan syns tydligt över 4 mil... Men den försvinner när man ser bron högre uppifrån? Försvinner helt.

Du påstår dig till och med ha belägg för att brons krökning inte syns från hög höjd om man tog en likvärdig bild:
Citat:
Okej, så du har alltså inget belägg för att brons krökning inte skulle synas om man tog en likvärdig inzoomad bild av bron från hög höjd och på långt avstånd.
Vad tjatar du om då?
Citat:
Jag har belägg för det tills du eller någon annan kan producera en sådan bild. Belägget är att det tycks sakna kurvatur, helt och hållet.
Tills vi har något att jämföra får vi helt enkelt gå på tro.
Ändå säger du till Jazzil att du inte sett någon sådan bild:
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför skulle du inte se brons krökning på 10.000 meters höjd med rätt typ av teleskop? Kan du berätta exakt VAD som skulle hindra dig?
Citat:
Jag har aldrig sett det, har du? Har du någon exempelbild på detta fenomen på högre höjder?
Men egentligen har du alltså ingen fundering på hur Ponchartrainbron ser ut från hög höjd och du påstår inte att den skulle vara rak om man tog en inzoomad bild likvärdig den vi sett från marknivå.
Har jag förstått dig rätt nu?

Citat:
Nej, det jag undrar är hur kurvan som uppenbarar sig tydligt över 4 mil, inte syns till alls över 30 mil.
Undrar du varför kurvan syns i en kraftigt inzoomad bild längs med Ponchartrainbron tagen från markhöjd, men inte syns från 10 0000 meters höjd när du ser mot horisonten 30 mil bort med blotta ögat?
Du förstår väl att för att göra jämförelsen måste du utgå från likvärdiga förutsättningar och att en extremt inzoomad bild i marknivå från en specifik vinkel inte är jämförbar med att betrakta horisonten med blotta ögat från 10 000 meters höjd?

Citat:
Den borde rimligtvis fortsätta öka ju högre upp jag kommer, och ge oss en annan utsikt än vad som tycks vara över en platt yta.
Varför då?
Att betrakta jorden från 10 000 meters höjd motsvarar att betrakta en fotboll från 0,00017 meters (0,17 mm) höjd.
Kommer bollen se platt eller rund ut då tror du?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-18 kl. 15:32.
Citera
2020-02-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nu kör du stilen med att ignorera dom inlägg som du inte vill svara på. Exakt så som ”alla” plattskallarna gör här på FB.

Men som sagt är du självklart så intelligent och har så bra logiskt tänkande att du själv kan förstå att du måste väldigt högt upp för att med enbart ögonen se en kurvatur.
Detta då du så klart är så smart att du kan jämföra med en badboll.

Du har ju även förmågan att visualisera hur svårt det skulle vara att se en kurvatur med blotta ögat om du har ögat några få mm från Globen i Stockholm. Då du inte är dum i huvudet eller mentalt handikappad så förstår du självfallet att du måste rätt långt ifrån Globens yta för att kunna uppleva dens kurvatur.

Så varför ställer du samma fråga om och om igen med detta om höjden? Är det så du kör när du låtsas att du tror jorden är platt?

Om jorden var stor som Globen, och du skalades ner till en människa som stod på marknivå på denna nya jordglob, och tog en bild på något 4 mil (vad det nu skulle omräknas till) bort mot horisonten... Då tror du verkligen att vi skulle se Globen tydligt kurva bort från betraktaren? Tänk på att du är mikroskopisk i det här sammanhanget, precis som du är på en teoretiskt rund jord.
Citera
2020-02-18, 18:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ni litar ju till 100% vad era ögon inte ser.
Inte alls sant, men det är viktigt att inse att ens sinnen kan luras.

Anser du att allt någon människa någonsin sett är en exakt avbildning av verkligheten?
Citera
2020-02-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ni litar ju till 100% vad era ögon inte ser. Det tycker jag är steget värre, faktiskt.

Stämmer inte alls, som många andra har nu redan sagt åt dig!
Med olika tester, experiment och även fotografier så har vi kommit fram till jordens form, storlek!

Säg mig, hur mäter du jordens storlek?
Ne just, den var ju oändlig, om man följer samma riktfärd så kommer man inte ju inte på samma ställe som man började, utan man fortsätter bara, i all oändlighet på våran platta jord.
Satan så tröttsam du är.
Tekniken du sitter på och skriver denna svammel skulle inte funka med din så kallade matematik och vetenskap!

Citat:
Att betrakta jorden från 10 000 meters höjd motsvarar att betrakta en fotboll från 0,00017 meters (0,17 mm) höjd.
Kommer bollen se platt eller rund ut då tror du?

Vill gärna att du svara på detta, finns bilder på detta, mikroskop tror du iallafall på.
Förstår du nu varför jorden inte ser platt ut från 10000 meters håll från våra ögons perspektiv?!

Annars får du ta o ge dig.
Du kan omöjligt vara så här korkad, du måste medvetet trolla eller spela dum som en viss tålmodig person har redan sagt om dig.
Senast redigerad av Jugosloven 2020-02-18 kl. 19:35.
Citera
2020-02-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Stämmer inte alls, som många andra har nu redan sagt åt dig!
Med olika tester, experiment och även fotografier så har vi kommit fram till jordens form, storlek!

Säg mig, hur mäter du jordens storlek?
Ne just, den var ju oändlig, om man följer samma riktfärd så kommer man inte ju inte på samma ställe som man började, utan man fortsätter bara, i all oändlighet på våran platta jord.
Satan så tröttsam du är.
Tekniken du sitter på och skriver denna svammel skulle inte funka med din så kallade matematik och vetenskap!

Vill gärna att du svara på detta, finns bilder på detta, mikroskop tror du iallafall på.
Förstår du nu varför jorden inte ser platt ut från 10000 meters håll från våra ögons perspektiv?!

Annars får du ta o ge dig.
Du kan omöjligt vara så här korkad, du måste medvetet trolla eller spela dum som en viss tålmodig person har redan sagt om dig.

Som jag redan sagt så är jag okej med idén att jorden ska se platt ut på 10.000 meters höjd, även på en rund jord. Det är även helt okej på en platt.

Mitt problem är när ni visar mig bilder tagna på avsevärt lägre höjder, och säger att där kan man minsann tydligt se jordens kurvatur.

Can't have it both ways, anser jag.
Citera
2020-02-18, 21:06
Medlem
Citat:
Som jag redan sagt så är jag okej med idén att jorden ska se platt ut på 10.000 meters höjd, även på en rund jord. Det är även helt okej på en platt.

Mitt problem är när ni visar mig bilder tagna på avsevärt lägre höjder, och säger att där kan man minsann tydligt se jordens kurvatur.

Det är för att man pratar om 3 olika saker.

1. Du pratar alltid om att se kurvatorn i sidled, vilket man inte ser förän ca 30mil, eller där ISS befinner sig.

2. Vi pratar om vid t.ex. FBs mest kända bro/El-ledning att man kan se hur den böjer sig längsmed.

3. Effekter av den runda jorden, t.ex. att solen lyser på undersidan av molnen. Eller att stjärnorna snurrar åt olika håll på norra restp. södra sidan.

Och vid exakt 93% av alla diskussioner om kurvan så hoppar du till nr 1 oavsett vad som sägs.

Och alla bilder tagna ifrån 30 mil eller högre är ifrån något rymd-tjofräs och inte någon vanligt privatperson, så de är automatisk fejkade.

Så det kommer aldrig komma en bild som du godkänner på din kurva som är det enda bevis du godkänner.
Citera
2020-02-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Det är för att man pratar om 3 olika saker.

1. Du pratar alltid om att se kurvatorn i sidled, vilket man inte ser förän ca 30mil, eller där ISS befinner sig.

2. Vi pratar om vid t.ex. FBs mest kända bro/El-ledning att man kan se hur den böjer sig längsmed.

3. Effekter av den runda jorden, t.ex. att solen lyser på undersidan av molnen. Eller att stjärnorna snurrar åt olika håll på norra restp. södra sidan.

Och vid exakt 93% av alla diskussioner om kurvan så hoppar du till nr 1 oavsett vad som sägs.

Och alla bilder tagna ifrån 30 mil eller högre är ifrån något rymd-tjofräs och inte någon vanligt privatperson, så de är automatisk fejkade.

Så det kommer aldrig komma en bild som du godkänner på din kurva som är det enda bevis du godkänner.

Nej, jag pratar om kurvatur sett hur du än vill, till exempel vågrätt som i bilden på bron.

"Effekter av den runda jorden" kräver att du fantiserar en rund jord som orsak till dessa effekter.

Jag sysslar inte med bilder som bekräftelse för min världsbild, det är det ni som gör.
Citera
2020-02-18, 21:22
Medlem
Citat:
Menar du då hur det ser ut när man ser med blotta ögat?

Citat:
Menar du bilder på Pontchartrainbron som är tagna med ett teleskop liknande detta?
https://nimax-img.de/Produktbilder/big/44973_1/Celestron-Schmidt-Cassegrain-telescope-SC-203-2032-NexStar-Evolution-8.jpg
Med ett sådant teleskop som objektiv kan man uppnå en förstoring på ca 150x och då blir bilden extremt komprimerad i djupled, vilket gör att krökningen framträder mycket tydligare

Citat:
Varför inte?

Du verkar ha problem med kurvan som syns i en kraftigt inzoomad bild tagen längs med Pontchartrainbron, men att ingen kurva syns från 10 000 meters höjd när du ser mot horisonten 30 mil bort med blotta ögat.
Du förstår väl att för att göra en jämförelse måste du utgå från likvärdiga förutsättningar och att en extremt inzoomad bild i marknivå från en specifik vinkel inte är jämförbar med att betrakta horisonten med blotta ögat från 10 000 meters höjd?

Antingen utgår diskussionen från likvärdiga kraftigt inzoomade fotografier från både låg höjd och hög höjd eller så utgår diskussionen från observationer med blotta ögat i båda fallen.
Vilket väljer du?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-18 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in